Ny regel gäller vissa fordon – från och med i dag lördag

2023 12 23

Ägare av vissa elfordon måste se till att ha fordonen försäkrade framöver.

Det är en förändring i trafikskadelagen som innebär att de allra flesta elsparkcyklar nu måste försäkras.

Ägare av sådana fordon måste teckna försäkring och dessutom alltid ha med sig försäkringsbevis om man rör sig i trafik.

Om sådant bevis inte kan uppvisas innebär det ett brott mot trafikskadelagen vilket kan leda till böter.

Det rapporterar SVT.

Scootrar och fatbikes

Den nya ändringen gäller “eldrivna fordon utan tramp- eller vevanordning” som går åtminstone 20 kilometer i timmen.

Det kan även gälla fordon som går snabbare än 14 kilometer i timmen om fordonet väger mer än 25 kilo.

Det kan bland annat röra sig om elsparkcyklar, elscooters och så kallade fatbikes.

Kan leda till böter

Den som misslyckas med att försäkra fordonet och bära med sig bevis kan få böter.

Det förklarar polisens presstalesperson Filip Annas.

– En exakt nivå på bötesbelopp kan jag inte svara på idag. Men om man jämför med moped klass två ligger det på 500 kronor, säger han.

Skadorna har ökat

Anledningen till att man nu inför den nya regeln har att göra med det ökade antalet skador som sker.

– Nu inför vi en trafikförsäkringsplikt för elsparkcyklar. Antalet skador med elsparkcyklar har ökat under de senaste åren och regeringen ser därför behovet att skärpa reglerna och främja en säkrare användning, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD)

– Dessutom ska personer som färdas i trafiken inte riskera att stå utan ersättning.

Debatterat ämne

Förekomsten av elsparkcyklar i trafiken har under de senaste åren varit ett hett debatterat ämne.

Vissa menar att de borde förbjudas av säkerhetsskäl, medan andra pekar på att det är ett effektivt sätt att ta sig runt på.

– Regeringen har beslutat om en proposition som innebär ett ökat skydd för den som skadas i trafiken. Det innebär bland annat att de flesta elsparkcyklar blir trafikförsäkringspliktiga, förklarar regeringen via sin webbsida.

– Dessutom garanteras personer som har skadats i trafiken ersättning även om trafikförsäkringsgivaren går i konkurs.

Foto:  TI Law Firm

Text: Redaktionen


EKONOMI: Ryssland ändrar sig – öppnar upp för väst

2025 04 11

Ryssland tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Ryssland förbjöd i samband med starten på invasionen av Ukraina utländska företag att ta ut sina tillgångar ur landet och krävde att de skulle hålla tillgångarna på särskilda konton.

Landet stängde i mångt och mycket ner för utländska – i synnerhet västerländska investeringar.

Nu ser det ut som att de tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Det rapporterar Reuters.

Tar ett steg

Ryssland planerar att lätta på kapitalkontrollerna för nya utländska investeringar.

Det uppger en högt uppsatt tjänsteman vid finansdepartementet.

Det är ett beslut som öppnar dörren för företag – inklusive västerländska sådana – som vill återvända till den ryska marknaden.

“Nytt inflöde”

Alexei Yakovlev, chef för ministeriets avdelning för finanspolitik, säger att ett nytt presidentdekret om uppmjukning av kapitalkontrollerna för nya investeringar kan komma att utfärdas runt halvårsskiftet.

– Ramverket för att reglera inflödet av nya pengar och säkerställa möjligheten att dessa pengar och de intäkter som genereras av dem kan tas ut har redan beslutats.

Vissa framgångar

Samtidigt syns vissa framgångar för de ryska styrkorna på krigsfronten.

De ryska styrkorna fortsätter att marginellt avancera i gränsområdet Sumy-Kursk oblast, men den ryska styrkan i området kommer sannolikt inte att kunna inleda en större offensiv mot Sumy City på kort sikt utan att få betydande förstärkningar.

Det rapporterar tankesmedjan Institute for the Study of War.

Offensiv inledd

ISW förklarar.

– Ukrainas överbefälhavare general Oleksandr Syrskyi uppgav under en intervju med det ukrainska mediebolaget LB UA den 9 april att de ryska styrkorna har intensifierat anfallen i ”alla huvudriktningar” och inlett offensiva operationer i Sumy och Kharkiv oblast, uppger ISW.

– ISW har observerat gradvisa men konsekventa ryska vinster och attacker längs linjen Volodymyrivka-Zhuravka-Novenke norr till nordost om Sumy City i norra Sumy oblast.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Unik skatt på gång – ska införas i Sverige och övriga världen

2025 04 11

Världens första globala utsläppsskatt någonsin ligger på bordet.

Det är FN:s sjöfartsorgan som är på väg att införa obligatoriska regler i arbetet med att fasa ut användningen av fossila bränslen inom den globala sjöfarten.

Internationella sjöfartsorganisationen, IMO, kommer nu i veckan att kalla till förhandlingar i London om saken, rapporterar CNBC News.

På agendan står bland annat åtgärder för att minska klimatpåverkan från världens sjöfart, som står för drygt tre procent av de globala koldioxidutsläppen.

"En total gamechanger"

Sara Edmonson är chef för globalt påverkansarbete i den australiska gruvgiganten Fortescue.

Hon kallar samtalen för “absolut historiska”.

– Jag tror att det skulle vara en total gamechanger. Ingen annan industri på global nivå har gjort ett åtagande av den här storleken.

– Och jag skulle hävda att de flesta länder inte har gjort det heller, säger Edmonson till CNBC.

"Ett av årtiondets största avtal"

Några av de förslag som ligger bordet gäller en global standard för marina bränslen.

Även en ekonomisk förhandling om en länge omdiskuterad koldioxidavgift, alternativt ett koldioxidkreditsystem, lär vänta.

Om planerna sätts i verket skulle de kunna utgöra ett av årtiondets största klimatavtal, erfar tv-kanalen.

Tullarna kan bli problem

Det finns emellertid faktorer som kan sätta käppar i hjulet för en ambitiös koldioxidskatt. 

Exempelvis skulle de amerikanska tullarna, ett globalt handelskrig och motvilja från enskilda FN-länder kunna bli problem.

– Det finns också många diskussioner kring avgiftsliknande strukturer, eftersom ordet “avgift” i mycket polariserade länder som USA, Australien och till och med i Kina, uppenbarligen kan vara mycket utmanande, säger Edmonson.

– Men jag tror att det finns riktigt bra diskussioner kring avgiftsliknande strukturer som i slutändan skulle ha en likvärdig effekt.

Östater som Fiji, Marshallöarna, Vanuatu, Barbados, Jamaica och Grenada tillhör några av de största förespråkarna för en global koldioxidskatt.

Brasilien, Kina och Saudiarabien är tre av de främsta kritikerna.

Foto: Pixabay

Text: Redaktionen