Julmustproblem upprör allmänheten – “något är riktigt fel”
2023 12 15
Det väller in klagomål på Apotekarnes julmust.
Kritiken handlar dock inte om den unika smaken eller det faktum att producenten Carlsberg nu börjat experimentera med exempelvis apelsinsmakande mustvarianter.
Julmusten är fortsatt populär – 2021 drack svenska folket mer än 28,4 miljoner av just Apotekarnes julmust, enligt Carlsberg.
Istället är det plastflaskan och framför allt korken som upprör ett flertal konsumenter, rapporterar Göteborgs-Posten.
"Går inte om man har reumatism"
Enligt tidningen fullkomligt haglar det in ilskna läsarmejl som vittnar om att det är “något riktigt fel med julmustflaskorna”.
Korken tycks nämligen vara onödigt svår att få upp, vilket bland annat uppmärksammades i ett avsnitt av Nyhetsshowen i måndags.
Flera läsare är nu glada över att problemet “äntligen synliggörs”.
– Har du reumatism eller någon liknande sjukdom får du ju inte upp korken. Så ska det inte vara, säger Ewa Wennberg, en av personerna som har svårt att hålla tillbaka kritiken, till GP.
Inte ensam
Ewa Wennberg är som sagt inte ensam.
Flera menar att problemet egentligen inte är nytt, men att det blivit värre det här året.
Värst verkar det vara bland de mindre petflaskorna, men eftersom de enbart kostar runt tian är det många som inte bemödar sig med att anmäla felen till Carlsberg.
Läskjätten bekräftar dock att det förekommer anmälningar och att man undersöker de som kommit in.
Enligt Carlsberg ska man nu försöka rätta till problemet, men varnar samtidigt för att använda verktyg eller andra metoder för att få upp korken.
– Det kan vara en bra tumregel att ha med sig – kan man inte öppna flaskan med bara händerna ska man inte heller ge sig på några alternativa metoder, säger Carlsberg Sveriges kommunikationschef Casper Danielsson till GP.
Funnits i över 100 år
Apotekarnes must lanserades redan 1910 som ett alternativ till öl – och de två dryckerna har flera likheter i exempelvis färg, skum och smaken av humle och malt.
– Drycken används dock inte som det var tänkt utan har istället blivit hela familjens helgläskedryck under namnet Julmust och Påskmust, framhåller Carlsberg på sin hemsida.
Den senaste tiden har framför allt den sockerfria varianten ökat i försäljningsstatistiken.
– De senaste åren har konsumtionen av lightmust ökat kraftigt – försäljningen har dubblerats jämfört med för fem år sedan och Apotekarnes sockerfria julmust står numera för 50 procent av den totala konsumtionen av Apotekarnes Julmust, sade Henric Byström förra året, som då var kommunikationschef på Carlsbergs svenska avdelning.
Foto: Carlsberg Sverige
Text: Redaktionen