Stor flygförändring 2026 – bekräftar prischock
2023 12 04
Om tre år väntas en större förändring inom flygbranschen träda i kraft.
De nationella skatterna kommer då att kompletteras av europeiska regelverk.
En följd blir stora kostnadsökningar med anledning av EU:s utlsläppshandelssystem, Refuel EU Aviation och så alltså den svenska flygskatten.
Totalt beräknas sökningarna stiga mot fyra miljarder kronor 2026 – vilket kommer att innebära minst 800 kronor dyrare flygresor för en barnfamilj samma år.
Nu slår Transportföretagen larm om utvecklingen och kräver åtgärder från regeringen.
Ökar 352 procent
Enligt en ny rapport från Nyström forskning och utredning, Nyfou, som gjorts på uppdrag av Transportföretagen hämmar beskattningen tillväxt, mobilitet och konkurrenskraft.
Kostnadsberäkningen innebär att de ovan nämnda styrmedlen kommer att ha ökat med 352 procent vid 2030 jämfört med 2019.
Och det skulle alltså slå hårt mot biljettpriserna.
Vid samma tidpunkt kommer prisökningen att ligga på 1 000 kronor dyrare än 2019.
Ansvaret på resenärerna
Ytterligare två faktor påverkar den stora prisökningen – pandemiunderskottet i avgiftssystemet om sju miljarder kronor och kraftigt stigande bränslepriser.
– Om inte resenärerna klarar det högre biljettpriset och istället minskar sitt flygande finns det en akut risk för Sveriges flyginfrastruktur och tillgänglighet, säger Fredrik Kämpfe, branschchef på Transportföretagen flyg, i ett pressmeddelande.
"Totalförsvaret försämras"
Enligt branschchefen innebär det att alla inte kommer att ha samma tillgång till högspecialiserad vård, att det samhällsviktiga flyget inte har någonstans att starta eller landa.
Även totalförsvaret skulle försämras.
– Utöver privatpersoner och samhällsviktiga tjänster slår det mot företagens konkurrenskraft då de kan få det svårare att rekrytera nyckelkompetens, säger Fredrik Kämpfe.
Varnar regeringen
Nu varnar samma organisation regeringen för att åtgärder krävs snarast.
Bland annat måste flygskatten fasas ut för att istället kunna återinvesteras i flygets omställning.
Det föreslås även att hantera pandemiunderskottet så att det inte läggs på framtida biljettpriser samt att storsatsa på produktionen av hållbara flygbränslen i Sverige.
– Sverige behöver en flygbransch som får möjligheten att ställa om. Efter att vi länge har varit ett föregångsland har nu EU tagit kommandot i flygets omställning, säger Fredrik Kämpfe.
– När vi då har kvar nationella punktskatter på flyget finns en överhängande risk för Sveriges flyginfrastruktur och tillgängligheten i Sverige. Därför behöver regeringen fatta beslut om utfasning av flygskatten, hantering av pandemiunderskotten och storsatsning på hållbart flygbränsle.
Foto: Portuguese Gravity
Text: Redaktionen