Trendbrott – två banker sänker räntan

2023 12 07

I ett tufft ekonomiskt läge har svenska bolånetagare fått vänja sig vid att räntorna tickar uppåt.   

Förra veckan kom dock ett efterlängtat besked.

SBAB, ett av de största bolåneinstituten i Sverige, meddelade att man sänker samtliga listräntor för bolån.

Sänkningarna ligger mellan 0,10–0,15 procentenheter och gäller alla bindningstider från tre månader upp till tio år.

SBAB förklarade att man fattat beslutet utifrån rådande konkurrenssituationen på marknaden.

Sjunkande marknadsräntor och lägre upplåningskostnader pekades även ut som två viktiga anledningar.

Nu verkar SBAB:s räntebesked gett ringar på vattnet.

I dag, torsdag, meddelar två banker att man går fram med nya sänkningar. 

Först ut

Pensionsbolaget Skandia sänker räntor på bolån med 1–5 års löptider.

Sänkningarna varierar mellan 0,20 och 0,30 procent.

Den rörliga boräntan lämnas oförändrad.

Ger besked efter Skandia

Kort efter Skandias besked meddelar Danske Bank att man även kommer att sänka sina boräntor.

Banken sänker bolåneräntan med 0,20 till 0,30 procent på alla bindningstider på bolån.

– Justeringen av räntan på fastränteplaceringarna gäller från och med den 7 december 2023.

– Bakgrunden till justeringarna är förändrade marknadsräntor, framhåller banken i ett uttalande.

Danske Bank sänker även den rörliga boräntan med 0,05 procentenheter.

Landshypotek har även sänkt

Danske Bank blir den tredje banken som går fram med räntesänkningar efter SBAB:s besked.

Utöver Skandia har även Landshypotek sänkt en lång rad bolåneräntor.

Under gårdagen meddelande banken att räntor med 1–10 års löptider sänks med 0,25 till 0,40 procentenheter.

Det är tredje gången på en månad som Landshypotek sänker bolåneräntorna.

–  Vi fortsätter att se en mer stabil räntemarknad med lägre upplåningskostnader och kan därför fortsätta att sänka våra bolåneräntor. Vi vill vara snabba med att lyfta ut bättre erbjudanden till våra kunder, och det känns så klart extra viktigt i en tid då många kämpar med att få vardagsekonomin att gå ihop, kommenterade Catharina Åbjörnsson Lindgren, affärschef på Landshypotek Bank.

Här är Skandias och Danske Banks nya listräntor

Danske Bank: 

Bindningstid Förändring  Ny listränta(%) 
 3 mån -0,05  5,79
 1 år -0,20  5,34
 2 år -0,30  4,94
 3 år -0,20  4,69
 4 år -0,20  4,59
 5 år -0,20  4,36
 6 år -0,20  4,41
 10 år -0,20  4,32

Skandia: 

Bindningstid Förändring  Ny listränta(%) 
 3 mån Oförändrad  5,59
 1 år -0,20  5,69
 2 år -0,20  5,29
 3 år -0,30  5,14
 5 år -0,25  4,95

Foto: M Lis

Text: Redaktionen


Matvaror störtdyker i pris – här är hela listan

2024 10 16

Priserna sjunker kraftigt på ett flera populära matvaror.

Det beskedet kommer i samband med att det på tisdagen konstaterats att inflationen sjunker till 1,6 procent mätt i KPI.

På listan finns bland annat grönsaker som purjolök, blomkål och gul lök. Den förstnämnda sjunker så mycket som 30,7 procent jämfört med för bara en månad sedan.

Även tomater och päron tillhör kategorierna som sjunker mest om man istället jämför med hur det såg ut i september förra året, meddelar Statistiska centralbyrån.

"Ovanlig utveckling"

Totalt sjunker priserna på grönsaker med 1,9 procent sedan augusti.

Även oljor och fetter sjunker, precis som bröd och övriga spannmålsprodukter.

Den varugrupp som sjunker mest (-2,1 procent) jämfört med för ett år sedan är fisk.

Sänkningarna spiller dock inte över på livsmedelspriserna överlag. Slår man ut siffrorna ökade priset på livsmedel och alkoholfria drycker totalt sett med 0,6 procent jämfört med föregående månad.

– Det är en lite ovanlig utveckling jämfört med tidigare år, livsmedelspriserna brukar ofta sjunka i september, säger Caroline Neander, prisstatistiker på SCB.

– Prisökningarna var störst på citroner, färska bär, och apelsiner. Samtidigt sjönk priserna på purjolök, blomkål och gul lök.

Produkterna som minskade mest i pris

Här är produkterna som minskat mest i pris.

Produkt

Prisförändring fr. aug 2024

Prisförändring fr. sep 2023

Purjulök

-30,7

1,5

Blomkål

-8,9

0,5

Vitkål

-8,6

8,3

Gul lök

-7,2

-23,8

Lammkött

-5,6

-0,4

Färska champinjoner

-5,0

-4,1

Sallad

-4,6

-12,9

Gurka

-4,6

38,3

Här är varorna som höjs:

Produkter

Prisförändring fr. aug 2024

Prisförändring fr. sep 2023

Citroner

18,8

18,9

Färska bär

17,4

-1,8

Apelsiner

14,4

-8,7

Djupfryst fisk

9,3

-5,3

Griskött

6,0

6,3

Choklad

4,7

19,5

Kaffe

3,6

6,5

Djupfrysta skaldjur

3,4

0,6

Prisförändringar i samtliga varugrupper:

Varugrupp

Prisförändring fr. aug 2024

Prisförändring fr. sep 2023

Bröd/spannmål

-0,5

-0,9

Kött

0,8

2,2

Fisk

2,0

-2,1

Mjölk, ost och ägg

-0,1

3,1

Oljor och fetter

-1,3

1,2

Frukt

4,0

-0,7

Grönsaker

-1,9

0

Sötsaker och glass

0,5

6,7

Övriga livsmedel

1,2

2,1

Kaffe, te och kakao

3,1

7,2

Mineralvatten, läsk, juice

1,6

4,1

Livsmedel

0,4

1,7

Alkoholfria drycker

2,0

5,5

Källa: SCB

Text: Redaktionen


Storkedja gör comeback i Sverige – stängde 50 butiker

2024 10 16

En populär butikskedja inom hälso- och skönhetsbranschen gör comeback i Sverige.

Det handlar om skönhetskedjan The Body Shop, som i våras meddelade att samtliga av bolagets 50 butiker stängs ner i Sverige.

Nu står det klart att tidigare anställda har köpt rättigheterna till The Body Shop i Sverige och Danmark.

Kedjan är därmed tillbaka på den svenska marknaden.

– Efter en nyligen global ägarförändring är The Body Shop tillbaka på banan med förnyad kraft, och i Sverige och Danmark blir det nu med svenska och danska ägare vid rodret, framhåller skönhetsbolaget i ett uttalande.

Nya butiker

Ägargruppen består bland annat av två tidigare verkställande direktörer, Mark Hermann och Cecilia Daun. Övriga två medlemmar är Alexis Tchikladzé och Nina Juul, som båda har lång erfarenhet av skönhetsbranscher.

Tillsammans siktar ägargruppen på att etablera The Body Shop på nytt i Danmark och Sverige.

De vill bygga upp en ny webbshop och återställa kunddatabasen. Målsättningen är att lansera den nya webbutiken i början av november. I samma veva hoppas ägarna kunna öppna flaggskeppsbutiker i Malmö och Stockholm.

– Världen behöver ett värdebaserat varumärke som The Body Shop och kunderna förtjänar effektiva och innovativa produkter med ordentlig etik till rättvisa priser, säger medägaren och vd:n Mark Hermann.

– Vi är eldsjälar som har tagit oss an stora uppgifter tidigare och inte är rädda för att kavla upp ärmarna. Vi tror på att det kan vara professionellt att ha roligt, så vi värnar om en kultur med plats för mod, olikheter och galna idéer.

Krisartat år

The Body Shop har tampats med ekonomiska bekymmer under en längre tid.

Kedjan har lagt ner e-handeln och flera butiker har tvingats slå igen dörrarna runt om i världen. I Storbritannien har bolaget tvingats stänga ner varannan butik.

I Sverige stängdes 50 butiker, men ett 20-tal affärer har drivits vidare som fristående butiker.

De nya ägarna lovar att stödja butikerna.

– Något av det första head franchiseägarna kommer att ta itu med är att stödja de nuvarande 20+ privatägda butikerna (franchise), som har kämpat en tapper kamp. 

Foto: M. Petrucci

Text: Redaktionen