SOS International larmas till E22

2024 01 17

Snöovädret ställer till det på vägarna under onsdagen.

På E22 i Skåne mellan Kristianstad och Hörby står trafiken stilla.

Minst två lastbilar blockerar vägen.

– De första uppgifterna gäller två lastbilar som står stilla i södergående riktning och vi är på plats för att leda om trafiken så att det inte blir värre än vad det redan, säger Katarina Rusin, polisens presstalesperson, till TV4. 

Larmas till platsen 

Nu begär Trafikverket hjälp.

SOS International larmas till platsen, uppger P4 Kristianstad.

Organisationen ska hjälpa till med att få bort fordon som blockerar vägen.

Flera fordon sitter fast

Vid 14-tiden sitter ett 20-tal fordon fast bakom lastbilarna på E22.

Lastbilarna kan inte köra vidare på grund av det besvärliga väglaget.

– Vi måste bort det som stoppar så snabbt som möjligt. Därför kallar vi in SOS International.

Det säger Göran Holmberg på Trafikverket till radion.

Uppmaningen: ”Stanna i bilen”

Trafikverket varnar för att ett dygn med framkomlighetsproblem väntar för vägtrafikanter.

Det besvärliga trafikläget kopplat till snöovädret ser ut sträcka sig från onsdag eftermiddag till torsdag eftermiddag.

SMHI har bland annat utfärdat en orange varning för snöfall, den näst högsta, från Bohuslän ner till stora delar av Halland.

Bilister som får stopp i trafiken uppmanas att stanna i fordonet.

– Jag vill ännu en gång uppmana bilister att tänka över om man måste ge sig ut. Får du stopp, sitt kvar i bilen för din egen säkerhet. Ha gärna en skyffel med dig, varma kläder och liten matsäck om du fastnar någonstans. Det kommer att bli besvärligt på vägarna.

Det säger Karin Netterman, sektionschef vid Trafikverkets Underhållsdistrikt Norra, i ett uttalande.

Fakta SOS International

- SOS International är en av Nordens marknadsledande assistansorganisationer.

- Från sina larmcentraler i Danmark, Sverige, Norge och Finland erbjuder och tillhandahåller SOS International akut hjälp över hela världen – dag och natt, året runt.

 - SOS International erbjuder ett stort utbud av lösningar som omfattar världsomspännande sjukvård, rese- och vägassistans samt olika hälsovårdslösningar.

- SOS International grundades 1961 och ägs numera av elva av de största försäkringsbolagen i Norden.

- SOS Internationals stora antal ärenden innebär att bolaget är en av de största assistansorganisationerna i Norden.

Källa: SOS International

Foto: SOS International 

Text: Redaktionen


EKONOMI: Ryssland ändrar sig – öppnar upp för väst

2025 04 11

Ryssland tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Ryssland förbjöd i samband med starten på invasionen av Ukraina utländska företag att ta ut sina tillgångar ur landet och krävde att de skulle hålla tillgångarna på särskilda konton.

Landet stängde i mångt och mycket ner för utländska – i synnerhet västerländska investeringar.

Nu ser det ut som att de tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Det rapporterar Reuters.

Tar ett steg

Ryssland planerar att lätta på kapitalkontrollerna för nya utländska investeringar.

Det uppger en högt uppsatt tjänsteman vid finansdepartementet.

Det är ett beslut som öppnar dörren för företag – inklusive västerländska sådana – som vill återvända till den ryska marknaden.

“Nytt inflöde”

Alexei Yakovlev, chef för ministeriets avdelning för finanspolitik, säger att ett nytt presidentdekret om uppmjukning av kapitalkontrollerna för nya investeringar kan komma att utfärdas runt halvårsskiftet.

– Ramverket för att reglera inflödet av nya pengar och säkerställa möjligheten att dessa pengar och de intäkter som genereras av dem kan tas ut har redan beslutats.

Vissa framgångar

Samtidigt syns vissa framgångar för de ryska styrkorna på krigsfronten.

De ryska styrkorna fortsätter att marginellt avancera i gränsområdet Sumy-Kursk oblast, men den ryska styrkan i området kommer sannolikt inte att kunna inleda en större offensiv mot Sumy City på kort sikt utan att få betydande förstärkningar.

Det rapporterar tankesmedjan Institute for the Study of War.

Offensiv inledd

ISW förklarar.

– Ukrainas överbefälhavare general Oleksandr Syrskyi uppgav under en intervju med det ukrainska mediebolaget LB UA den 9 april att de ryska styrkorna har intensifierat anfallen i ”alla huvudriktningar” och inlett offensiva operationer i Sumy och Kharkiv oblast, uppger ISW.

– ISW har observerat gradvisa men konsekventa ryska vinster och attacker längs linjen Volodymyrivka-Zhuravka-Novenke norr till nordost om Sumy City i norra Sumy oblast.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Unik skatt på gång – ska införas i Sverige och övriga världen

2025 04 11

Världens första globala utsläppsskatt någonsin ligger på bordet.

Det är FN:s sjöfartsorgan som är på väg att införa obligatoriska regler i arbetet med att fasa ut användningen av fossila bränslen inom den globala sjöfarten.

Internationella sjöfartsorganisationen, IMO, kommer nu i veckan att kalla till förhandlingar i London om saken, rapporterar CNBC News.

På agendan står bland annat åtgärder för att minska klimatpåverkan från världens sjöfart, som står för drygt tre procent av de globala koldioxidutsläppen.

"En total gamechanger"

Sara Edmonson är chef för globalt påverkansarbete i den australiska gruvgiganten Fortescue.

Hon kallar samtalen för “absolut historiska”.

– Jag tror att det skulle vara en total gamechanger. Ingen annan industri på global nivå har gjort ett åtagande av den här storleken.

– Och jag skulle hävda att de flesta länder inte har gjort det heller, säger Edmonson till CNBC.

"Ett av årtiondets största avtal"

Några av de förslag som ligger bordet gäller en global standard för marina bränslen.

Även en ekonomisk förhandling om en länge omdiskuterad koldioxidavgift, alternativt ett koldioxidkreditsystem, lär vänta.

Om planerna sätts i verket skulle de kunna utgöra ett av årtiondets största klimatavtal, erfar tv-kanalen.

Tullarna kan bli problem

Det finns emellertid faktorer som kan sätta käppar i hjulet för en ambitiös koldioxidskatt. 

Exempelvis skulle de amerikanska tullarna, ett globalt handelskrig och motvilja från enskilda FN-länder kunna bli problem.

– Det finns också många diskussioner kring avgiftsliknande strukturer, eftersom ordet “avgift” i mycket polariserade länder som USA, Australien och till och med i Kina, uppenbarligen kan vara mycket utmanande, säger Edmonson.

– Men jag tror att det finns riktigt bra diskussioner kring avgiftsliknande strukturer som i slutändan skulle ha en likvärdig effekt.

Östater som Fiji, Marshallöarna, Vanuatu, Barbados, Jamaica och Grenada tillhör några av de största förespråkarna för en global koldioxidskatt.

Brasilien, Kina och Saudiarabien är tre av de främsta kritikerna.

Foto: Pixabay

Text: Redaktionen