Stort raseri mot Ikea – “Det är fruktansvärt”
2023 12 12
Ikea får nu rejäl kritik och anklagas för diskriminering.
Ikea har i sedvanlig ordning satsat på ny reklam inför julen, där man lyfter fram gemenskapen.
Syftet med reklamen är att framhäva att med stolar och förvaring ska fler personer kunna umgås i hemmet under julen.
Men nu riktas mycket hård kritik mot Ikea, som bland annat anklagas för ålderism.
Det rapporterar Aftonbladet.
“Det är fruktansvärt”
I möbeljättens reklam finns bland annat en karaktär som är mormor, som råkar spilla dricka över sig själv.
Ikea anklagas nu för ålderism.
– Jag tycker att det är fruktansvärt, säger 69-åriga Eva Bergius som Aftonbladet har pratat med.
Riktar kritik
Bergius framhåller att det är beklagligt att Ikea lyfter fram mormorn som skör.
Hon får medhåll av ordföranden för Pensionärernas riksorganisation Åsa Lindestam.
– Det är klart att man ska kunna skoja med pensionärer, men jag blir ledsen när vi hela tiden får se stereotypiska pensionärer som alltid är gamla, skakiga och dåliga i tv-reklam, säger hon.
Belyser problematiken
Myndigheten för delaktighet, som arbetar för att alla personer ska ha samma möjligheter till att bidra i samhället, belyser problematiken.
– Ålderism kan yttra sig i politik, policys och handlingar men också i vardagliga sociala interaktioner och sammanhang. Att bli utsatt för ålderism påverkar människors fysiska och mentala hälsa och välbefinnande, framhåller myndigheten.
Olika konsekvenser
Ålderism kan, precis som andra former av diskriminering, få flera olika konsekvenser.
– Det har också ekonomiska konsekvenser för både individ och samhälle eftersom det påverkar människors självbild och exempelvis valet av att fortsätta arbeta längre, meddelar MFD.
– Genom att omvärdera synen på åldrande går det att skapa förutsättningar för goda och jämlika levnadsvillkor livet ut.
Myndigheten understryker att ny lagstiftning, kunskapshöjande aktiviteter och interaktion mellan generationer kan förbättra situationen.
Foto: Ikea Pressbild
Text: Redaktionen