Kunder luras – fel information vid pump
2023 12 28
Den information om drivmedlet som finns att tillgå på bensinstationerna stämmer inte.
Sedan 2021 är det ett krav att kunder enkelt ska kunna få reda på hur mycket växthusgaser som släpps ut av den bensin eller diesel man tankar bilen med.
Det ska även framgå hur stor andel som är förnybar energi samt vilket land råvarorna kommer från, vilket är anledningen till att det sitter en etikett med miljöinformation vid pumpen på Sveriges bensinmackar.
Men det finns ett problem.
Det som står på etiketten motsvaras inte av vad som egentligen finns i tanken, rapporterar SVT.
"Är vilseledande"
Etiketterna byts ut varje höst, men baseras på uppgifter från Energimyndigheten från året dessförinnan.
Missvisande, enligt branschorganisationen Drivkraft Sverige, som pekar ut två problem med systemet.
– Det ena är att den information som står på pumpen inte stämmer överens med innehållet i pumpen, så det är vilseledande information. Det andra är att det är komplex information och allt får inte plats på etiketten, säger vd:n Jessica Alenius till tv-kanalen.
"Enorm eftersläpning"
Från och med 2024 kommer reduktionsplikten att sänkas – från 30,5 procent i diesel respektive 7,8 procent i bensin till sex procent i vardera.
– Det måste bli billigare att vara svensk, sade energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) på en pressträff vid tillfället.
En följd blir då mer fossilt bränsle i tanken än vad som kommer att stå på etiketten, som alltså byts ut först hösten 2024 och kommer innehålla information baserat på 2023.
– Då kommer det vara en enorm eftersläpning, det kommer absolut inte stämma överens med vad som står på etiketten, säger Jessica Alenius och föreslår att etiketten byts ut mot en QR-kod som går till en hemsida istället.
Klimatmål i fara
Enligt Naturvårdsverket står utsläppet av växthusgaser från inrikes transporter för knappt en tredjedel av Sveriges totala utsläpp, där personbilar och tunga fordon dominerar.
Både Naturvårdsverket och Energimyndigheten har ifrågasatt om Sverige kommer att kunna nå sina klimatmål med sänkt reduktionsplikt.
– Enligt vår analys står reduktionsplikten för majoriteten av utsläppsminskningarna som krävs för att nå målet till 2030 om minskade utsläpp med 70 procent jämfört med 2010 i transportsektorn, sade Sara Sundberg, chef för enheten för drivmedel och hållbara bränslen på Energimyndigheten, i ett pressmeddelande i höstas.
Foto: Circle K
Text: Redaktionen