Person drack vatten – dog

2024 01 11

En person har dött efter att ha fått vattenförgiftning.

Händelsen har ägt rumt på ett sjukhus i Kronobergs län.

Bakgrunden

– Det hela gäller en patient som hade flera psykiatriska diagnoser, skriver Region Kronoberg i ett pressmeddelande.

I hemmet fick patienten hjärtstillestånd efter att ha druckit stora mängder vatten.

SOS larmades och efter långvarig hjärt-lungräddning återfick patienten hjärtaktivitet vid ankomst till sjukhuset.

Patienten var dock fortfarande djupt medvetslös.

På sjukhuset

När patienten var på sjukhuset kunde sjukvårdspersonalen konstatera att patienten hade väldigt låga nivåer av natrium i blodet.

Sjukvårdspersonalen bedömde att nivåerna var en följd av det höga vattenintaget och det som orsakade hjärtstoppet.

Patienten gavs initialt viss behandling som försämrade patientens möjlighet att göra sig av med vattenöverskottet, skriver regionen i sitt pressmeddelande.

Något som kan ha försämrat patientens redan dåliga prognos. Behandlingen kan nämligen ha bidragit till att patienten avled fem dagar senare.

Så agerar sjukhuset framöver

Sjukhuset väljer nu att agera för att någonting liknande inte ska inträffa framöver.

Detta gör man bland annat genom att kliniken ser över sina rutiner.

Man har även vidtagit förebyggande åtgärder så som intern utbildning i hantering av komplexa ovanliga sjukdomstillstånd.

Anmäler sig själva

Sjukhuset tar händelsen på allvar.

Därför har chefläkaren även lämnat ärendet till IVO (Inspektionen för vård och omsorg) för bedömning enligt Lex Maria.

Därför är vatten farligt

Vatten är ett av våra vanligaste så väl som viktigaste näringsämnen.

Utan vatten kan människan överhuvudtaget inte leva. Men vatten kan även vara skadligt om det används i för stora mängder.

Ett annat ord för att inta för mycket vatten är vattenförgiftning.

Stora mängder vatten kan leda till att hjärnan sväller.

– Att tillståndet blir så uttalat att det leder hjärtstillestånd är mycket ovanligt och har hög dödlighet, skriver regionen.

Foto: KOBU Agency

Text: Redaktionen


Här är Sveriges ”sämsta” mobiloperatör – 2,8 miljoner kunder

2025 10 27

Missnöjet mot landets mobiloperatörer ökar bland svenska kunder.

Det visar den senaste kundnöjdhetsundersökningen från Svenskt Kvalitetsindex (SKI), som fastslår att kundnöjdheten bland privatkunder har minskat kraftigt – från ett kundhetsnöjdhetsbetyg på 68,7 till 66,5.  

Sämst av alla

Störst kundmissnöje orsakar Tre, som har omkring 2,8 miljoner kunder. Mobiloperatören får värdet 61,5 på indexet som mäts mellan 0 och 100 – där betyg över 75 visar på en stark relation mellan företag och kund, medan 60 eller lägre innebär att företaget har stora svårigheter att motivera kunder att stanna kvar.

Högst upp på listan hamnar de små aktörerna Vimla (82,5) och Fello (81,7).

Enligt Johan Parmler, vd på Svenskt Kvalitetsindex, finns det en tydlig förklaring till de små företagens topplaceringar.

Kunderna har skiftat fokus, uppger Parmler – från att endast bry sig om teknisk kvalitet och mobiltäckning till att värdera en helhetsupplevelse som inkluderar allt från priser och abonnemang till personlig kontakt.

– Vi ser att kunderna idag har ett annat beteende än tidigare. Kunderna ser bortom det grundläggande och värdesätter operatörer som är transparenta, flexibla och enkla att ha att göra med. De vill inte känna sig låsta av långa avtal eller betala för tjänster de inte använder, säger Parmler.

LÄS MER: “Markant ökning” – Postnord går ut med ny varning

Hela listan

Här är hela listan på SKI:s uppmätta kundnöjdhet av mobiloperatörer bland privatkunder. Över 75 innebär stark relation mellan företag och kund. Under 60 innebär att företaget inte kan räkna med att kunderna stannar kvar.

  1. Vimla (82,5)
  2. Fello (81,7)
  3. Comviq (75,5)
  4. Halebop (74,1)
  5. Hallon (72,3)
  6. Övriga (67,1)
  7. Telia (66,6)
  8. Branschen (65,8)
  9. Telenor (63,9)
  10. Tele2 (63,3)
  11. Tre (61,5)

Källa: Svenskt Kvalitetsindex

LÄS OCKSÅ: Tung rapportvecka: Techjättarna i fokus 

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen


Akut förbud för 4,3 miljoner ryssar – kalabalik i rysk region

2025 10 27

Ett omedelbart köpstopp införs i en rysk region med över fyra miljoner invånare.

Det handlar om Sverdlovskregionen i västra centrala Ryssland.

Regionens omkring 4,3 miljoner invånare förbjuds från att köpa 95-oktanig bensin, rapporterar oberoende Moscow Times.

Köpstopp har införts på samtliga bensinmackar i regionen.

– Vi har någon form av problem med bränsleförsörjningen i vår stad. Jag besökte tre bensinstationer i morse – de har slut på 95-oktanig och G-Drivebensin, säger en invånare i staden Jekaterinburg till tidningen.

En annan stadsbo uppger att bilister förgäves kör runt i cirklar och letar efter bensin. En tredje vittnar om att ambulanser står still på grund av bensinbristen.

Oljeproduktionen stagnerar

Bensinstoppet i Sverdlovsk införs samtidigt som Ukraina fortsätter att attackera ryska oljeraffinaderier.

Sedan början av augusti har ukrainska styrkor regelbundet angripit oljeanläggningar i Ryssland.

Luftattackerna har varit framgångsrika.

Den ryska oljeproduktionen har minskat kraftigt. De senaste veckorna har flera ryska regioner infört ransonering och fryst bränslepriserna.

Samtidigt har Moskva tvingats minska sin egen export av bensin och diesel för att klara av krisen.

LÄS MER: Putins nya taktik i kriget

Larmet: ”På gränsen till kollaps”

BBC:s Rysslandskorrespondent Steve Rosenberg har tidigare rapporterat att ryska medier skriver om att landet ”står på gränsen till en fullständig bränslekris”.  Detta efter att ukrainska drönarattacker slagit ut en stor del av oljeproduktionen.

– Ryssland står på gränsen till en fullskalig bränslekris, och förare rapporterar om kilometerlånga köer vid bensinstationer i de östra delarna av landet. Många väntar i timmar på att tanka – ofta förgäves, uppgav Rosenberg i sitt nyhetsbrev i slutet av augusti.

LÄS OCKSÅ: Amerikanskt stridsflygplan och helikopter har kraschat

Foto: V. Milevskij

Text: Redaktionen