Energiexperten: Vi betalar 300 miljarder – för mycket

2024 01 10

Kraftbolagen misstänks överdebitera kunderna.

Hushållen i södra Sverige måste betala hela dubbelt så mycket som elen kostar att producera, det menar i alla fall energiexperten Bengt Ekenstierna, enligt Sydsvenskan.

Förklaringen menar han finns i att kraftbolagen överdebiterar kunderna.

– Hela den här penningkarusellen skapar en förmögenhetsöverföring i mångmiljardklassen från hushåll och småföretag till stat och kraftföretag, säger han till tidningen.

300 miljarder

Enligt Bengt Ekenstiernas beräkningar har elkonsumenter betalat 300 miljarder svenska kronor för mycket.

Summan avser el för de senaste tre åren.

Det är en hisnande summa.

– Det är olyckligt på en marknad som är öppen för spekulationer och prismanipulation, säger han.

Här finns lösningen

Men det finns en lösning för att åtgärda problemet, menar Bengt Ekenstierna.

Till att börja med tror han på en ökad transparens kring elens prissättning. Men också en granskande myndighet på elmarknaden.

En myndighet som ska ha i uppgift att dämpa ”spekulativa beteenden” på marknaden.

Men han har också ytterligare tankar för hur lösningen ska se ut.

På längre sikt vill han exkludera export när priserna bestäms på den svenska elen.

Skyhöga elpriser

Det var inför vintern 2022 och 2023 som elpriserna sköt i höjden för många konsumenter runt om i Sverige.

Dyra elräkningar kom att bli en ekonomisk smäll för i synnerhet villaägare i olika delar av landet.

– Under kommande vinterhalvår väntar en prischock. Villaägare måste vara beredda att betala nästan tre gånger mer än i fjol, sa Andreas Hatzigeorgiou, vd på Stockholms handelskammare, till SVT inför den då stundande vintern.

Oron spred sig snabbt bland många villaägare.

– Osäkerheten är en stor stressfaktor. Det känns oroligt att inte veta var elpriset så småningom kommer att landa, sa en villaägare i Älvsjö, till SVT i samband med de väntande chockpriserna.

Inte råd att bo kvar

Många kom att vittna om elräkningar de aldrig varit i närheten av tidigare.

I media gick att läsa om människor som till och med tvingades sälja sina bostäder för att ha råd att överleva.

Foto: Kronofogden

Text: Redaktionen


JUST NU: 20-tal anställda stängs av i hemtjänsten

2025 09 05

Ett 20-tal anställda inom hemtjänsten i Uddevalla kommun stängs av med omedelbar verkan.

Detta efter att kommunen upptäckt ”omfattande brister” i de anställdas arbete, rapporterar Bohuslänningen.

Malin Normann, socialchef i Uddevalla kommun, ser mycket allvarligt på det som har inträffat.

– Jag vill understryka att det är extremt upprörande, säger hon till tidningen.

Under nattpassen

Normann vill inte specificera vilka brister som upptäckts, men berättar att det handlar om allvarliga brister hos anställda vid hemtjänstens nattbemanning.

– Vi har fått allvarliga indikationer på brister i verksamheten. Vad det är för typ av brister kan jag inte gå in på just nu, men vi behöver kartlägga på vilket sätt detta har påverkat våra brukare, säger hon till P4 Väst.

”Jag blir oerhört upprörd”

Malin Normann informerades om de allvarliga bristerna för några dagar sedan.

– Det här är oerhört allvarligt och jag blir oerhört upprörd av den här situationen. Vi finns till för att ge god vård och stöd till de allra mest utsatta i samhället, säger hon till radion.

Utredningen inleds

Det är oklart om någon brukare kommit till skada. Incidenterna ska nu utredas.

Den berörda personalen har stängts av från sina tjänster i en månad utan månadslön.

– Vi vet inte om någon brukare har tagit skada, men uppgifterna är så pass allvarliga att vi beslutat oss för att stänga av personalen under tiden vi utreder det här, säger Malin Normann till Bohuslänningen.

LÄS MER: Var fjärde svensk riskerar ekonomiskt bakslag – redan i höst 

Arkivfoto: Polisen

Text: Redaktionen


Kivra skickar ut meddelande: Betala eller så raderas allt

2025 09 05

Tusentals Kivrakunder har mötts av ett oväntat meddelande när de loggat in i den populära betalappen.

– Vill du ha kvar kvitton och post som är äldre än 30 dagar? står det i meddelande som sedan fortsätter:

– Nu sparas dina kvitton, brev och fakturor i 30 dagar och tas sedan bort. Du kan köpa obegränsad lagring för 9kr/mån för att behålla alla dokument du fått i Kivra.

Förklaringen

Kivra kommer dock inte att införa någon ny avgift – än så länge.

Tjänsten vara gratis för alla användare försäkrar Kivras kommunikationschef Henrik Höglin. Han berättar att det handlar om ett test för att undersöka om användare är beredda att betala för en del av tjänsten.

– För att bygga den bästa möjliga tjänsten så testar vi hela tiden olika versioner av Kivra, framhåller Höglin i en kommentar till Expressen.

–  Testerna gör det möjligt för oss att samla in värdefull feedback och analysera hur vi bäst kan fortsätta möjliggöra innovation och stärka Kivras roll som en trygg tjänst för alla.

Bekymmer för många kunder

Om avgiften blir verklighet skulle det ställa till med problem för många kunder som är beroende av att kunna spara och komma åt dokument som lönespecifikationer, deklarationer och kvitton i Kivra.  

Tidigare test

Kivra har tidigare gjort ett liknande test. I juli testade företaget en modell där användare behöver betala för att ta emot kvitton och betala fakturor. Kivra undersökte hur många användare som är beredda att betala 200 kronor per år för tjänsterna. 

Det återstår att se om Kivra tar steget till att bli en betaltjänst eller inte.

Det är Kivra

Kivra är en digital brevlåda som samlar räkningar och annat som ska betalas.

Tjänsten har drygt 6 miljoner användare i Sverige.

Över 47 000 företag och myndigheter skickar via Kivra

Via tjänsten får användare saker som myndighetsbrev, brev från företag, lönebesked, kreditupplysningar och vårdkallelser.

– Kivra är säkrare än vanlig papperspost. Du slipper fördröjningar och inget kommer bort. Din data är krypterad och bara du kan se ditt innehåll, förklarar Kivra.

Kritiker till Bank-ID har menat att ökad konkurrens behövs med tanke på tjänstens dominans på den svenska marknaden.

Foto: Kivra 

Text: Redaktionen