3:e dos i en rad EU-länder redan nu – Men Tegnell säger nej

2021 08 26

Tyskland, Frankrike och USA hör till de länder som anser att en tredje spruta är viktigt redan i höst. Men Anders Tegnell vill inte att Sverige ger en tredje spruta i nuläget.

– Ännu så länge är det ingen som vet om det behövs en tredje spruta nu, säger Anders Tegnell till DN och går därmed emot en rad andra experter inklusive USA:s smittskyddsexpert Anthony Fauci.

Tyskland och Frankrike erbjuder en tredje spruta med start i september till äldre och riskgrupper och i USA är planen att alla som fått två doser ska få dos 3 åtta månader efter andra dosen. Och i Schweiz har en del redan fått sin tredje dos.

Dos 3 även i Danmark

Även Danmark planerar för dos 3.

-Tanken är att vi alla ska få en tredje dos av vaccinet. Frågan är när, säger Danmarks sjukvårdsminister Magnus Heunicke.

Och i Sverige finns det gott om tillgång av vaccinet förklarar nationella vaccinsamordnaren Richard Bergström.

– Vi har miljontals doser bara för Sverige. Av Pfizer och Moderna har vi väldigt, väldigt stora volymer så vi klarar av det här med en tredje dos. Frågan är bara när, säger han till Expressen.

Tegnell säger nej

Statsepidemiolog Anders Tegnell är dock generellt avvisande till en tredje dos.

– Det är mycket viktigare att vaccinera de som vi ännu inte nått. Ännu så länge är det ingen som vet om det behövs en tredje spruta nu. Både den europeiska smittskyddsmyndigheten ECDC och WHO har varit tydliga med att de inte ser några indikationer på att vi skulle behöva ge en tredje spruta till någon. Enligt ECDC finns det inga indikationer, utom möjligen i Israel, att det finns ett behov av en tredje dos. I Sverige ser vi inte någon ökning av andelen som blir infekterade trots att de är vaccinerade. De fallen ligger konstant på en mycket låg nivå. Utifrån våra svenska data finns det heller inga som helst signaler om att det skulle behövas en extra dos till någon egentligen, säger Anders Tegnell till DN.

Han betonar att det viktiga istället är att nå ut med vaccin till de som ännu är ovaccinerade. Men på sikt behövs en förstärkningsspruta precis som vid vaccin mot säsongsinfluensan framhåller DN.

Finns undantag

Men Anders Tegnell förklarar samtidigt att det finns en undantagsgrupp som ska få dos 3 redan från och med 1 september och det är personer med gravt nedsatt immunförsvar.

– Det är ett sätt att få igång produktion av antikroppar, säger Tegnell till SR. Bland annat berörs patienter som är organtransplanterade och lider av immunbristsjukdomar.

Ovaccinerade prioriterade

Virologiprofessor Niklas Arnberg vid Umeå universitet delar Tegnells uppfattning att om en tredje spruta inte behövs just nu.

– Men på sikt kan det komma att behövas, säger han till DN. Arnberg vill dock att man vaccinerar 12-åringar.

Vill vaccinera 12-åringar

– I dag vaccinerar vi ned till 16 år men en viktigare fråga här och nu för svensk folkhälsa – än en tredje dos – vore att vaccinera ned till 12 års ålder. Det skulle vara bra. Det handlar inte bara om att skydda äldre från smitta som kommer från yngre, utan också om att skydda unga från att bli svårt sjuka. Och för att hålla tillbaka smittspridningen i Sverige och undvika utbrott på skolorna, säger han till DN.

Foto: Folkhälsomyndigheten

[yop_poll id="520"]

UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Kunder slår larm om populär kafékedja – flera har insjuknat

2025 05 19

Kunder slår larm om en svensk kafékedja efter att flera drabbats av matförgiftning.

Ett stort antal kunder har anmält att de har drabbats av matförgiftning efter att ha ätit på något av kedjans kaféer.

Det handlar om kafékedjan Bröd & Salt.

Kedjan får nu hård kritik av miljö- och hälsoskyddsnämnden och riskerar dryga böter.

”Systematiska” problem

Problemen rapporteras från flera håll i landet.

På Bröd & Salts kaféer i Stockholm har lax, räkor och färdiglagade rätter i flera fall förvarats för varmt, enligt miljö- och hälsoskyddsnämnden, rapporterar SR.

Nämnden beskriver dessa problem som ”systematiska”, och menar att det föreligger en stor hälsorisk för besökare.

Bröd & Salt riskerar därför vite på upp till 400 000 kronor, enligt radiokanalen.

Företagets PR-ansvariga Anneli Vest säger att man ser allvarligt på bristerna och arbetar för att åtgärda dem.

Samtidigt kommer uppgifter om över 30 anmälningar mot företaget.

”Börjar tokkräkas”

31 personer i Stockholm, Uppsala och Göteborg har anmält Bröd & Salt till miljöförvaltningen under åren 2024 och 2025, rapporterar SvD.

Vissa vittnar om att de har blivit riktigt sjuka av matförgiftning.

– Jag börjar tokkräkas och sen kräks jag i tre timmar. Ja, men sådär så ögonen blir röda, säger Yrsa Wettergren, som menar att hon blev sjuk efter att ha ätit en sallad hos kafékedjan för cirka ett år sedan, till tidningen.

De flesta av anmälningarna handlar om matförgiftning, i många fall efter att ha ätit från salladsbaren.

Annelie Vest på Bröd & Salt skriver i en kommentar till tidningen att företaget känner till anmälningarna och att man vidtar åtgärder, bland annat när det gäller temperaturkontroll.

– Vi är fullt medvetna om att temperaturkontroll är en grundläggande del av livsmedelssäkerheten. Därför har vi förstärkt vårt interna kvalitetsarbete, kommenterar hon, enligt tidningen.

Foto: T Hefitiba

Text: Redaktionen