Farlig hatkampanj med nazistargument pågår mot Sverige

2021 09 29

Jämförelser med Nazityskland, Hitler, Sydafrikas apartheid varvat med grova personangrepp, hot, hat och mängder av lögner och desinformation.

Det karaktäriserar en mycket omfattande och pågående hatkampanj i sociala medier med målet att försöka övertala svenska folket att inte vaccineras. Hela 82 % av 18-plussarna har redan fått dos 1 men paradoxalt nog kan ibland 70-80 % av kommentarsfälten ge intrycket att "jättemånga är emot vaccinet". Det är en totalt falsk bild.

ANALYS

Tack vare Pfizer, Moderna, Astra med flera vaccin har världen god chans att resa sig upp igen och närma sig normalläge. Världens mest enastående forskare har gjort ovärderliga insatser och fått fram vaccin med otroliga resultat som kan ge oss livet tillbaka.

En framgångsrik vaccinationskampanj pågår i Sverige och världen över men mitt i allt detta pågår något alldeles gräsligt. En grov lögnkampanj i sociala medier och YouTube med mera där man försöker lura folk att säga nej till vaccinet. Så snart vaccinet, vaccintäckning eller vaccinpass nämns så dirigeras mängder av sociala mediekonton i samma riktning för att skapa en flod av följande kommentarer:
◾Jämförelser med Nazityskland, Hitler och Sydafrikas apartheid

◾Vaccinpass jämförs med krav om att bära Davidsstjärna eller stämpling av fångnummer

◾Totala lögner och desinformation om viruset, pandemin och vaccinet

◾Hot, hat, grova personangrepp, mordhot, sjuka kommentarer

◾Man vägrar förstå att vaccinpass fortsatt innebär att ingen tvingas till någonting. Vaccinpass inkluderar negativa pcr-test och antikroppsintyg, dvs ej krav på vaccinering.

EU:s utrikestjänst klargör att Ryssland – som vanligt – går i täten. Även Kina. Syftena är följande:

🔺 Splittra Sverige

🔺 Destabilisera landet

🔺 Skapa förvirring och osäkerhet

🔺 Dra med sig och lura vanligt folk

I grunden handlar det om diktaturer som angriper det de inte tål – demokratier med frihet, mänskliga rättigheter och fria val. Grymma regimer som vill förstöra för svenska folket och vårt land. Låt det inte ske.

Det är dessutom förfärligt hemskt att de förminskar förintelsen genom att jämföra med den värdefulla kampen mot pandemin.

Självklart kan man avstå vaccinering om man vill och man kan argumentera varför – även om vetenskapen talar emot. Självklart kan man vara emot vaccinering utan att ha lurats av ryska diktaturen. Men denna text handlar inte om det. Den handlar om hur diktaturer angriper Sverige och Europa och hur de drar med sig personer med hjälp av desinformation och hat. Och det är något helt annat.

✅ Det är något vi alla bör värja oss ifrån. Sverige, Europa, frihet och demokrati är alltid värt att försvara.

[yop_poll id="568"]

Populär snabbmatskedja till Sverige

2024 05 07

Mitt i konkursvågen ska en ny snabbmatskedja etablera sig i Sverige.

Amerikanska Five Guys gör en svensk storsatsning.

Kedjan, som säljer hamburgare, varmkorvar och smörgåsar, planerar att öppna tio restauranger i Sverige inom fem år. Den första ska slå upp portarna i Stockholm under 2024.

Bakom storsatsningen står entreprenören Noel Abdayem. I ett första steg investerar han cirka 50 miljoner kronor i projektet via sitt investmentbolag NCPA Capital, rapporterar Di.

– Jag är själv en lojal kund till Five Guys sedan många år tillbaka. Varje gång jag åker till USA, Dubai eller England har jag passat på att besöka en, säger entreprenören till tidningen.

Tusentals restauranger

Den första Five Guys-restaurangen slog upp dörrarna 1986 i Arlington i Virginia.

I dag har snabbmatskedjan över 1 700 restauranger i flera länder, däribland USA, Frankrike, Irland, Dubai, Qatar, Storbritannien, Tyskland och Österrike.

Dessutom är ytterligare 1 400 restauranger på väg att lanseras.

Strikt koncept – måste följas

Five Guys specialitet är hamburgare som lagas från grunden med färska råvaror. Burgarna serveras vanligtvis med pommes frites som tillagats i jordnötsolja.

– Vi använder bara färsk nötfärs och vi använder bara jordnötsolja, framhåller kedjan på sin hemsida.

Det strikta reglerna innebär att varken kyckling eller veganska alternativ kommer finnas på menyn.

– Det blir bara köttburgare, pommes och shakes. Du får inte ändra en millimeter på konceptet, säger Noel Abdayem till Di och berättar att det även råder hårda krav på att använda samma ingredienser, i såväl USA som i Sverige.

– Vi måste starta ett bageri och kan inte bygga upp en meny utifrån lokala leverantörer.

Fakta: Five Guys

- Grundades av  Jerry och Janie Murrell 1986. Namnet ”Five Guys” togs med anledning av familjen Murrels fem manliga medlemmar

- Har cirka 15 000 anställda

- Huvudkontoret finns i Virgina, USA

Foto: S. Saleem resp M. Heil

Text: Redaktionen


Många Netflix-kunder får oväntad faktura

2024 05 06

Kunder till bland annat streamingtjänsten Netflix har fått oväntade fakturor med höga belopp skickade till sig.

Det handlar om en mystisk tjänst som många inte ens vet om att de använder sig av – och som man blir varse om först när räkningen dimper ned på mejlen.

Kostar 400 kronor

Företaget i fråga heter ByMétis och kommer från Nederländerna. Bolaget säger sig hjälpa kunder att avsluta prenumerationer man inte längre vill ha.

Men ibland används tjänsten utan att kunderna ens förstår det, vilket var fallet med Lena Strand som fick en saftig faktura efter att ha försökt säga upp sin prenumeration på Netflix.

– Då såg inte hemsidan ut som den gör nu. Sen någon vecka efteråt får jag ett mejl och först då förstår jag att de ska ha betalt 400 kronor för att skicka ett brev, säger hon till TV4.

Dubblade fakturan

Lena bestred fakturan. Hon ville ångra sitt köp och ringde istället själv upp Netflix och sade upp sitt betalkonto utan konstigheter.

Då skickade ByMétis en ny faktura på 800 kronor – eftersom de ansåg att Lena inte betalat i tid.

Företaget uppmärksammades redan för en dryg månad sedan när Konsumentverket gick ut med att anmälningar mot just ByMétis haglar in.

I anmälningarna nämner många kunder att de ovetandes klickat sig vidare till tjänsten efter att ha googlat på ”säga upp ett abonnemang” hos till exempel ett gym, en tidning eller en podcasttjänst. Kunderna har sedan klickat på en av de sponsrade länkarna som placeras högst upp i sökresultatet. Länken leder till ett formulär där kunden ombeds fylla i några uppgifter för att avsluta abonnemanget.

– Många vittnar om att sidan de surfat till har förefallit vara det egentliga företagets webbplats. De som debiterats vidhåller att det inte framgått att det skulle kosta pengar att avsluta abonnemanget och att det heller inte verkar som ByMétis har fullgjort tjänsten, framhöll Konsumentverket i april.

Anmäls varje dag

Lena Strand delar upplevelsen av att ha blivit lurad med flera andra. Enligt Konsumentverket handlar det om över 200 anmälningar – folk hör av sig varje dag.

Jag har aldrig haft någon kontakt med dem tidigare, men jag betalade de där 400 kronorna precis innan det skulle bli påminnelseavgift bara för att slippa ha med dem att göra, sade en prenumerant på Dagens Nyheter till samma tidning häromveckan.

I ByMétis allmänna villkor framgår det att den första avgiften på 400 kronor kan stiga snabbt vid utebliven betalning. I ett sista steg kan det kosta ”kunder” 2 500 euro, vilket motsvarar cirka 28 000 kronor.

Foto: Freestocks

Text: Redaktionen