Pekas ut som Sveriges nästa finansminister

2021 08 30

Fredrik Olovsson (S) från Katrineholm pekas ut som Sveriges nästa finansminister om Magdalena Andersson (S) blir partiledare och i så fall sannolikt även statsminister.

Detta framgår av en rundringning och kartläggning som Expressen har genomfört. 48-årige Fredrik Olovsson valdes till riksdagsledamot 2002 och har därmed redan hunnit sitta i riksdagen i 19 år.

Eskilstuna och Södermanland

Han valdes till ordförande för Socialdemokraterna för Södermanlands partidistrikt våren 2020 och utsågs under hösten samma år till statssekreterare hos Magdalena Andersson på Finansdepartementet varpå han tog tjänstledigt från riksdagen.

Redan 1998 valdes han in i kommunfullmäktige för Socialdemokraterna i Katrineholms kommun och han har även verkat som pressekreterare för SSU och informationsassistent vid Eskilstuna kommun.

Klassisk gråsosse

Som riksdagsledamot tog han 2014 ett stort steg uppåt då han valdes till ordförande för riksdagens finansutskott.

Expressens kartläggning pekar på att Fredrik Olovsson får interna omdömen som ”slitvarg” och ”klassisk gråsosse” vilket innebär tummen upp internt.

ANALYS

Om Fredrik Olovsson inte utses till finansminister så finns det flera alternativ. Om tunga ministrar som Mikael Damberg eller Lena Hallengren vill ha nya utmaningar så kan de bli aktuella som finansminister.

Det kan vara ett sätt att premiera personer som har visst stöd att bli statsminister men som ändå inte blir det och det kan även vara ett sätt att lyfta dem uppåt inför framtida karriärsprång.

Jämlikhet och höjda skatter

Trots beteckningen gråsosse så kan Fredrik Olovsson komma att föra en aningen mer vänsterinriktad finanspolitik än vad vi sett de senaste åren. I en debattartikel om jämställdhet och minskade klyftor som han skrev alldeles nyligen argumenterar han till exempel för att skatter kan behöva höjas framöver.

Foto: Sociademokraterna Södermanland

[yop_poll id="528"]

Agnes Wold bestört: ”De är förfärliga”

2025 11 10

Unga kvinnors medianskuld har ökat kraftigt under de senaste åren.

I juni 2024 publicerade Kronofogden en undersökning som visar att medianskulden bland unga kvinnor är 16 250 kronor – endast 50 kronor lägre än männens.

– Vi vet av tidigare undersökningar att unga kvinnors skulder ofta är kopplade till konsumtion. Det är oroande att summorna nu ökar i den här takten, kommenterade Davor Vuleta, privatekonomisk talesperson på Kronofogden.

Två branscher pekas ut

Samtidigt uppger Kronofogden att två branscher får skuldberget att växa snabbare än någonsin. För det första handlar det om kreditgivningsföretag, som erbjuder snabblån och konsumentkrediter utanför det traditionella banksystemet. För det andra handlar det om så kallade nischbanker och internationella kreditinstitut.

– Tillsammans står de för över 29 procent av alla mål, vilket motsvarar över 375 000 ärenden. Kraven handlar ofta om obetalda lån, krediter eller kontokortsfordringar, rapporterar myndigheten.

LÄS MER: City Gross nya besked till kunderna – “Vi har lite att bevisa”

Agnes Wold dundrar mot Kronofogden

Utvecklingen får läkaren och professorn i klinisk bakteriologi Agnes Wold att reagera.

I en intervju med EFN anklagar hon snabblåneinstituten för att medvetet låna ut pengar ”med fruktansvärda räntor” till människor som de vet inte kommer ha råd att betala tillbaka.    

Wold riktar samtidigt kraftig kritik mot Kronofogden, som hon kallar för ”förfärliga”. Läkaren anser att myndigheten driver på utvecklingen och uppmuntrar snabblåneinstituten att låna ut pengar.

– Sen kommer vår statliga Kronofogden och hjälper dem att driva in det där. Ska de inte de inte stå för den förlusten då när de lånat ut till någon stackare som inte har pengar? säger Wold till EFN.

– Varför ska Kronofogden hjälpa till med att driva in de skulderna när de lagt sig på en nivå att de medvetet lånar ut pengar till folk varav en viss procent inte kommer att kunna betala tillbaka?  Det är ju inte de som bestämmer, det är staten som bestämt på något sätt att det ska drivas in och jag fattar inte varför, men jag kan ha missat någonting.

LÄS OCKSÅ: Rekordhög fondförmögenhet

Foto: Johan Wingborg 

Text: Redaktionen


Kunder förtvivlade – Santa Maria ändrar klassisk produkt

2025 11 10

Ett beslut från Santa Maria väcker upprörda känslor bland konsumenter.

Tacojätten har ändrat receptet till sina klassiska ostdipp.

Ett beslut som inte välkomnas av alla. 

– Jag tänkte att jag måste testa den nya, så stor skillnad kan det inte vara. Så jag köpte en burk och smakade den, men den gick i soporna lika fort, säger en upprörd kund till Expressen.

”Den är vidrig”

Den 27-åriga kvinnan är en av flera trogna kunder som riktar skarp kritik mot Santa Marias beslut.

– Dagens tacos blev en besvikelse... Santa Maria har bytt recept på "ostsåsen" och det var absolut inte till det bättre, skriver en besviken konsument i ett inlägg på Facebook.

I kommentarsfältet haglar kritiken mot den nya smaken.

– Den nya är vidrig. Typ hård i konsistensen. Hur kan man göra en god dipp till oätlig? skriver en användare.

– Den är vidrig faktiskt. Har köpt på mig ett lager av den gamla, framhåller en annan.

En tredje uppmanar konsumenter att agera.

– Alla som ogillar den; tala om det för Santa Maria! Ibland lyssnar företagen. För ett par år sedan ändrade Rydbergs receptet på sin räksallad, men det tog inte många veckor innan dom ändrade tillbaka pga att dom fick så mycket klagomål. Så gör era röster hörda! Det kan hjälpa.

Svarar på kritiken

Santa Maria har uttalat sig om kritiken.

Fredrik Palmén, PR-chef på Paulig som äger Santa Maria, konstaterar att reaktionerna är väntade eftersom det handlar om en mycket omtyckt produkt.

– Vi förstår att vår Dip Nacho Cheese Style är en favorit hos många, och att förändringar kan väcka starka känslor. Därför har vi varit extra noggranna när vi utvecklat det nya receptet och uppdaterat förpackningen, framhåller han i en skriftlig kommentar till Expressen.

LÄS MER: City Gross nya besked till kunderna – “Vi har lite att bevisa”

FAKTA: Paulig

- Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag.

- Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Gold&Green och Poco Loco.

- Pauligs har över 2 000 medarbetare i 13 länder.

- Företaget är norra Europas största smaksättningsföretag med drygt 900 anställda. Santa Maria är en del av livsmedelskoncernen.

Källa: Santa Maria Sverige

LÄS OCKSÅ: Helt ny svensk cola kommer till affären

Foto: Paulig bildbank

Text: Redaktionen