Larm från fartyg på Östersjön – “Helikopter och räddningsfartyg”

2024 01 16

Ett fartyg på Östersjön har slagit larm på måndagskvällen.

Sent under kvällen har larm inkommit till Sjöfartsverket om fartyg med problem ute på Östersjön.

Det är mellan Gotland och Lettland som det 90 meter långa lastfartyget Tollund fått slagsida, och larmat mayday.

Sju personer befann sig ombord på fartyget då larmet nådde Sjöfartsverket.

Det rapporterar Aftonbladet.

“Helikopter och räddningsfartyg”

Det har varit problem med kommunikationen mellan Sjöfartsverket och fartyget, någonting som gjorde situationen ännu svårare.

– Men andra fartyg i området kunde plocka upp att de larmade om lutande slagsida, säger Sjöfartsverkets Lina Buursta till tidningen.

– Så vi skickade helikopter och räddningsfartyg.

Lasten överbord

Sjöfartsverket, som skickat stora resurser till platsen i samband med den besvärande situationen, fick dock avsluta sin insats tidigare än man trott.

Besättningen på fartyget fick nämligen kontroll över situationen då lasten trillat överbord, vilket lett till att fartyget rätade ut sig igen.

Lina Buursta understryker att det hela hade kunnat sluta mycket illa, och att flera andra fartyg har larmat om liknande problem.

Utfärdat varningar

SMHI har gått ut med gula varningar för kulingvindar i stora delar av Östersjön.

Varningarna gäller sydöstra, mellersta och norra Östersjön.

Just mellan Gotland och Lettland handlar det om vindar uppemot 17 meter per sekund.

Inställda avgångar

Tidigare under dagen har flera Gotlandsfärjor ställts in på grund av rådande oväder.

Det blåste så pass mycket att även ett SAS-plan som var på väg mot Gotland från Arlanda fick vända tillbaka.

– Det handlar om att kranen som används när vi avisar kanske inte skulle fungera när det blåser så här, säger Visby Airports flygplatschef Gunnar Jonasson till lokaltidningen Hela Gotland.

Vädret ser ut att fortsätta på inslagen väg, kyla och snö ser ut att hålla i fram tills helgen men eventuellt mildare luft efter det.

Detta efter en tid av sträng kyla och kraftiga snöfall.

Foto: M. Benz

Text: Redaktionen


EKONOMI: Ryssland ändrar sig – öppnar upp för väst

2025 04 11

Ryssland tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Ryssland förbjöd i samband med starten på invasionen av Ukraina utländska företag att ta ut sina tillgångar ur landet och krävde att de skulle hålla tillgångarna på särskilda konton.

Landet stängde i mångt och mycket ner för utländska – i synnerhet västerländska investeringar.

Nu ser det ut som att de tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Det rapporterar Reuters.

Tar ett steg

Ryssland planerar att lätta på kapitalkontrollerna för nya utländska investeringar.

Det uppger en högt uppsatt tjänsteman vid finansdepartementet.

Det är ett beslut som öppnar dörren för företag – inklusive västerländska sådana – som vill återvända till den ryska marknaden.

“Nytt inflöde”

Alexei Yakovlev, chef för ministeriets avdelning för finanspolitik, säger att ett nytt presidentdekret om uppmjukning av kapitalkontrollerna för nya investeringar kan komma att utfärdas runt halvårsskiftet.

– Ramverket för att reglera inflödet av nya pengar och säkerställa möjligheten att dessa pengar och de intäkter som genereras av dem kan tas ut har redan beslutats.

Vissa framgångar

Samtidigt syns vissa framgångar för de ryska styrkorna på krigsfronten.

De ryska styrkorna fortsätter att marginellt avancera i gränsområdet Sumy-Kursk oblast, men den ryska styrkan i området kommer sannolikt inte att kunna inleda en större offensiv mot Sumy City på kort sikt utan att få betydande förstärkningar.

Det rapporterar tankesmedjan Institute for the Study of War.

Offensiv inledd

ISW förklarar.

– Ukrainas överbefälhavare general Oleksandr Syrskyi uppgav under en intervju med det ukrainska mediebolaget LB UA den 9 april att de ryska styrkorna har intensifierat anfallen i ”alla huvudriktningar” och inlett offensiva operationer i Sumy och Kharkiv oblast, uppger ISW.

– ISW har observerat gradvisa men konsekventa ryska vinster och attacker längs linjen Volodymyrivka-Zhuravka-Novenke norr till nordost om Sumy City i norra Sumy oblast.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Unik skatt på gång – ska införas i Sverige och övriga världen

2025 04 11

Världens första globala utsläppsskatt någonsin ligger på bordet.

Det är FN:s sjöfartsorgan som är på väg att införa obligatoriska regler i arbetet med att fasa ut användningen av fossila bränslen inom den globala sjöfarten.

Internationella sjöfartsorganisationen, IMO, kommer nu i veckan att kalla till förhandlingar i London om saken, rapporterar CNBC News.

På agendan står bland annat åtgärder för att minska klimatpåverkan från världens sjöfart, som står för drygt tre procent av de globala koldioxidutsläppen.

"En total gamechanger"

Sara Edmonson är chef för globalt påverkansarbete i den australiska gruvgiganten Fortescue.

Hon kallar samtalen för “absolut historiska”.

– Jag tror att det skulle vara en total gamechanger. Ingen annan industri på global nivå har gjort ett åtagande av den här storleken.

– Och jag skulle hävda att de flesta länder inte har gjort det heller, säger Edmonson till CNBC.

"Ett av årtiondets största avtal"

Några av de förslag som ligger bordet gäller en global standard för marina bränslen.

Även en ekonomisk förhandling om en länge omdiskuterad koldioxidavgift, alternativt ett koldioxidkreditsystem, lär vänta.

Om planerna sätts i verket skulle de kunna utgöra ett av årtiondets största klimatavtal, erfar tv-kanalen.

Tullarna kan bli problem

Det finns emellertid faktorer som kan sätta käppar i hjulet för en ambitiös koldioxidskatt. 

Exempelvis skulle de amerikanska tullarna, ett globalt handelskrig och motvilja från enskilda FN-länder kunna bli problem.

– Det finns också många diskussioner kring avgiftsliknande strukturer, eftersom ordet “avgift” i mycket polariserade länder som USA, Australien och till och med i Kina, uppenbarligen kan vara mycket utmanande, säger Edmonson.

– Men jag tror att det finns riktigt bra diskussioner kring avgiftsliknande strukturer som i slutändan skulle ha en likvärdig effekt.

Östater som Fiji, Marshallöarna, Vanuatu, Barbados, Jamaica och Grenada tillhör några av de största förespråkarna för en global koldioxidskatt.

Brasilien, Kina och Saudiarabien är tre av de främsta kritikerna.

Foto: Pixabay

Text: Redaktionen