SVERIGE: Antalet döda i covid ökar kraftigt

2023 12 08

Smittspridningen av covid ökar i Sverige och allt fler förlorar livet.

Folkhälsomyndigheten varnar för att covidsmittan är betydande i landet.

Allt fler smittas

– Antalet avlidna med covid-19 har fortsatt att öka.

– Smittspridningen bedöms fortfarande vara påtaglig och en del smittade, framförallt äldre personer, blir allvarligt sjuka.

Det uppger Folkhälsomyndigheten.

Sett över hela Europeiska Unionen avtar smittspridningen i Medelhavsområdet medan den ökar i norra Europa.

Markant fler döda

Sammantaget är det allt fler i EU som tvingas söka sjukhusvård och allt fler som drabbas av döden.

Sverige är inget undantag.

Tidigare i höstas låg antalet dödsfall i genomsnitt på 120 per vecka men nu ökar siffrorna markant.

De senaste tre veckorna har nästan 600 personer dött i Sverige

– Hittills har 214 respektive 176 bekräftade fall rapporterats avlidna under vecka 47 och 48, framhåller Folkhälsomyndigheten.

På grund av eftersläpning kan siffrorna öka ännu mer.

Förhöjd dödlighet

I Stockholmsområdet är situationen påtaglig.

– Under vecka 46 uppmättes förhöjd dödlighet i Stockholm, rapporterar Folkhälsomyndigheten.

– Bland alla avlidna fall rapporterade under vecka 43–46 var 76 procent 80 år eller äldre.

Det har tidigare framkommit tydlig kritik i Sverige för att vaccinationen mot covid har kommit igång för sent.

Vaccination viktigt

– Hittills har drygt 59 procent av de som är 80 år eller äldre vaccinerats, betonar Folkhälsomyndigheten.

– Vaccination är det bästa sättet att skydda personer i riskgrupp mot allvarlig sjukdom.

Personer i riskgrupp och de som är 65 år eller äldre rekommenderas att vaccinera sig mot covid-19 och influensa.

– Vaccin mot covid-19 rekommenderas också till personer 50–64 år som inte tidigare är vaccinerade mot covid-19, understryker Folkhälsomyndigheten.

Vecka 48 provtogs 10 012 personer för covid-19 i Sverige, varav 32 procent var positiva.

Undviker immunförsvaret

Det är omikronvarianten som härjar i Sverige.

– Nya undergrupper med mutationer ger viruset ökad förmåga att undvika delar av immunförsvaret.

Foto: O. Segerström, Karolinska Sjukhuset

Text: Redaktionen


Försäkringsbolag avlivar vanlig myt om telefoner

2025 07 22

Under sommaren ökar antalet mobilskador drastiskt.

Många har varit med om det åtminstone en gång.

Man tappar mobiltelefonen i vattnet eller råkar spilla vätska på den.

Många tar då beslutet att lägga den blöta mobiltelefonen i ris – ett knep som har blivit mycket populärt.

Ett finskt försäkringsbolag avlivar dock nu den myten – och uppger att det istället kan skada telefonen.

Avlivar myten

Antalet mobilskador ökar under sommaren med cirka 90 procent jämfört med november–december.

Enligt försäkringsbolaget Lokal-Tapiola beror cirka 15 procent av bräckage på mobiltelefoner på ett eller annat sätt på fukt – mobilen har vanligtvis antingen simmat i sjön, havet eller toalettstolen.

Den som då väljer att lägga telefonen i ris gör inte rätt, menar försäkringsbolaget.

Inte ris

Lokal-Tapiola Pirkanmaas ersättningsdirektör Antti Määttänen förklarar.

I många skadeanmälningar anges fortsättningsvis att den våta telefonen har lagts bland ris, säger Määttänen.

– Att det skulle vara nyttigt att lägga en våt telefon i en rispåse är en urban legend. Det är inte till någon nytta.

Läs mer: Kjell & Company tvingas agera – kunderna sviker kedjan

Kan vara skadligt

Määttänen fortsätter.

– Riset varken försnabbar eller gagnar torkningen av telefonen och därtill kan de små partiklarna i riset till och med skada anordningen. Även Apple ger samma råd.

Det ska man göra

Määttänen förklarar vad man ska göra istället för att lägga mobiltelefonen i ris.

– Efter att en telefon har badat i en toalettstol eller tappats i havsvatten ska den snabbt spolas av med rent vatten. 

– Först ska du stänga av telefonen, om möjligt. Torka sedan utsidan av telefonen med en handduk, trasa eller med skjortärmen. Ta bort SIM-kortet och dess hållare.

Nya smarttelefoner kan i praktiken inte öppnas så till exempel Apple rekommenderar att man ännu ger den en mild skakning så att uttaget är neråt och vätskan rinner ut.

Läs mer: Svenskt företag har blivit global sensation – värderingen rusar

Foto: Kaboompics.com

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Kivra överväger stor förändring för användare

2025 07 22

Kivra kan komma att bli en betaltjänst.

Kivra har blivit allt mer populärt bland svenskarna under de senaste åren.

I dagsläget finansieras tjänsten av myndigheter och företag – medan det är avgiftsfritt för användarna.

Det kan snart vara på väg att ändras, rapporterar sajten Mobil.

Kan börja ta avgift

Den populära digitala brevlådan testar just nu en modell där användare kan betala för att ta emot kvitton och betala fakturor.

I och med att få användare berörs så bedöms det handla om ett begränsat test.

– Att hantera fakturor och kvitton kan komma att få en prislapp om du använder Kivra, understryker dock Mobil.

Bekräftar test

Även sajten Tekniksmart uppmärksammar Kivras test.

De uppger att det handlar om ett så kallat A/B-test.

– Målet med A/B-test är att se effekten av en förändring innan den slår igenom på bred skala, menas det.

Testet tycks undersöka hur många som är beredda att betala 200 kronor per år för att ta emot kvitton och betala fakturor.

Kivra bekräftar testet, och uppger att det genomförs för att samla feedback.

Det är Kivra

Kivra är en digital brevlåda som samlar räkningar och annat som ska betalas.

Tjänsten har drygt 6 miljoner användare i Sverige.

Över 47 000 företag och myndigheter skickar via Kivra

Via tjänsten får användare saker som myndighetsbrev, brev från företag, lönebesked, kreditupplysningar och vårdkallelser.

– Kivra är säkrare än vanlig papperspost. Du slipper fördröjningar och inget kommer bort. Din data är krypterad och bara du kan se ditt innehåll, förklarar Kivra.

Kritiker till Bank-ID har menat att ökad konkurrens behövs med tanke på tjänstens dominans på den svenska marknaden.

Återstår att se

Det återstår att se om Kivra tar steget till att bli en betaltjänst eller inte.

Uppgifterna har väckt stort missnöje på sociala medier – och många användare rasar över att de kan behöva betala för tjänsten i framtiden.

Läs mer: Jätten skapar eget Bank-ID – har 6 miljoner användare

Läs mer: Kjell & Company tvingas agera – kunderna sviker kedjan

Foto: Kivra

Text: Redaktionen