Storbank i ovanligt blåsväder – “det här är inte normalt”
2023 12 07
Idag stämmer Konsumentombudsmannen, KO, en av landets största banker.
Banken som dras inför domstol har över fyra miljoner privatkunder i Sverige och gäller ingen mindre än Nordea.
I målet kommer myndigheten att föra talan för en bankkund som utsatts för ett bedrägeri – och där Nordea vägrat att betala tillbaka pengarna.
Pengarna gick förlorade
Bakgrunden är följande.
En man blev uppringd av en bedragare som hittade på att mottagaren utsatts för id-kapning och att 100 000 kronor försvunnit från hans konto.
Bedragaren gav mannen instruktioner om att göra en “makuleringstransaktion” på ett sexsiffrigt belopp via Swish för att få tillbaka summan.
– Men numret som angavs för Swish-överföringen visade sig senare kontrolleras av bedragaren och pengarna gick förlorade, förklarar Konsumentverket i ett pressmeddelande.
"Inte normalt"
Med den domstolspraxis som finns idag, hos bankerna och Allmänna reklamationsnämnden, måste mannen stå för hela förlusten själv.
Det tycker inte KO, och det är det som föranlett den stämningsansökan som alltså lämnas in idag.
Att den drabbade mannen tidigare enbart swishat för max ett par tusen borde ha fått varningsflagg hissad hos Nordea, anser KO.
– Banken borde ha upptäckt att det här är ett onormalt mönster, det är ett beteende som är atypiskt för just den här konsumenten och då bör man agera, eller i alla fall kontrollera att konsumenten vet vad den gör i den här situationen, säger biträdande Konsumentombudsman Kristofer Johannesson till TV4.
Vill ha mer praxis
Genom stämningen hoppas KO få fram ytterligare domstolspraxis på området, då nuvarande domar inte anses vara vägledande för alla typer av bankbedrägerier.
– Därför agerar nu KO för att fler drabbade ska kunna få pengarna tillbaka av banken, framhåller myndigheten på sin hemsida.
Konsumentombudsmannen yrkar på att Nordea ska betala tillbaka hela summan på 100 000 kronor till den man som blev lurad.
Ovanlig åtgärd
KO-biträde är en ovanlig åtgärd och beviljas bara när ett fall är av “stor principiell betydelse”.
Det innebär att myndigheten går in som konsumentens ombud i en tvist mot ett företag och att staten betalar samtliga rättegångskostnader om kunden förlorar målet.
Nordea har uttryckt att man välkomnar en ny rättspraxis i frågan, skriver TV4.
Foto: BankID
Text: Redaktionen