Ny smäll för Viaplay
2024 01 16
Krisande mediebolaget Viaplay fortsätter att gå med förlust.
Nu kommer ännu en smäll.
Minskat antal prenumeranter
Vid förra årets slut hade det populära mediebolaget cirka 6,5 miljoner abonnenter.
Det var ett lägre antal än målet på 6,6 – 6,7 miljoner.
– Förändringen beror främst på en nedgång i den finländska abonnentbasen under det fjärde kvartalet och högre kundomsättning och allmän osäkerhet på de internationella marknaderna som Viaplay Group planerar att lämna.
Miljonsmäll
– Under 2023 uppgick koncernens preliminära omsättning till 18,56 miljarder kronor med en rörelseförlust, före jämförelsestörande poster och resultat från intressebolag, på cirka 1,11 miljarder kronor, uppger Viaplay Group i ett pressmeddelande
Under föregående års tre första kvartal uppgick förlusten till 885 miljoner kronor.
Det innebär att bolaget backade med 225 Mkr under oktober, november och december.
Ny smäll för bolaget
Delårsrapport för tredje kvartalet för 2023 försenades fler gånger.
Det är allt annat än ett positivt tecken för ett företag.
Tyvärr ser det nu ut som att trenden håller i sig även fortsättningsvis.
Viaplay har nämligen meddelat att man skjuter på kvartalsrapporten för kvartal fyra till den 22 februari.
Nya mål
Nu inför mediebolaget nya mål inför 2024.
– Nettoomsättningen för kärnverksamheterna förväntas uppgå till 17,2 – 17,8 miljarder kronor. Rörelseresultatet spås landa mellan minus 250 Mkr och plus 50 Mkr. Kassaflödet förväntas vara negativt 1,7 – 2,2 miljarder kronor, skriver man i sitt pressmeddelande.
Viaplay Group förväntar sig att de åtgärder som vidtas kommer göra det möjligt för att leverera en långsiktig årlig försäljningstillväxt på låga till medelhöga ensiffriga procenttal.
Man förväntar sig även en leverans av tvåsiffriga rörelseresultatsmarginaler om cirka fem år och att generera ett positivt fritt kassaflöde 2025.
– Hela koncernen, inklusive de internationella icke-kärnverksamheterna, förväntas ha ett positivt fritt kassaflöde 2027.
Foto: Clement M
Text: Redaktionen