SMHI medger – kan ha gett fel information till svenska folket
2024 01 05
När kökaoset i Skåne uppstod på onsdagen rådde orange varning i det drabbade området.
Det är den näst högsta varningsnivån som SMHI använder och expertmyndigheten varnade uttryckligen för allvarliga följder i trafiken.
Men varningen kan ha varit otillräcklig.
Istället borde eventuellt röd varning, den högsta nivån, ha utfärdats.
Det framhåller nu SMHI i efterhand.
– Det kan mycket väl ha varit så att det kanske skulle ha varit en röd varning, utifrån konsekvenserna, säger en av institutets meteorologer Charlotta Eriksson till P4 Malmöhus.
Måste utvärdera
Om SMHI verkligen gick ut med en för svag varning går dock inte att svara på just nu.
Det måste en intern undersökning visa.
– Vi kan inte säga det än, utan vi gör en utvärdering och det gör vi av alla våra varningar, säger Charlotta Eriksson.
För att en röd varning skulle ha utfärdats krävs dock att trafikproblem riskerar att drabba ett större område, en faktor som kan ha spelat roll.
Avgörande information
På sin hemsida konstaterar SMHI att varningsinformationen är avgörande för att kunna vidta rätt åtgärder vid besvärligt väder.
– Varningsnivån berättar hur allvarliga konsekvenser som väntas, framhåller väderinstitutet.
Mellan onsdagen och torsdagen beräknas omkring 1 000 bilar ha fastnat i bilkön på E22 och många av dem satt fast i sina bilar i närmare ett dygn innan de kom loss.
Kräver möte med Trafikverket
Efter snökaoset på den skånska europavägen har reaktionerna varit kraftfulla, både från allmänhet och politiker.
Thomas Morell (SD), vice ordförande i trafikutskottet, kräver att riksdagen kallar till sig Trafikverket för att myndigheten ska kunna svara på varför det blev så illa som det blev.
– Jag ska fråga dem “hur i Jösse namn kan det här inträffa”? säger han till Ekot.
Inte över
På fredagsmorgonen är problemen på E22:an fortfarande inte över, även om alla bilister som vill har evakuerats.
Vägen håller fortsatt stängt och prognosen om en öppning klockan 04.00 idag har skjutits fram till klockan 13.
– Arbetet pågår på plats, men skadorna på mitträcket var större än vad vi hade befarat och ett nytt betongfundament kommer behöva grävas ner, säger Trafikverkets presskommunikatör Angelika Knutsson till Aftonbladet.
Foto: G. Shalan
Text: Redaktionen