Förbud kan införas mot bensin- och dieselbilar

2023 12 13

Forskare ställer nu krav på att förbjuda fossildrivna bilar i Göteborg.

Forskare runt om i landet understryker ofta att trafiken måste minska för att kunna nå de uppsatta klimatmålen.

Det gäller bland annat i Göteborg, där stadens klimatråd nu ställer krav på att förbjuda fossildrivna bilar i de centrala delarna av staden.

Samtidigt vill de se förbud i flera delar av staden framöver, rapporterar Sveriges Radio.

Krävs två saker

Chalmersforskaren Frances Sprei sitter med i klimatrådet, och hon förklarar att två saker krävs om klimatmålen ska nås.

– För att staden ska kunna nå sina mål så krävs två saker bland annat, dels att man minskar trafiken i staden och dels att man elektrifierar bilflottan, säger hon till SR.

Börjar litet

Sprei förklarar att klimatrådet anser att det är passande att börja med ett förbud i begränsad omfattning, och sedan utöka förbudet.

– Vi tänker att man får börja med ett litet område i centrum för att skapa mer acceptans och sedan så bygger man ut det efterhand när man lärt sig mer kring hur man gör det hela.

En av de stora bovarna vad gäller utsläppen i Göteborg handlar om raffinaderierna, som står för ungefär hälften av utsläppen i staden.

Samma i Stockholm

Ett liknande beslut har redan tagits i Stockholm, där miljözon klass 3 kommer att införas i innerstaden mot slutet av nästa år.

En utvidgning väntas även ske redan 2025.

Det innebär att inga bensin- och dieselbilar får köra på gatorna i delar av huvudstadens centrum.

Detta uppger SVT.

Har majoritet

Syftet med förbudet är att miljömässiga förbättringar ska ske.

– Målet är att skapa en bättre luft- och ljudmiljö för de som vistas här, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).

– Vi har politisk majoritet för det här förslaget.

Det har dock inte varit helt utan kritik som beslutet tagits, då motståndare menar att det “gör det svårare för vanligt folk”.

Foto: M. Teirlinck

Text: Redaktionen


1177 varnar alla som försöker logga in

2025 08 24

Vårdsajten 1177 tvingas varna alla som loggar in.

Bedrägerivågen i Sverige fortsätter att ställa till det för många.

Av den anledningen tvingas nu vårdsajten 1177 gå ut med en varning.

Varningen dyker upp när användare försöker logga in – och där framgår att antalet bedrägeriförsök ökar och att man bör vara försiktig.

1177 varnar

Direkt vid inloggning dyker meddelandet upp.

“Varning för bedragare!”, lyder 1177s ord.

– Under sommaren ökar antalet bedrägeriförsök där bedragare försöker få dig att logga in med ditt BankID eller annan legitimation. När du loggar in ska det alltid vara på ditt eget initiativ, menas det.

“Avbryt då inloggningen”

Vårdsajtens meddelande fortsätter.

– Om du blivit uppringd och ombedd att logga in kan det vara ett försök till bedrägeri, avbryt då inloggningen. Tänk på att bara logga in via en sida du litar på, till exempel din vårdgivares. Om du är osäker, logga alltid in direkt från 1177.se.

Så kan det gå till

Bedrägerier över telefon har blivit allt vanligare och tillvägagångssätten alltmer avancerade.

Sedan en tid tillbaka förekommer till exempel bedrägeriförsök där uppringaren säger sig ringa från en vårdcentral och vill att invånaren under samtalet identifierar sig med BankID för att boka om sin tid.

Detta har märkts i bland annat Halland.

Flera tips

Syftet med telefonbedrägerier är att lura personer på pengar, kapa konton eller stjäla personliga uppgifter.

1177 har några viktiga medskick till den som vill känna sig tryggare i sin förmåga att undvika att bli utsatt för bedrägeriförsök:

- Klicka aldrig på länkar som kommer via sms, om du inte känner igen eller är säker på vem som är avsändare.​

- Sms och e-post från 1177.se innehåller ingen länk. Får du sms från 1177 med länk är det ett bluff-sms. Klicka inte på länken.​

- Det är alltid säkrast att själv söka upp en webbsida och logga in där istället för att klicka på länkar i sms eller mejl.

- Lägg på luren direkt om någon ringer och ber dig logga in med BankID under pågående samtal. 

Foto: Jenny Hagström, 1177

Text: Redaktionen


SJ:s vd får sparken – så stor blir fallskärmen

2025 08 24

SJ:s vd tvingas gå.

På söndagskvällen kommer besked om att SJ:s vd får sparken.

Monica Lingegård, vd för den statliga tågoperatören, tvingas lämna sin post.

Hon kommer att fortsätta jobba fram till nästa år, och därefter kommer en fallskärm på flera miljoner för Lingegård, rapporterar Dagens industri.

Får sparken

Beskedet kommer på söndagskvällen och styrelseordförande Kenneth Bengtsson bekräftar saken.

– Vd-bytet sker på styrelsens initiativ, säger han till Di.

Lingegård avgår dock inte med omedelbar verkan, utan kommer att sitta kvar på sin post fram till första mars 2026.

Hon har varit vd för SJ sedan 2020.

Stor fallskärm

Efter att Lingegård avgått kommer hon att få en fallskärm på 6,6 miljoner kronor.

– Eftersom detta är ett styrelsebeslut kommer det att utgå ett avgångsvederlag som utbetalas med 12 månadslöner från den 1 mars, säger styrelseordförande Kenneth Bengtsson.

Någon officiell anledning till beskedet har inte kommit.

Inte heller framgår någon information om vem nästa vd kommer att bli.

Det är SJ

SJ ägs av svenska staten och har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg.

Bolaget grundades år 1856, är ett aktiebolag sedan 2001 och ägs till 100 procent av svenska staten.

Totalt har SJ omkring 6 800 anställda.

Egen och upphandlad

Koncernen SJ kör både egen och upphandlad trafik. 

Egen trafik är tågtrafik som SJ kör på affärsmässiga grunder och i första hand på längre sträckor. 

Upphandlad trafik är tågtrafik som helt eller delvis körs på uppdrag av en offentlig beställare.

– Den upphandlade trafiken kör vi helt eller delvis på uppdrag av en offentlig beställare, till exempel de regionala kollektivtrafikmyndigheterna eller andra regionala sammanslutningar som svarar för upphandlad trafik, förklarar SJ.

– Uppdrag från trafikmyndigheterna avser lokal och regional trafik. Även den statliga myndigheten Trafikverket upphandlar viss långväga trafik som annars inte skulle komma till stånd på kommersiella villkor.

Foto: SJ AB

Text: Redaktionen