Stor flygförändring 2026 – bekräftar prischock

2023 12 04

Om tre år väntas en större förändring inom flygbranschen träda i kraft.

De nationella skatterna kommer då att kompletteras av europeiska regelverk.

En följd blir stora kostnadsökningar med anledning av EU:s utlsläppshandelssystem, Refuel EU Aviation och så alltså den svenska flygskatten.

Totalt beräknas sökningarna stiga mot fyra miljarder kronor 2026 – vilket kommer att innebära minst 800 kronor dyrare flygresor för en barnfamilj samma år.

Nu slår Transportföretagen larm om utvecklingen och kräver åtgärder från regeringen.

Ökar 352 procent

Enligt en ny rapport från Nyström forskning och utredning, Nyfou, som gjorts på uppdrag av Transportföretagen hämmar beskattningen tillväxt, mobilitet och konkurrenskraft.

Kostnadsberäkningen innebär att  de ovan nämnda styrmedlen kommer att ha ökat med 352 procent vid 2030 jämfört med 2019.

Och det skulle alltså slå hårt mot biljettpriserna.

Vid samma tidpunkt kommer prisökningen att ligga på 1 000 kronor dyrare än 2019.

Ansvaret på resenärerna

Ytterligare två faktor påverkar den stora prisökningen – pandemiunderskottet i avgiftssystemet om sju miljarder kronor och kraftigt stigande bränslepriser.

– Om inte resenärerna klarar det högre biljettpriset och istället minskar sitt flygande finns det en akut risk för Sveriges flyginfrastruktur och tillgänglighet, säger Fredrik Kämpfe, branschchef på Transportföretagen flyg, i ett pressmeddelande.

"Totalförsvaret försämras"

Enligt branschchefen innebär det att alla inte kommer att ha samma tillgång till högspecialiserad vård, att det samhällsviktiga flyget inte har någonstans att starta eller landa.

Även totalförsvaret skulle försämras.

– Utöver privatpersoner och samhällsviktiga tjänster slår det mot företagens konkurrenskraft då de kan få det svårare att rekrytera nyckelkompetens, säger Fredrik Kämpfe.

Varnar regeringen

Nu varnar samma organisation regeringen för att åtgärder krävs snarast.

Bland annat måste flygskatten fasas ut för att istället kunna återinvesteras i flygets omställning.

Det föreslås även att hantera pandemiunderskottet så att det inte läggs på framtida biljettpriser samt att storsatsa på produktionen av hållbara flygbränslen i Sverige.

–  Sverige behöver en flygbransch som får möjligheten att ställa om. Efter att vi länge har varit ett föregångsland har nu EU tagit kommandot i flygets omställning, säger Fredrik Kämpfe.

– När vi då har kvar nationella punktskatter på flyget finns en överhängande risk för Sveriges flyginfrastruktur och tillgängligheten i Sverige. Därför behöver regeringen fatta beslut om utfasning av flygskatten, hantering av pandemiunderskotten och storsatsning på hållbart flygbränsle.

Foto: Portuguese Gravity

Text: Redaktionen


Willys ändrar mjölkpaketen – i hela Sverige

2024 09 02

Matjätten Axfood tar till ett nytt knep för att öka mjölkförsäljningen.

Koncernen, som äger Willys och Hemköp, har med hjälp av artificiell intelligens (AI) tagit fram nya 1,5-liters mjölkförpackningar för det egna märket Garant.

De nydesignade mjölkpaketen kommer nå butikshyllor i hela landet under de kommande dagarna.

Med hjälp av AI har Axfood tagit fram en helt ny förpackningsdesign, som enligt ett pressutskick ska ”förstå essensen och värdena som finns inbyggda i Axfoods varumärken, kombinera det med produktens egenskaper, och applicera det i designen av förpackningen”.

– Med samma goda svenska traditionella mjölk som alltid på insidan och en allt annat än traditionell design på utsidan kommer de AI-designade mjölkpaketen nu fylla mejerihyllorna för miljontals kunder i Axfoodsbutiker i hela landet, skriver Axfood om sina nya mjölkpaket.  

Se bild på mjölkpaketen längst ner i artikeln

”Unik design”

Björn Blomqvist är AI-strateg på Axfood. Han har arbetat inom koncernen i fem år med att utveckla AI-modeller.

De nya mjölkpaketen beskriver Blomqvist som ett unikt projekt.

– Vårt arbete med AI handlar inte bara om effektivisering, processer och prognosverktyg, utan också om att frigöra kreativ potential. Det har vi verkligen gjort här. AI:n vi utvecklat har lärt sig förstå både vad vi och våra varumärken står för, våra produkter och vårt designspråk. Genom den integrerade AI-assistenten kan applikationen stötta våra designers genom promptning och designprocess, och på så sätt inspirera och skapa unik förpackningsdesign som inte liknar något annat vi gjort.

Övertygad: Blir mer AI

Enligt Lisa Dauchez, chef för varumärkesutveckling och förpackning på Axfoods inköps- och logistikbolag Dagab, är mjölkpaketen ett exempel på hur butikskedjan kan använda AI i framtiden.    

– Vi ville utforska hur vi kunde nyttja AI i vår kreativa förpackningsprocess, och valde en traditionell produkt då det finns något spännande och oväntat i mötet mellan det traditionella och det nya. Mjölken har också stor synlighet i våra butiker. Vi hade aldrig landat i den här designen utan AI, och genom att testa oss fram har vi lärt oss mycket om hur och var i processen vi kan använda AI framåt.

Björn Blomqvist gör samma bedömning.

– Även om vi använt oss av AI många år och redan tagit ett 100-tal AI-modeller i produktion är vi bara i början av en väldigt spännande resa, både som samhälle, bransch och inom Axfood, säger han.

AI-strategen berättar även att Axfood använder sig av artificiell intelligens i andra delar av verksamheten.     

Med hjälp av AI har butikskoncernen tagit fram lösningar inom både butik, lager och transporter.  

– Det stärker både hållbarhetsarbetet, sortiments- och kampanjarbetet och effektiviteten i vår verksamhet, vilket är sådant som kanske inte syns på ytan, men har stor betydelse för kunden i slutändan.

 

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen


Stort larm om svensk biljätte – släcker motorlampan innan leverans

2024 09 03

Biljätten Riddermark är i blåsväder.

Företaget är det största i Sverige på begagnade bilar och har 14 anläggningar runtom i landet.

Totalt säljer man cirka 50 000 bilar om året, enligt egna siffror.

Men nu framkommer uppgifter om hur anställda på Riddermark systematiskt döljer fel på bilarna för att få dem sålda snabbt innan kunderna hinner märka det, avslöjar Aftonbladet.

Åtgärdar inte problem

Enligt dokument och interna chattar som tidningen tagit del av framgår bland annat att man uppmanat en verkstad att “släcka motorlampan utan att ifrågasätta”, det vill säga utan se vad det är för felkod och åtgärd.

Det finns flera exempel på dessa metoder och följden blir att problem markeras som åtgärdade trots att de inte har utförts.

En anställd som haft uppdraget att hämta och lämna bilar hos Riddermarks kunder vittnar också om att säljare uppmanat chaufförerna att hitta fel på bilarna.

Detta för att få ett lägre pris hos kunder, till exempel äldre personer, som inte kan ifrågasätta påpekandet. 

Samma person berättar att det flera gånger har hänt att hjulen trillat av under körning – på väg till kunder – med följden att Riddermark satt tillbaka hjulen, levererat och hållit tyst om det.

Slår tillbaka: Ljuger inte

Riddermark har svarat på kritiken.

Chefen Alexander Riddermark tycker att uppgifterna är “fruktansvärda att höra”.

– Om det som den här före detta anställda säger skulle stämma så är det djupt allvarligt, säger han till Aftonbladet.

Riddermark-chefen känner till att det har hänt att säljare släckt motorlampan utan att åtgärda fel, för att bilarna ska säljas snabbt.

Men han delar inte bilden av att företaget fuskar eller blåser sina kunder.

– Vi har satt in hårda rutiner för att säkerställa att fusket inte sker.

"Sveriges nöjdaste kunder"

På Riddermarks hemsida beskriver man sig som företaget med “Sveriges nöjdaste bilkunder”.

Man hänvisar till betygen på omdömessajten Trustpilot.

– Vi är stolta över att kunna säga att vårt betyg på Trustpilot är det högsta inom branschen, ett tydligt bevis på vår dedikation till kundnöjdhet, framhåller företaget.

Riddermark påtalar även att man “alltid strävar efter att erbjuda en smidig trygg och tillfredsställande bilupplevelse för sina kunder”. 

Här finns Riddermark i Sverige:

  • Bromma
  • Halmstad
  • Järfälla
  • Linköping
  • Nacka
  • POPUP Transportbilcenter Strängnäs
  • Recharge Stockholm
  • Strängnäs
  • Sundsvall
  • Tyresö
  • Täby
  • Uppsala
  • Västerås
  • Örebro
  • Östersund

Arkivfoto: W. Kei

Text: Redaktionen