Storbank i ovanligt blåsväder – “det här är inte normalt”

2023 12 07

Idag stämmer Konsumentombudsmannen, KO, en av landets största banker.

Banken som dras inför domstol har över fyra miljoner privatkunder i Sverige och gäller ingen mindre än Nordea.

I målet kommer myndigheten att föra talan för en bankkund som utsatts för ett bedrägeri – och där Nordea vägrat att betala tillbaka pengarna.

Pengarna gick förlorade

Bakgrunden är följande.

En man blev uppringd av en bedragare som hittade på att mottagaren utsatts för id-kapning och att 100 000 kronor försvunnit från hans konto.

Bedragaren gav mannen instruktioner om att göra en “makuleringstransaktion” på ett sexsiffrigt belopp via Swish för att få tillbaka summan.

Men numret som angavs för Swish-överföringen visade sig senare kontrolleras av bedragaren och pengarna gick förlorade, förklarar Konsumentverket i ett pressmeddelande.

"Inte normalt"

Med den domstolspraxis som finns idag, hos bankerna och Allmänna reklamationsnämnden, måste mannen stå för hela förlusten själv.

Det tycker inte KO, och det är det som föranlett den stämningsansökan som alltså lämnas in idag.

Att den drabbade mannen tidigare enbart swishat för max ett par tusen borde ha fått varningsflagg hissad hos Nordea, anser KO.

– Banken borde ha upptäckt att det här är ett onormalt mönster, det är ett beteende som är atypiskt för just den här konsumenten och då bör man agera, eller i alla fall kontrollera att konsumenten vet vad den gör i den här situationen, säger biträdande Konsumentombudsman Kristofer Johannesson till TV4.

Vill ha mer praxis

Genom stämningen hoppas KO få fram ytterligare domstolspraxis på området, då nuvarande domar inte anses vara vägledande för alla typer av bankbedrägerier.

Därför agerar nu KO för att fler drabbade ska kunna få pengarna tillbaka av banken, framhåller myndigheten på sin hemsida.

Konsumentombudsmannen  yrkar på att Nordea ska betala tillbaka hela summan på 100 000 kronor till den man som blev lurad.

Ovanlig åtgärd

KO-biträde är en ovanlig åtgärd och beviljas bara när ett fall är av “stor principiell betydelse”.

Det innebär att myndigheten går in som konsumentens ombud i en tvist mot ett företag och att staten betalar samtliga rättegångskostnader om kunden förlorar målet.

Nordea har uttryckt att man välkomnar en ny rättspraxis i frågan, skriver TV4.

Foto: BankID

Text: Redaktionen


Obama går ut med sällsynt varning: ”Ett kolossalt misstag”

2025 07 02

Den tidigare presidenten Barack Obama framför mycket ovanlig kritik.

Det hör inte till vanligheterna att expresidenter i USA går ut och kritiserar sina efterträdare.

Att det sker tillsammans med en annan före detta president är ännu mer sällsynt.

Men nu går Barack Obama, tillsammans med republikanen George W. Bush som var president i USA mellan 2001 och 2008, ut med en gemensam varning.

De före detta amerikanska ledarna uttrycker sin förskräckelse över Trumpregeringens nedläggning av det amerikanska nationella biståndsprogrammet USAid, som officiellt stängde i måndags.

– Att rensa ut USAid är en tragedi och en skandal. För det är bland det viktigaste arbete som sker i hela världen, säger Obama enligt Politico.

"Kolossalt misstag"

I talet, som var förinspelat på video och spelades upp på en avslutningsceremoni för tusentals anställda, kallar Obama nedläggningen för “ett kolossalt misstag”.

Han understryker att USAid både räddat liv och varit en viktig faktor i den globala ekonomiska tillväxten.

George W. Bush talar i liknande termer, också det via video.

Republikanen pekar på det aids- och hiv-program som startades under hans tid i Vita huset och som bedöms ha räddat 25 miljoner liv över hela världen.

– Ni har visat USA:s stora styrka genom ert arbete, och det är ert goda hjärta, säger Bush och vänder sig till anställda på biståndsmyndigheten.

– Ligger det i vårt nationella intresse att 25 miljoner människor som skulle ha dött nu lever? Jag tror det, och det tror ni också.

14 miljoner riskerar dö

Enligt en studie från den vetenskapliga tidskriften The Lancet bedöms över 14 miljoner människor riskera att dö som konsekvens av att USA skär ned på biståndet.

USA:s nuvarande president Donald Trump har tidigare hävdat att USAid drivs av “vänsterradikala galningar” och präglas av “enormt bedrägeri”. 

Argumentet för att lägga ned myndigheten är att pengarna borde kunna läggas på amerikanska behov istället för bistånd utomlands.

Även effektiviteten har ifrågasatts. Elon Musk, som fram till nyligen ledde effektivitetsmyndigheten Doge, har kallat myndigheten för “kriminell”, skriver Politico.

Det som ska ersätta USAid väntas presenteras inom kort. Projektet kommer att kallas “America First”.

– Den nya processen kommer att säkerställa att det finns ordentlig tillsyn och att varje skattekrona som spenderas kommer att bidra till att främja våra nationella intressen, framhåller USA:s utrikesdepartement.

Foto: Gage Skidmore, Flickr

Text: Redaktionen


Mest hatade inredningsdetaljen i Sverige – “Ändå många som har den”

2025 07 02

En ny undersökning har tagit reda på vilken den mest hatade inredningsdetaljen i Sverige är.

Det är undersökningsföretaget Verian som har genomfört undersökningen på uppdrag av Fastighetsbyrån.

Där framgår att den klassiska Carpe Diem-skylten hatas mest av det svenska folket.

Det framhåller Fastighetsbyrån i ett pressmeddelande.

Mest hatad

Fastighetsbyrån har i en ny undersökning genomförd av Verian frågat svenskar i åldern 18–84 år om vilken den värsta inredningsdetaljen är.

När svenskarna får välja hamnar Carpe Diem-skylten högst upp (47 procent), tätt följt av flaggor (41 procent) och sportsaker som halsdukar och matchtröjor som prydnad (39 procent).

“Ändå många”

Inredningsexperten Lena Nyholm understryker att hon inte tycker att det finns någonting som är fult om det är placerat där med omtanke.

– Det är ändå många som har den tänker jag, säger hon till TV4.

– Det är så intressant att det är så många som hatar den.

Ålder påverkar

Av undersökningen framgår även att åsikterna om vad som är ful inredning skiljer sig en hel del beroende på ålder och kön.

– Äldre har en klart högre tolerans för Carpe Diem-skylten än yngre – bara 28 procent av svenskarna över 65 år tycker att det är en av de värsta detaljerna, att jämföra med hela 64 procent av 18–29 åringar, meddelar Fastighetsbyrån.

– Äldre är också mindre förtjusta i plastblommor – 43 procent tycker det är det värsta, medan bara 24 procent av de yngre håller med.

Och kön

Var femte kvinna (21 procent) väljer gaming-hörnan som en av de värsta inredningsdetaljerna, medan bara en av tio män (11 procent) svarar samma sak. 

Elaine Mürgas, fastighetsmäklare på Fastighetsbyrån Malmö, menar att inredningen kan påverka bostadsvärdet.

– Inredning kan absolut påverka värdet på en bostad – både positivt och negativt, säger hon.

– Jag brukar säga att man ska undvika tekniska prylar, sportmemorabilia och väggcitat, men samtidigt inte plocka bort för mycket. En personlig touch med växter och väl valda detaljer, särskilt i kök och vardagsrum, gör ofta bostaden mer inbjudande.

Foto: Spacejoy

Text: Redaktionen