Polisen vädjar till allmänheten efter tre mord

2021 08 30

– Det får helt enkelt vara nog nu!

Det betonar Polisen i Linköping efter den senaste tidens mördande i staden och i dag går polisen ut på Facebook med ett meddelande till Linköpingsborna.

Ökade kontroller

– Efter den senaste tidens oroligheter i Linköping har vår resurs stärkts upp ytterligare. Vi kommer utföra person- och fordonskontroller i ännu större utsträckning än vanligt, framhåller Linköpingspolisen som räknar upp tre stadsdelar där de kommer att synas extra mycket – Berga, Skäggetorp och Ryd.  

Tre mord har skett

Linköping som är Sveriges femte största stad har skakats av tre mord på kort tid och alla morden har inträffat mitt på blanka dagen på allmän plats.

Låg toleransnivå

– Den polisiära verktygslådan kommer att tillämpas på ett offensivt sätt framöver och toleransnivån för felbeteenden kommer givetvis att vara låg. Det får helt enkelt vara nog nu. De som väljer att ställa sig utanför samhällets regler och lagar kan förvänta sig täta kontakter med oss, betonar Polisen.

Håll koll på ungdomarna

Polisen understryker att ett svårt arbete väntar och att man vill ha Linköpingsbornas samarbete. Man ber också föräldrar att ha mer koll på sina barn.

– Som förälder ber vi er att hålla ett extra öga på era ungdomar så att de inte hamnar i ett ofördelaktigt sammanhang. För att vi ska lyckas vända på den senaste tidens elände måste samhället stå enat, anser Linköpingspolisen.

Efterlyser tips

Allmänheten ombedes att hjälpa polisen med tips om intressanta lägenheter, gömmor och tillhåll och poängterar att man kan tipsa anonymt och även genom att ta direktkontakt med poliser som syns ute i staden.

– Tack för er hjälp och förståelse, avslutar Linköpingspolisens yttre befäl Facebooktexten.

ANALYS

Sverige har mycket större chans att bekämpa brottsligheten om allmänheten hjälper till. Om man ser eller hör något misstänkt så vill polisen ha den informationen och man kan alltid vara anonym om det känns bättre.

Polisen Linköping FB

[yop_poll id="535"]

UPPGIFTER: Putin får massiv hjälp – 30 000 soldater på väg

2025 07 02

Enligt underrättelseuppgifter planerar Nordkorea att skicka ett stort antal soldater till frontlinjen i Ukraina.

Nordkorea har sedan en tid stöttat Rysslands fullskaliga invasion av grannlandet. 

Diktaturens stöd till Ryssland har omfattat både soldater och vapen.

Nu planerar Nordkorea att tredubbla sina trupper som strider för Ryssland längs frontlinjerna i Ukraina, genom att skicka ytterligare 25 000 till 30 000 soldater. 

Det rapporterar CNN med hänvisning till ukrainska underrättelseuppgifter. 

Tredubbling

Enligt bedömningen kan trupperna anlända till Ryssland under de kommande månaderna.

I november skickades omkring 11 000 soldater från Nordkorea till Ryssland för att strida i Kurskregionen.

Nu kan alltså ytterligare uppemot 30 000 nordkoreanska soldater vara på väg för att stötta Ryssland i det utdragna kriget.

Ryska förberedelser

Enligt uppgifter ska också Ryssland ha påbörjat förberedelser inför de kommande förstärkningarna och truppförflyttningarna.

– Det finns tecken på att ryska militärflygplan håller på att utrustas för att transportera personal, vilket återspeglar det stora åtagandet att flytta tiotusentals utländska trupper över ryska Sibirien, skriver CNN.

– Möjliga förberedelser för den nya utplaceringen, inklusive ankomsten av ett fartyg kopplat till förra årets utplaceringar i en rysk hamn, och fraktflygplan på Nordkoreas Sunan-flygplats, har setts på satellitbilder.

– Detta verkar indikera att de rutter som tidigare användes för att flytta nordkoreanska trupper är aktiva och skulle kunna användas i en storskalig framtida överföring av personal.

Kim Jong Un är ”all in”

Enligt andra källor kan summan på 30 000 nordkoreanska soldater vara för hög, men det beror också på vad Ryssland efterfrågar.

– Det kan säkert komma upp i den siffran. De kommer inte att vara elitsoldater, säger Jenny Town på dem amerikanska tankesmedjan Stimson Center till tv-kanalen.

– Kim Jong Un har sagt att han är ”all in”, så det beror på vad Ryssland har bett om.

– Det har gått rykten om att ryska generaler redan har varit i Nordkorea och tränat trupper där.

Uppgifterna har ännu inte kommenterats av ryska eller nordkoreanska myndigheter.

Text: Redaktionen

Foto: F. Andrejevic resp President of Russia

Text: Redaktionen


Allmänheten varnas för mobiloperatör – 750 000 kunder i Sverige

2025 07 02

Mobiloperatören Hallon har omkring 750 000 mobilkunder.

Det fastställde sajten Telekomnyheterna i mars 2023.

Nu anklagas Hallon för att undanhålla viktig information från sina kunderna.

Mobiloperatören visar inget telefonnummer till kundtjänst på sin hemsida. Kunder med frågor och problem får nöja sig att prata med en chattbot.

Konsumentombudsmannen, KO, menar att agerandet bryter mot marknadsföringslagen.

Nu stämmer KO mobiloperatören och varnar för att kunder riskerar att vilseledas.

– Att telefonnumret till Hallons kundservice systematisk undanhålls medför en betydande risk att konsumenten vilseleds om företagets tillgänglighet och servicegrad, skriver KO i sin stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen.

Svårt att hitta

Hallon, som säljer mobilabonnemang och internet, har ett telefonnummer.

Men telefonnumret går inte att hitta på under de flikar på hemsidan där kunder normalt söker – exempelvis ”kundservice", ”kontakta oss” eller ”support”.

Mobiloperatören anger endast telefonnumret i avtalsvillkoren och i avtalsbekräftelsen.

– Det här påverkar kundernas möjlighet att agera och få hjälp. Det är helt enkelt viktigt för konsumenten att ha tillgång till sin teleoperatörs telefonnummer, säger Bettina Lechner, processråd vid KO.

Yrkar på förbud

Nu ska ärendet upp i Paten- och marknadsdomstolen.

Konsumentombudsmannen hoppas att domstolen agerar mot Hallon.

– KO vill att domstolen förbjuder Hallon att felaktigt påstå eller ge intryck av att företaget inte kan nås via telefon. Enligt KO bryter företagets sätt att dölja sitt telefonnummer mot marknadsföringslagen.

LÄS MER: Många får samma sms just nu – radera direkt

Granskning inleddes 2023

Konsumentverket inledde en granskning av en rad företags kundtjänster för två år sedan. Målet är att avgöra hur tillgängliga kundtjänsterna är.

Granskningen inleddes eftersom myndigheten fått in flera anmälningar om företag som kunder har haft svårt att nå för att få hjälp med problem.

LÄS MER: Batteribolag går i konkurs

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen