Storbank i ovanligt blåsväder – “det här är inte normalt”

2023 12 07

Idag stämmer Konsumentombudsmannen, KO, en av landets största banker.

Banken som dras inför domstol har över fyra miljoner privatkunder i Sverige och gäller ingen mindre än Nordea.

I målet kommer myndigheten att föra talan för en bankkund som utsatts för ett bedrägeri – och där Nordea vägrat att betala tillbaka pengarna.

Pengarna gick förlorade

Bakgrunden är följande.

En man blev uppringd av en bedragare som hittade på att mottagaren utsatts för id-kapning och att 100 000 kronor försvunnit från hans konto.

Bedragaren gav mannen instruktioner om att göra en “makuleringstransaktion” på ett sexsiffrigt belopp via Swish för att få tillbaka summan.

Men numret som angavs för Swish-överföringen visade sig senare kontrolleras av bedragaren och pengarna gick förlorade, förklarar Konsumentverket i ett pressmeddelande.

"Inte normalt"

Med den domstolspraxis som finns idag, hos bankerna och Allmänna reklamationsnämnden, måste mannen stå för hela förlusten själv.

Det tycker inte KO, och det är det som föranlett den stämningsansökan som alltså lämnas in idag.

Att den drabbade mannen tidigare enbart swishat för max ett par tusen borde ha fått varningsflagg hissad hos Nordea, anser KO.

– Banken borde ha upptäckt att det här är ett onormalt mönster, det är ett beteende som är atypiskt för just den här konsumenten och då bör man agera, eller i alla fall kontrollera att konsumenten vet vad den gör i den här situationen, säger biträdande Konsumentombudsman Kristofer Johannesson till TV4.

Vill ha mer praxis

Genom stämningen hoppas KO få fram ytterligare domstolspraxis på området, då nuvarande domar inte anses vara vägledande för alla typer av bankbedrägerier.

Därför agerar nu KO för att fler drabbade ska kunna få pengarna tillbaka av banken, framhåller myndigheten på sin hemsida.

Konsumentombudsmannen  yrkar på att Nordea ska betala tillbaka hela summan på 100 000 kronor till den man som blev lurad.

Ovanlig åtgärd

KO-biträde är en ovanlig åtgärd och beviljas bara när ett fall är av “stor principiell betydelse”.

Det innebär att myndigheten går in som konsumentens ombud i en tvist mot ett företag och att staten betalar samtliga rättegångskostnader om kunden förlorar målet.

Nordea har uttryckt att man välkomnar en ny rättspraxis i frågan, skriver TV4.

Foto: BankID

Text: Redaktionen


Varning utfärdas till Swish-användare

2025 05 12

Swish-användare får nya bedrägeri-sms.

Bedrägerivågen fortsätter i Sverige.

Nu utfärdas en varning till Swish-användare.

Meddelanden dyker upp från en avsändare under namnet “Tryggkund” som uppmanar till att uppdatera Swish genom att klicka på en länk.

Det rör sig dock om bedrägeriförsök – och den som får den här typen av sms bör iaktta stor försiktighet och inte följa några uppmaningar eller klicka på länkar, rapporterar Råd & Rön.

Så lyder meddelandet

Så här lyder meddelandet som skickas ut från avsändaren “Tryggkund”:

– Glöm inte att uppdatera din Swish. För att kunna fortsätta använda Swish inom Sverige och Norden, besök (infogad länk).

Länken i fråga leder till “Tryggkunds” sida, där bedragarna sedan försöker komma över det tilltänkta offrets känsliga uppgifter för att lura personen på pengar.

Anmäl, radera

Den som får den här typen av meddelande bör alltså anmäla det direkt.

Om man följt uppmaningar gör man rätt i att direkt ta kontakt med banken och polisen, annars ska meddelandet raderas eller anmälas, och inga uppmaningar ska följas.

Swish varnar

Swish förklarar via sin webbsida att de inte skickar ut några meddelanden av den här sorten.

– Det förekommer bedrägerier i form av mejl och sms där avsändaren utger sig för att vara Swish, förklarar Swish.

– Vi på Swish kontaktar aldrig våra användare via sms, mejl eller telefon. Var vaksamma och klicka aldrig på några länkar. Anmäl händelsen om du har blivit utsatt och kontakta din bank vid frågor.

Kan rapporteras

Bedrägerier är alltjämt ett omfattande problem i Sverige.

Swedbank förklarar att det finns ett nummer som falska sms kan anmälas till.

– Visste du att du kan rapportera fejk-sms? Du gör det genom att vidarebefordra dem till 7726 - ett gemensamt nummer för alla svenska telekomoperatörer, meddelar banken.

– Hjälp dem stoppa bedragarna och att sms:et inte sänds till fler personer.

Bedragarna kommer hela tiden på nya metoder – och privatpersoner gör rätt i att iaktta stor försiktighet vad gäller sms, mejl och samtal från okänd eller suspekt avsändare.

Foto: Swish

Text: Redaktionen


Svenska vindkraftverk akutstänger – “alla kan gå i konkurs”

2025 05 12

Nya regler från Svenska kraftnät skakar om vindkraftsbranschen.

Det blåste för mycket i mars och vindkraftverk utanför Hudiksvall snurrade därför mer än beräknat.

Till följd av den starkare vinden fick företaget bakom Nyvallsåsens vindkraftverk en faktura på 238 000 kronor – per kraftverk.

Anledningen är regler som kräver en balans i elsystemet, det vill säga att det måste produceras lika mycket el som förbrukas och att en beräkning för elproduktionen därför måste göras av elbolagen dagen innan.

"Alla vindkraftverk kan gå i konkurs"

Det får nu vindkraftsbranschen att hissa illröd varningsflagg, rapporterar DN.

Nyvallsåsen tvingas omedelbart stänga och montera ned två kraftverk och det talas om att flera bolag riskerar konkurs.

– Jag är så oerhört upprörd över detta, om det tillåts fortsätta kommer alla vindkraftverk gå i konkurs. Om vi får fler liknande smällar är det kört, säger Stefan Sundelius till tidningen. Han är verksamhetsförvaltare på Solvind El och har likt Nyvallsåsen drabbats av höga böter, över en halv miljon kronor, på grund av mer vind än beräknat.

Prischocken beskrivs av branschorganisationen Energiföretagen som en blixt från klar himmel.

Enligt Martin Hedberg, delägare i Nyvallsåsens vindkraftverk, blåste det cirka tio meter per sekund istället för åtta meter per sekund. Han kallar bötessumman för “absurd”. Hela företagets årsintäkter försvann i och med böterna.

Svenska kraftnät: "En förutsättning"

Att upprätthålla kortsiktig balans mellan produktion och förbrukning av el är en av Svenska kraftnäts viktigaste uppgifter, understryker myndigheten.

Balans mellan produktion och förbrukning av el är en förutsättning för att kraftsystemet ska fungera och leverera el. Störningar i balansen riskerar även att skada eller helt slå ut teknisk utrustning, förklarar Svenska kraftnät.

LÄS MER: Plötsligt stopp för vindkraft i Sverige

Är ekonomiskt ansvariga

Svenska kraftnät understryker vikten av det så kallade balansansvaret.

– De balansansvariga företagen ansvarar ekonomiskt och planeringsmässigt för att tillföra lika mycket el till kraftsystemet som deras kunder förbrukar.

Eftersom det inte går att förutse alla avvikelser har därför Svenska Kraftnät ett ansvar för balanseringen av hela det svenska kraftsystemet i nutid.

– Det innebär i praktiken att Svenska kraftnäts kontrollrum övervakar kraftsystemet hela tiden och gasar och bromsar när det behövs för att säkra balans.

"Tar på stort allvar"

Myndigheten har svarat på det senaste branschlarmet. Man menar att man tar situationen  “på stort allvar”, men också att man förvarnat om förändringarna på elmarknaden under flera års tid.

– När obalanser uppstår får de som orsakat denna betala det pris som det kostat Svenska kraftnät, säger Anna Jäderström, sektionschef för balansmarkander, till DN.

Foto: N. Doherty

Text: Redaktionen