Anklagelsen: Systembolaget har gått för långt

2024 01 08

Regeringen har öppnat för att gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker kan bli aktuellt i Sverige inom kort.

Redan 2025 skulle gårdsförsäljning kunna bli verklighet, enligt socialminister Jakob Forssmed (KD).

Men frågan är känslig. Småskaliga producenter, de som ska gynnas mest, börjar nu oväntat vädra sitt missnöje.

Anledningen är att Systembolaget varnar dem för digra konsekvenser, rapporterar Svenska Dagbladet.

Vågar inte uttala sig

Just nu märks småskaliga producenters produkter med en så kallad TSLS-märkning i butik. Helt avgörande för att inte gå i konkurs, enligt många.

Den märkningen kommer att försvinna om gårdsförsäljning öppnar upp, hotar Systembolaget enligt de mindre producenterna.

– Det är den stora skräcken, att TSLS skulle tas bort, säger bryggaren Erik Sahlin i Borlänge till SvD.

Men de flesta producenter vågar inte uttala sig i tidningen – de är rädda för “repressalier” från Systembolaget.

"Har gått för långt"

Toppolitikern Elisabeth Thand Ringqvist (C), riksdagsledamot, menar att Systembolaget “absolut har gått för långt”.

Hon har själv ringt upp det statliga bolaget för att säga vad hon tycker om de skrämselmetoder som påstås bedrivas.

– Systembolaget har uttryckligen, men också som förtäckta hot, sagt att man kommer att sluta med det lokala och småskaliga sortimentet om förslaget blir verklighet, säger Elisabeth Thand Ringqvist till SvD.

Bolaget svarar

Systembolaget har svarat på anklagelserna. Enligt bolaget vet man ännu inte hur TSLS-sortimentet påverkas om det blir grönt ljus för gårdsförsäljning – det går inte att svara på förrän förslaget är helt färdigt.

Bolagets presstjänst meddelar också att god affärsetik, transparens och likabehandling och är centralt i Systembolagets arbete.

Vill sätta igång så fort det går

Arbetet med att förverkliga förekomsten av gårdsförsäljning pågår.

– Nu ligger fokus på att så snabbt som möjligt ta fram ett förslag som håller EU-rättsligt och anmäla detta hos kommissionen, framhöll regeringen i ett pressmeddelande i september.

– Regeringen bedömer att lagändringen kan träda i kraft någon gång i början av 2025, men det förutsätter en EU-process som inte drar ut på tiden, uttryckte bland annat Jakob Forssmed vid tillfället.

Foto: Systembolaget

Text: Redaktionen


JUST NU: “Unikt köpläge” för svenska villaägare

2025 08 08

Priset på solceller rasar.

Under det senaste årtiondet har allt fler solceller satts upp på taken hos svenska villaägare.

På sistone har dock intresset svalnat.

Nu kommer besked om att priset på solceller rasar – någonting som beskrivs som ett “unikt köpläge” för svenska villaägare.

“Unikt köpläge”

75 procent av svenska solcellsinstallatörer har sänkt sina priser under 2025.

Solpanel- och växelriktarpriserna fortsätter att falla.

– Hemsols färska marknadsundersökning visar att det nu råder ett unikt köpläge för svenska villaägare, framhåller företaget Hemsol, som bland annat jämför priser, i ett pressmeddelande.

Majoriteten sänker

Undersökningen visar att 75 procent av företagen har sänkt priserna, 22 procent håller oförändrade priser och tre procent har höjt priserna.

– Detta är en av de mest dramatiska prissänkningar vi sett på den svenska marknaden. När tre av fyra installatörer sänker priserna samtidigt skapas ett unikt tillfälle för husägare som funderat på solceller, säger Elias Bülow, medgrundare av Hemsol.

Bland de bidragande anledningarna till prisfallet finns pressade marginaler, ökad konkurrens, lagerfyllnad och överkapacitet.

Globalt prisras

Den globala överproduktionen av solpaneler har skapat vad Hemsol beskriver som “en köparens marknad utan motstycke”, vilket nu syns tydligt i de svenska installatörernas prissättning. 

Sedan september förra året har priserna fallit konsekvent månad för månad.

– Med våra enkätresultat som visar att 75 procent av installatörerna sänkt priserna ser vi hur de globala pristrenderna nu verkligen slår igenom på hemmamarknaden. För konsumenten betyder det fantastiska möjligheter, fortsätter Elias Bülow.

“Följer samma mönster”

För en typisk 440W solcellspanel innebär detta att grossistpriset sjunkit från cirka 563 kr (september 2024) till 497 kr (juni 2025) för en N-typ monokristallin solpanel. 

Detta innebär en prissänkning på 66 kr per panel eller nästan 12 procent på bara nio månader.

– Växelriktarmarknaden följer samma mönster som panelerna, med kontinuerliga prissänkningar över hela linjen, förklarar Hemsol.

Foto: F. Öhlander

Text: Redaktionen


Jättesug efter oväntade Biltema-produkten – har sålt 11,5 miljoner

2025 08 08

Biltemas kanske mest hajpade produkt är varken bildelar eller verktyg.

Istället rör det sig om korv.

Den populära kedjan säljer stora mängder korv som marknadsförs under namnet "Biltemakörv".

Bolaget började sälja korven för ungefär sju år sedan – och det är klart och tydligt att kunderna uppskattar konceptet.

11,5 miljoner

Det var få som tänkte sig att korven skulle bli en sådan succé som det har blivit.

Marknadschef Johan Gerdevåg beskriver korven som “helig”.

Den beskrivningen motiveras av att Biltema säljer miljontals "Biltemakörvar”.

– På rullande tolv (månader, reds anm) handlar det i nuläget om ungefär 11,5 miljoner sålda korvar, säger Johan Gerdevåg till Market.

“Betyder allt”

Utöver själva korven säljer även Biltema olika klädesplagg med korvtryck, däribland strandhattar, badshorts, t-shirts och strumpor.

De som uppskattar korven har även etablerat en egen supportersida på Facebook med 12 000 följare.

– Korven betyder allt i den meningen att det är en del av vår identitet, fortsätter Gerdevåg.

– Den genererar så mycket engagemang bland våra målgrupper.

Korven kostar alltjämt fem kronor i Biltemas café.

Har flest varuhus

Norge är det land med flest Biltema-varuhus.

De har 68 varuhus runt om i landet, jämfört med Sveriges 62, Danmarks 19 och Finlands 17.

Det första varuhuset öppnade upp dörrarna redan år 1983, och Biltema har sedan dess expanderat med ytterligare 67 butiker.

I de norska varuhusen arbetar idag cirka 1700 anställda.

Biltema Norges huvudkontor är beläget i samma byggnad som varuhuset i Jessheim, en bit utanför Oslo. 

Danmark och Finland

År 2002 öppnade det första Biltemavaruhuset i Danmark och i landet arbetar 600 anställda.

Finland fick sitt första Biltemavaruhus år 1985 och där arbetar 337 anställda.

Biltema Finlands huvudkontor ligger i samma byggnad som varuhuset i Helsingfors medan Biltema Danmark har sitt huvudkontor i samma byggnad som varuhuset i Slagelse.

Foto: Biltema

Text: Redaktionen