Parti vill höja bensinskatten och minska utsläppen kraftigt

2021 08 30

Miljöpartiet vill höja bensinskatten och förbjuda försäljning av bensin- och dieselbilar tidigare än 2030.

– Det här måste vara en fråga inför valet, säger Märta Stenevi till DN.

I FN:s nya klimatrapport slår ledande forskare runt om i världen fast att klimatförändringarna går snabbare än väntat och ger allt fler extrema värmeböljor, bränder, torka, livsmedelsproblem, extrema översvämningar, stora skador på näringsliv och egendom samt fler dödsfall bland både människor och djur.

För att klara Parisavtalet

Syftet med MP:s förslag är att skärpa klimatmålen så att Sverige är nära nollutsläpp redan 2035. Bakgrunden är att de svenska utsläppen som partierna enats om över blockgränserna och som ska ge Sverige nollutsläpp till 2045 inte räcker för att möta Parisavtalet, uppger DN. MP vill därför att Sverige redan 2035 når ett nettoutsläpp nära noll.

Krävs för klimatet

– Vi har lyssnat till IPCC och vetenskapen. Det är en rejäl skärpning men det krävs för att vi ska klara av att ställa om till ett hållbart klimat, säger MP-ledaren tillika miljö- och klimatminister Per Bolund till DN. MP presenterar flera förslag för att nå dit.

Stopp för fossilbilar

– Vi måste sätta ett stoppdatum för när man inte längre får sälja bilar som är beroende av fossila bränslen. En utredning har föreslagit 2030 men Miljöpartiet vill gärna att det går snabbare än så, säger Per Bolund

Stopp för fossilbränsle

– Vi måste också ha ett stoppdatum för när den sista droppen fossilbränsle får säljas i Sverige. Där finns ett förslag om 2040 men vi vill tidigarelägga det, säger han.

Den andra MP-ledaren Märta Stenevi vill höja kostnaden för att förorena Sveriges natur och miljö.

Ger gröna uppfinningar

– En höjd koldioxidskatt kommer att vara nödvändigt för att vi ska få till omställningen. Det är då innovationerna kommer, säger hon.

Partiet föreslår även att en koldioxidbudget införs med syfte att Sverige ska klara Parisavtalet.

ANALYS

MP gör nu sina nya klimatkrav till valfrågor inför valet 2022. Partiet skärper därmed tonen i klimatfrågan och på sätt och vis är detta en del av starten på partiets valkampanj.

MP vinner på att lägga mer fokus på klimatfrågan och mindre på flyktingfrågan inför valet. Samtidigt är höjningar av bensinskatten alltid en het fråga vilket kan ge MP kritik men det sätter även partiet mer i fokus. Sannolikt utgår MP ifrån att de som är mest kritiska till höjd koldioxidskatt ändå inte är potentiella MP-väljare. Och det är en korrekt kalkyl.

Foto: C. LeBoutillier

[yop_poll id="529"]

Stor vändning om Ukraina – Trumps krav i avtalet ryker

2025 04 29

Det omtalade mineralavtalet mellan USA och Ukraina skulle betala tillbaka för pengarna amerikanerna bidragit med i kriget.

Det hävdade USA:s president Donald Trump tidigare i år.

– Vi kommer att få tillbaka våra pengar eftersom det helt enkelt inte är rättvist. Och vi får se, men jag tror att vi är ganska nära en överenskommelse, och vi borde vara nära en överenskommelse, sade Trump på en konferens i februari.

Vändningen: kravet ryker

Nu framkommer att USA inte kommer att begära att Ukraina ska återbetala tidigare bistånd via mineralavtalet, vilket fram till nyligen förespråkats av Trump.

Det bekräftar Ukrainas premiärminister Denys Shmyhal i ett uttalande, rapporterar Kyiv Post.

– Överenskommelser har nåtts om att avtalet inte inkluderar bistånd som tillhandahållits före undertecknandet, framhåller premiärministern på Telegram.

Kyivs "röda linjer"

Denys Shmyhal antyder också att framsteg görs i att få fram ett avtal och att de juridiska teamen i både Ukraina och USA arbetar för att sätta villkoren.

Han säger också att Kyiv har deklarerat Ukrainas “röda linjer” gentemot USA.

– Juridiska team arbetar med avtalet. Vi gör goda framsteg. Det viktigaste är att vi tydligt har definierat våra röda linjer, avtalet måste uppfylla europeiska skyldigheter och inte heller strida mot Ukrainas konstitution och lagstiftning, uppger Shmyhal.

LÄS MER: Ny överenskommelse på gång – för att “trotsa Trump”

Ukraina: sanktioner avbryts inte

Tidigare har det kommunicerats att Ukrainas EU-ansökan inte ska hindras av det mineralavtal som upprättas mellan USA och det krigsdrabbade landet.

Även ett återuppbyggande av Ukraina finns med  i diskussionerna.

– Ukraina kommer att fortsätta att få stöd från partners, försäkrar Denys Shmyhal.

Han tillägger att länderna dessutom är överens om att USA:s sanktioner mot Ryssland inte ska upphöra.

Sanktioner mot Ryssland är fortfarande ett viktigt påtryckningsmedel, eftersom angriparen ständigt försöker försvaga dem. Vi är överens i den här frågan

LÄS MER: Expert befarar skräckbesked från USA: “Det här är slutet”

Foto: President of Ukraine Office

Text: Redaktionen


Nytt krav i besiktningen på gång – gäller alla bilar över tio år

2025 04 29

EU förbereder en “omfattande översyn av EU:s regler för trafiksäkerheten”.

Alldeles för många äldre fordon är inblandade i olyckor, dödsfall och skador.

Det anser EU-kommissionen som nu går fram med en rad förslag för att förbättra säkerheten i trafiken inom hela unionen, därmed också Sverige.

– De nya reglerna kommer att ta hänsyn till den växande närvaron av elfordon och anpassa sig till ny teknik, framhåller kommissionen i ett uttalande.

Ska besiktigas varje år

Förändringarna bedöms kunna rädda drygt 7 000 liv och förhindra omkring 65 000 allvarliga skador.

Bland de nya reglerna finns bland annat ett krav om att alla personbilar över tio år ska besiktigas varje år.

Idag gäller var fjortonde månad för bilar äldre än fem år i Sverige.

– De föreslagna ändringarna återspeglar EU:s engagemang för säker och hållbar rörlighet samtidigt som fri rörlighet för människor och varor säkerställs, understryker EU.

LÄS MER: Ändrat krav i besiktningen – nytt för i år

Ska upptäcka fusk

EU föreslår också krav på bättre kontroller av bilens assistanssystem, att det ska bli lättare att besiktiga bilen utomlands om man för tillfället bor i ett annat EU-land samt hårdare kontroll av mätarställningen för att upptäcka fusk.

Det sistnämnda problemet handlar om att mätarställningen “rullas” tillbaka för att det ska framstå som att fordonet har kört mindre än vad som är fallet.

– För att bekämpa detta bedrägeri krävs uppdaterade regler, konstaterar EU.

Förslaget går ut på att registrera bilarnas mätarställning i en databas vid såväl besiktning som service eller reparation.

LÄS MER: Kraftigt bakslag för Volvo – anställda kommer förlora jobbet

Transportstyrelsen ska granska

Redan i slutet av förra året talades det om att nya besiktningsregler i förhållande till bilens ålder var på gång. Det handlade då om att ta bort regeln som innebär att fordon äldre än 50 år i vissa fall kan befrias från besiktning.

Just den diskussionen har dock inget med EU:s nuvarande förslag att göra.

Transportstyrelsen har ännu inte tagit ställning till kommissionens utkast på nya regler.

Vi har inte hunnit titta på förslaget mer ingående ännu men om direktivet ändras är det naturligtvis tänkbart att även svensk reglering ska ändras, säger Anders Gunneriusson som är utredare på myndigheten till Vi Bilägare.

Foto: A. Podrez

Text: Redaktionen