Kronfågel i jätteskandal – ”Fruktansvärt”

2023 12 05

Kronfågel är i dag Sveriges marknadsledande aktör inom kycklingbranschen.

I över 50 år har företaget erbjudit produkter till svenska konsumenter.

Nu befinner sig kycklingjätten i blåsväder.

Den ideella organisationen Djurrättsalliansen har avslöjat hur företagets kycklingar behandlas.

Filmer visar hur kycklingar slungas omkring på rullband i en gigantisk maskin, kläms till döds och hanteras som livlösa ting.

Organisationen har även dokumenterat hur skadade och  sjuka kycklingar lämnas i backar där de äter på andra kycklingars inre organ. 

– Filmerna visar vad kycklingarna, som vi människor äter, tvingas genomlida sin första stund i livet. Vi hoppas att många känner precis som vi, att det är fel att utsätta kännande och tänkande individer för detta, säger Malin Gustafsson, talesperson för Djurrättsalliansen.

Ett av två kläckerier

Kläckeriet som Djurrättsalliansen har infiltrerat drivs av företaget  Swehatch AB.

På Swehatch två fabriker kläcks de 55 miljoner kycklingar som Kronfågel slaktar på ett år.

Kläckta kycklingar placeras i plastbackar.

De hälls sedan ut på ett rullband och åker igenom en sorteringsmaskin där de tomma äggskalen avlägsnas.

Längre bort på bandet sorterar fabrikens personal bort avvikande, sjuka, skadade och döda djur. De läggs ner i backar och gasas senare ihjäl, uppger Djurrättsalliansen.

Äter varandra

Enligt organisationens granskning lämnas flera av kycklingarna svårt sjuka och skadade i flera timmar. Något som är olagligt i Sverige.

– Levande kycklingar tvingades stå på döda och kycklingar åt av andras inälvor. Det var rutin att dessa djur blev liggande i timmar istället för att avlivas omgående. De måste lidit enormt och det var fruktansvärt att se, säger en anonym källa enligt Djurrättsalliansen.

Samma person uppger att det ”hör till vardagen” att många kycklingar går förlorade under deras första dag i livet.

– Det var en väldigt vårdslös hantering. När nykläckta kycklingar skulle sorteras och forslas genom maskinen var det djur som föll ner på golvet. Kycklingar blev ihjälklämda av backar på golvet och vi gick runt bland dem tills det skulle städas.  

Kronfågel svarar

Kronfågel har kommenterat filmklippen i granskningen.

– Jag reagerar kraftigt. Det blir emotionellt även för mig. Jag och alla våra medarbetare har ju djurvälfärd som första prioritet och högsta mål. Så det jag ser här är någonting som absolut inte följer våra rutiner. De som är riktigt svaga ska ju avlivas omedelbart och inte ligga tillsammans som vi ser på bilderna här, säger Kronfågels vd Fredrik Strømmen till TV4.

Han kopplar missförhållandena till ett tidigare produktionsstopp under 2023.

–  Då är allt fokus på att få igång produktionen igen. Då är det viktigt att rutinerna följs. Men här tror jag att det har gått så snabbt att vi inte har hängt med och kanske är det en medarbetare som inte lärts upp ordentligt av oss, som inte gjort som man ska och fåglarna hamnar då ihop och hanteras inte i enlighet med våra rutiner.

Text: Redaktionen


Matvaror störtdyker i pris – här är hela listan

2024 10 16

Priserna sjunker kraftigt på ett flera populära matvaror.

Det beskedet kommer i samband med att det på tisdagen konstaterats att inflationen sjunker till 1,6 procent mätt i KPI.

På listan finns bland annat grönsaker som purjolök, blomkål och gul lök. Den förstnämnda sjunker så mycket som 30,7 procent jämfört med för bara en månad sedan.

Även tomater och päron tillhör kategorierna som sjunker mest om man istället jämför med hur det såg ut i september förra året, meddelar Statistiska centralbyrån.

"Ovanlig utveckling"

Totalt sjunker priserna på grönsaker med 1,9 procent sedan augusti.

Även oljor och fetter sjunker, precis som bröd och övriga spannmålsprodukter.

Den varugrupp som sjunker mest (-2,1 procent) jämfört med för ett år sedan är fisk.

Sänkningarna spiller dock inte över på livsmedelspriserna överlag. Slår man ut siffrorna ökade priset på livsmedel och alkoholfria drycker totalt sett med 0,6 procent jämfört med föregående månad.

– Det är en lite ovanlig utveckling jämfört med tidigare år, livsmedelspriserna brukar ofta sjunka i september, säger Caroline Neander, prisstatistiker på SCB.

– Prisökningarna var störst på citroner, färska bär, och apelsiner. Samtidigt sjönk priserna på purjolök, blomkål och gul lök.

Produkterna som minskade mest i pris

Här är produkterna som minskat mest i pris.

Produkt

Prisförändring fr. aug 2024

Prisförändring fr. sep 2023

Purjulök

-30,7

1,5

Blomkål

-8,9

0,5

Vitkål

-8,6

8,3

Gul lök

-7,2

-23,8

Lammkött

-5,6

-0,4

Färska champinjoner

-5,0

-4,1

Sallad

-4,6

-12,9

Gurka

-4,6

38,3

Här är varorna som höjs:

Produkter

Prisförändring fr. aug 2024

Prisförändring fr. sep 2023

Citroner

18,8

18,9

Färska bär

17,4

-1,8

Apelsiner

14,4

-8,7

Djupfryst fisk

9,3

-5,3

Griskött

6,0

6,3

Choklad

4,7

19,5

Kaffe

3,6

6,5

Djupfrysta skaldjur

3,4

0,6

Prisförändringar i samtliga varugrupper:

Varugrupp

Prisförändring fr. aug 2024

Prisförändring fr. sep 2023

Bröd/spannmål

-0,5

-0,9

Kött

0,8

2,2

Fisk

2,0

-2,1

Mjölk, ost och ägg

-0,1

3,1

Oljor och fetter

-1,3

1,2

Frukt

4,0

-0,7

Grönsaker

-1,9

0

Sötsaker och glass

0,5

6,7

Övriga livsmedel

1,2

2,1

Kaffe, te och kakao

3,1

7,2

Mineralvatten, läsk, juice

1,6

4,1

Livsmedel

0,4

1,7

Alkoholfria drycker

2,0

5,5

Källa: SCB

Text: Redaktionen


Storkedja gör comeback i Sverige – stängde 50 butiker

2024 10 16

En populär butikskedja inom hälso- och skönhetsbranschen gör comeback i Sverige.

Det handlar om skönhetskedjan The Body Shop, som i våras meddelade att samtliga av bolagets 50 butiker stängs ner i Sverige.

Nu står det klart att tidigare anställda har köpt rättigheterna till The Body Shop i Sverige och Danmark.

Kedjan är därmed tillbaka på den svenska marknaden.

– Efter en nyligen global ägarförändring är The Body Shop tillbaka på banan med förnyad kraft, och i Sverige och Danmark blir det nu med svenska och danska ägare vid rodret, framhåller skönhetsbolaget i ett uttalande.

Nya butiker

Ägargruppen består bland annat av två tidigare verkställande direktörer, Mark Hermann och Cecilia Daun. Övriga två medlemmar är Alexis Tchikladzé och Nina Juul, som båda har lång erfarenhet av skönhetsbranscher.

Tillsammans siktar ägargruppen på att etablera The Body Shop på nytt i Danmark och Sverige.

De vill bygga upp en ny webbshop och återställa kunddatabasen. Målsättningen är att lansera den nya webbutiken i början av november. I samma veva hoppas ägarna kunna öppna flaggskeppsbutiker i Malmö och Stockholm.

– Världen behöver ett värdebaserat varumärke som The Body Shop och kunderna förtjänar effektiva och innovativa produkter med ordentlig etik till rättvisa priser, säger medägaren och vd:n Mark Hermann.

– Vi är eldsjälar som har tagit oss an stora uppgifter tidigare och inte är rädda för att kavla upp ärmarna. Vi tror på att det kan vara professionellt att ha roligt, så vi värnar om en kultur med plats för mod, olikheter och galna idéer.

Krisartat år

The Body Shop har tampats med ekonomiska bekymmer under en längre tid.

Kedjan har lagt ner e-handeln och flera butiker har tvingats slå igen dörrarna runt om i världen. I Storbritannien har bolaget tvingats stänga ner varannan butik.

I Sverige stängdes 50 butiker, men ett 20-tal affärer har drivits vidare som fristående butiker.

De nya ägarna lovar att stödja butikerna.

– Något av det första head franchiseägarna kommer att ta itu med är att stödja de nuvarande 20+ privatägda butikerna (franchise), som har kämpat en tapper kamp. 

Foto: M. Petrucci

Text: Redaktionen