Inför mellandagsrean – så undviker du att bli lurad

2023 12 25

En expert förklarar nu vad som kan vara bra att ha koll på inför mellandagsrean.

Det är många som har för avsikt att passa på att handla saker under mellandagsrean då flera butiker och affärer sänker priserna på sina varor.

Däremot är det inte ovanligt att affärerna maskerar sina prissänkningar och använder smarta knep för att sätta prisfällor.

Nu förklarar Prisjakts konsumentanalytiker Oscar Hagman vad som kan vara viktigt att hålla koll på inför mellandagsrean.

Det rapporterar SVT.

“Kolla historiken”

En av de saker som Hagman vill uppmärksamma är att många butiker inte refererar till tidigare prissättningar på ett korrekt sätt.

– Om du är orolig för att bli lurad så rekommenderar jag att gå in på en prisjämförelsetjänst. Titta på prishistoriken, då kan du se vad produkterna kostat lång tid tillbaka, då vet du om det är ett bra pris eller inte.

Sänker längre in

Ofta sänker inte butikerna så mycket som de kan i början av rean, utan sänker successivt in i januari om de märker att produkterna inte blir sålda.

Om man har lite is i magen kan det därmed vara bra att vänta lite, men då löper man risken att produkten istället blir utsåld.

– Ofta är det så att butikerna sänker priserna längre in på rean ifall de märker att de inte har fått sålt sina produkter, fortsätter Hagman.

Sju av tio fuskar

I en ny granskning från Konsumentverket har man upptäckt att det finns ett utbrett prisfusk hos svenska e-handelsföretag.

Sju av tio e-handelsföretag följer inte lagen när de lockar med sänkta priser

– Granskningen visar tydligt att handeln nu behöver vidta kraftfulla åtgärder för att komma till rätta med de allvarliga och omfattande brister som framkommit, säger enhetschef Johan Ohlsson.

– Konsumenter ska kunna lita på priser och påståenden i reklamen, annars riskeras förtroendet för handeln.  

Måste ange

Någonting som kan vara bra att ha koll på är att om ett företag uppger att priset har sänkts på en produkt måste företaget ange det lägsta priset som produkten har haft under de senaste 30 dagarna. 

– Många bolag har inte angivit det lägsta priset de senaste 30 dagarna alternativt angivit ett felaktigt tidigare lägsta pris, framhåller Konsumentverket i samband med granskningen.

Foto: B. Habibi

Text: Redaktionen


1177 varnar alla som försöker logga in

2025 08 24

Vårdsajten 1177 tvingas varna alla som loggar in.

Bedrägerivågen i Sverige fortsätter att ställa till det för många.

Av den anledningen tvingas nu vårdsajten 1177 gå ut med en varning.

Varningen dyker upp när användare försöker logga in – och där framgår att antalet bedrägeriförsök ökar och att man bör vara försiktig.

1177 varnar

Direkt vid inloggning dyker meddelandet upp.

“Varning för bedragare!”, lyder 1177s ord.

– Under sommaren ökar antalet bedrägeriförsök där bedragare försöker få dig att logga in med ditt BankID eller annan legitimation. När du loggar in ska det alltid vara på ditt eget initiativ, menas det.

“Avbryt då inloggningen”

Vårdsajtens meddelande fortsätter.

– Om du blivit uppringd och ombedd att logga in kan det vara ett försök till bedrägeri, avbryt då inloggningen. Tänk på att bara logga in via en sida du litar på, till exempel din vårdgivares. Om du är osäker, logga alltid in direkt från 1177.se.

Så kan det gå till

Bedrägerier över telefon har blivit allt vanligare och tillvägagångssätten alltmer avancerade.

Sedan en tid tillbaka förekommer till exempel bedrägeriförsök där uppringaren säger sig ringa från en vårdcentral och vill att invånaren under samtalet identifierar sig med BankID för att boka om sin tid.

Detta har märkts i bland annat Halland.

Flera tips

Syftet med telefonbedrägerier är att lura personer på pengar, kapa konton eller stjäla personliga uppgifter.

1177 har några viktiga medskick till den som vill känna sig tryggare i sin förmåga att undvika att bli utsatt för bedrägeriförsök:

- Klicka aldrig på länkar som kommer via sms, om du inte känner igen eller är säker på vem som är avsändare.​

- Sms och e-post från 1177.se innehåller ingen länk. Får du sms från 1177 med länk är det ett bluff-sms. Klicka inte på länken.​

- Det är alltid säkrast att själv söka upp en webbsida och logga in där istället för att klicka på länkar i sms eller mejl.

- Lägg på luren direkt om någon ringer och ber dig logga in med BankID under pågående samtal. 

Foto: Jenny Hagström, 1177

Text: Redaktionen


SJ:s vd får sparken – så stor blir fallskärmen

2025 08 24

SJ:s vd tvingas gå.

På söndagskvällen kommer besked om att SJ:s vd får sparken.

Monica Lingegård, vd för den statliga tågoperatören, tvingas lämna sin post.

Hon kommer att fortsätta jobba fram till nästa år, och därefter kommer en fallskärm på flera miljoner för Lingegård, rapporterar Dagens industri.

Får sparken

Beskedet kommer på söndagskvällen och styrelseordförande Kenneth Bengtsson bekräftar saken.

– Vd-bytet sker på styrelsens initiativ, säger han till Di.

Lingegård avgår dock inte med omedelbar verkan, utan kommer att sitta kvar på sin post fram till första mars 2026.

Hon har varit vd för SJ sedan 2020.

Stor fallskärm

Efter att Lingegård avgått kommer hon att få en fallskärm på 6,6 miljoner kronor.

– Eftersom detta är ett styrelsebeslut kommer det att utgå ett avgångsvederlag som utbetalas med 12 månadslöner från den 1 mars, säger styrelseordförande Kenneth Bengtsson.

Någon officiell anledning till beskedet har inte kommit.

Inte heller framgår någon information om vem nästa vd kommer att bli.

Det är SJ

SJ ägs av svenska staten och har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg.

Bolaget grundades år 1856, är ett aktiebolag sedan 2001 och ägs till 100 procent av svenska staten.

Totalt har SJ omkring 6 800 anställda.

Egen och upphandlad

Koncernen SJ kör både egen och upphandlad trafik. 

Egen trafik är tågtrafik som SJ kör på affärsmässiga grunder och i första hand på längre sträckor. 

Upphandlad trafik är tågtrafik som helt eller delvis körs på uppdrag av en offentlig beställare.

– Den upphandlade trafiken kör vi helt eller delvis på uppdrag av en offentlig beställare, till exempel de regionala kollektivtrafikmyndigheterna eller andra regionala sammanslutningar som svarar för upphandlad trafik, förklarar SJ.

– Uppdrag från trafikmyndigheterna avser lokal och regional trafik. Även den statliga myndigheten Trafikverket upphandlar viss långväga trafik som annars inte skulle komma till stånd på kommersiella villkor.

Foto: SJ AB

Text: Redaktionen