Trafikverket varnar för nytt E22

2024 01 17

Ett kraftigt snöoväder har dragit in över Sverige under onsdagen.

SMHI har utfärdat en orange varning, den näst högsta, från Bohuslän ner till stora delar av Halland.

Västkusten är hårt drabbat.

Polisen uppmanar allmänheten att inte ge sig ut på vägarna.

– Väglaget är inte lämpat för bilkörning. Det är snövallar och mycket snö och dålig sikt, säger polisens presstalesperson Hans-Jörgen Ostler till GP.

Förberedande åtgärder

Under onsdagen har flera åtgärder vidtagits för att möta snöovädret.

Kollektivtrafik har ställts in på många håll, skolelever tvingas stanna hemma och Trafikverket har satt in bandvagnar.

– Vi har beslutat att skicka bandvagnar som kommer att stå räddningstjänsten till förfogande. Vi kommer skicka tre till Göteborg och tre till Uddevalla, sa Felicia Danielsson, kommunikatör på Trafikverket, till P4 Väst under gårdagskvällen.

Varnar för skräckscenario

Trafikverket har agerat förebyggande.

Men myndigheten utesluter inte att ett nytt skräckscenario kan uppstå på vägarna.

Den 3 januari fastnade cirka 1 000 fordon på E22 mellan Hörby och Kristianstad. Människor satt fast i sina bilar i många timmar innan de kunde evakueras.

Nu varnar Bengt Ohlsson, presschef på Trafikverket, för att ett nytt E22 kan uppstå.

– Det finns alltid risk för att vi ska få ett nytt E22. En olycka som pluggar igen vägbanan och snö som ställer till det. Vinden skapar stora snövallar som inte går att ta sig förbi. Snömässigt är det ingen skillnad då och nu, säger han till Expressen och tillägger:

– Vi har inte kameror som täcker alla 10 000 kilometer av väg och sker en olycka måste vår ledningscentral få reda på det, men det kan ta tid.  

Uppmaningen: Ta med termos och filt

Även polisen varnar för att ett liknande scenario kan inträffa.

– Om man trots allt måste ge sig ut i trafiken idag så är det klokt att ta med sig en termos med varm dryck samt jacka alternativt filt ifall man blir stående med bilen. Då klarar man sig en stund, säger Hans-Jörgen Ostler till GP.

Foto: E. Myznik

Text: Redaktionen


Klarna går ut med viktigt meddelande till kunder

2024 11 19

Klarna riktar en uppmaning till kunder efter en ny bedrägerivåg.

Betaltjänstbolaget har under den senaste tiden använts av bedragare som försöker lura folk på pengar.

Som för många andra kända varumärken ställer bedragarna till det när de låtsas vara från bolagen för att vagga in offer i en falsk trygghet.

Nu går Klarna ut med ett viktigt meddelande för att informera kunderna om situationen.

“Viktigt!”

Klarna framhåller följande meddelande via deras webbsida:

– Viktigt! Klarna kommer aldrig att kontakta dig för att be dig identifiera dig. Är du just nu i ett samtal? Avsluta samtalet omedelbart och kontakta oss själv på 08-12012012.

Flera drabbade

Under den senaste tiden har flera personer drabbats av bluffsamtal som låter som att det kommer från Klarna.

Bedragarna utger sig även vara från PayPal, rapporterar Råd & Rön.

– En Råd & Rön-läsare vill varna andra för ett telefonsamtal med en inspelad röst som säger att den ringer från betaltjänstföretaget Klarna, uppger sajten.

– I samtalet, som ser ut att komma från ett svenskt mobilnummer, ombeds mottagaren att godkänna ett köp, men det är en bluff.

“Framstår som trovärdig”

I den nya bedrägerivågen använder bedragarna telefonsamtal för att nå ut till offer.

Klarna förklarar dock att andra kommunikationsvägar ofta sätts i bruk.

– Kommunikationen framstår som trovärdig eftersom den verkar komma från en pålitlig källa. 

– Phishing sker oftast via e-post (men kan även ske via andra kanaler) och målet är att stjäla ditt kreditkortsnummer, lösenord eller andra känsliga uppgifter som sedan används för att köpa varor eller tjänster.

Tänk på dessa saker

Klarna har upprättat några punkter som kunder bör reflektera kring om de får misstänksamma samtal, sms eller mejl.

- Är kontakten oväntad?

- Förekommer det stavfel eller grammatiska fel?

- Finns det ovanliga länkar eller bilagor?

- Ombeds du lämna ut personuppgifter och säkerhetsinformation?

- Försöker avsändaren stressa dig att fatta ett beslut?

– Om svaret är Ja på några eller alla frågor så kan det vara frågan om en phishingattack, understryker Klarna.

– Vi uppmanar dig till att omedelbart avbryta kommunikationen (radera mejlet eller avsluta telefonsamtalet) och eventuellt rapportera phishingförsöket till den verkliga, betrodda källan.

Foto: Rupixen resp Klarna

Text. Redaktionen


”Blir av med pengarna” – 600 000 har handlat från samma företag

2024 11 19

Över en halv miljon svenskar handlade förra månaden från några av de mest kritiserade shoppingsajterna i branschen.

Varning efter varning har utfärdats om de kinesiska ehandelsgiganterna Temu och Shein.

Så sent som häromveckan anklagades den förstnämnda för att bryta mot flera konsumentskyddande lagar.

– Det handlar om metoder som kan anses vara vilseledande eller aggressiva och som kan ha en negativ påverkan på konsumenters köpbeslut. Det handlar också om vilken information som digitala marknadsplatser är skyldiga att ge enligt EU-rätten, framhöll Konsumentverket i ett uttalande.

Ökar i oktober

Dessförinnan har Svensk Handel gång efter annan påtalat att Temu och Shein står för en betydande del av uppgången av näthandeln – och att det måste upphöra omedelbart.

– Politiken måste göra mer för att få stopp på den osunda konkurrensen. Den skadar såväl handelsföretag som konsumenter, sade Per Ljungberg, innovationschef på branschorganisationen, tidigare i oktober.

Men så har inte skett.

Tvärtom har andelen svenskar som handlat på Temu och Shein ökat – från 500 000 i september till 600 000 i oktober.

Det framgår av nya siffror från Svensk Handel.

"Fundera som konsument"

Branschorganisationen har tidigare uppmanat kunder att seriöst överväga att sluta handla från sajterna överhuvudtaget.

– Som konsument behöver du fundera över hur det är möjligt att priserna hos de kinesiska e-handelsjättarna kan vara så låga. I värsta fall kan produkterna som säljs kan vara direkt farliga, vilket påvisats av bland annat Toy Industries of Europe, sade Sofia Larsen, vd på Svensk Handel, i somras.

Nu understryker man även vikten av att EU sätter ned foten för att ge svenska företag möjlighet att konkurrera på lika villkor.

– För att skapa en rättvis och hållbar marknad måste vi se till att plattformsföretag verkar under samma regler och tillsyn som svenska aktörer. Svensk Handel driver på för att EU:s regelverk säkerställer rättvisa konkurrensvillkor, vilket är helt avgörande för svensk handel, säger Per Ljungberg.

Kunderna: "Blir av med pengarna"

På omdömessajten Trustpilot ligger Temus snittomdölme på 2,6 av 5. 

Nästan hälften av de drygt 30 000 av kunderna har gett lägsta möjliga betyg. Budskapet är tydligt: undvik företaget till varje pris.

– Riktigt förfärligt företag, skriver en person.

– De tvingar folk att betala för varor som man inte har fått, framhåller en annan,.

– Omdömet för temu är nu nere på botten. Handlar du här, kommer du förlora dina pengar då dom är bedragare.

För Shein är betygen betydligt bättre. Snittomdömet från 6 500 kunder ligger på 4,3 av 5.

Svarar på kritiken

Ett av regelverken som Temu och Shein anklagas bryta mot är Digital Services Act (DSA), som bland annat ska garantera säkra digitala tjänster.

Det förstnämnda företaget har svarat på kritiken.

– Vår intention är alltid att följa lagar och regler. Konsumenter kan vara lugna när de handlar hos Temu, och dessutom dra nytta av låga fabrikspriser och som möjliggörs av att vi utesluter de mellanled som finns i den vanliga handeln, har en talesperson för Temu tidigare sagt till sajten Ehandel.

Temus pr-byrå Agera har också kommenterat anklagelserna. 

– Temu tar sina förpliktelser gentemot DSA på stort allvar och investerar fortlöpande för att stärka efterlevnaden och värna konsumenternas intressen på vår plattform. Vi kommer att samarbeta fullt ut för att nå vårt gemensamma mål i form av en säker och betrodd marknadsplats, framhåller pr-byrån i en kommentar till sajten Market.

På sajten Trustpilot skriver Temu att man följer ”strikta policyer” för att säkerställa produkternas kvalitet.   

– Vi implementerar strikta policyer och kontrollåtgärder för att säkerställa produktkvalitet och korrekta produktbeskrivningar. Om du inte är nöjd med någon av de produkter du fått, kan du ansöka om återbetalning inom 90 dagar efter köpet.

Foto: C. Hume

Text: Redaktionen