Nya siffror: “Sveriges sämsta bank” för lån och sparande
2023 12 05
Förtroendet för bankerna bland svenska kunder störtdyker.
Kundnöjdheten när det gäller lån och sparande fullkomligt rasar.
Det står klart när Svenskt Kvalitetsindex sammanställt sin studie om kundernas upplevelser av sina banker under oktober och november månad.
Ränteförändringar, inflation och ekonomisk osäkerhet bedöms vara faktorerna bakom raset.
– Det är klart att omvärldsfaktorer har en påverkan på kundupplevelsen i de här studierna, säger Johan Palmer, vd på Svenskt Kvalitetsindex, i ett pressutskick.
Servicefrågan viktig
Raset är som störst i frågan om fastighetslån – som går från ett nöjdhetsindex på 72,3 till 68,7.
Men även inom bolån, privatlån och sparande går siffrorna spikrakt nedåt.
– Vi ser att servicefrågor för branschen i stort nu har en mycket större inverkan på hur nöjda kunderna är än tidigare, säger Johan Palmer.
Bäst i klassen
Bäst i klassen inom privatlån är Länsförsäkringar Bank.
Även SBAB och Avanza utmärker sig positivt när det gäller bolån respektive sparande.
– Vi är otroligt stolta över att ännu en gång ha Sveriges nöjdaste kunder för både bolån och fastighetslån, säger Mikael Inglander, vd på SBAB, i en kommentar på bankens hemsida.
– Det här året har varit tufft för många hushåll och företag med hög inflation och kraftiga räntehöjningar. I dessa oroliga är det särskilt viktigt att vara tillgänglig, ge goda råd och bra service. Det tror jag har varit en stark bidragande faktor till det fina betyg som våra kunder ger oss, säger Mikael Inglander, VD på SBAB.
Sämst i klassen
Lika bra har det inte gått för alla banker.
Swedbank, Sveriges största privatbank med 3,7 miljoner kunder, hamnar i botten när det gäller bolån, privatlån samt sparande.
Enligt indexet pekar siffrorna på att kunderna är så missnöjda att banken har svårt att behålla dem.
– När vi ställer frågor om vad som är viktigt vid val av aktör så ser vi att faktorer som image och att en aktör varit med länge i branschen kommer högre upp på listan över viktiga attribut, säger Johan Palmer.
Samtliga listor
Här är Sveriges bästa banker för lån och sparande baserat på privatkunders kundnöjdhet i oktober och november.
Kundnöjdheten mäts på en skala mellan 0 och 100. Betyg under 60 i kundnöjdhet bedöms generellt som underkänt och tecken på att företaget har svårt att behålla kunder.
Betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund.
Fastighetslån
- SBAB (73,5)
- Handelsbanken (70,8)
- SEB (69,5)
- Nordea (69,1)
- Branschen (68,7)
- Swedbank (65,6)
- Övriga 63,9
Bolån
- SBAB (73,8)
- Länsförsäkringar Bank (73,1)
- Skandia (71,2)
- Övriga (71,0)
- Handelsbanken (65,7)
- Branschen (65,5)
- ICA Banken (65,3)
- SEB (64,7)
- Nordea (62,4)
- Danske bank (61,2)
- Swedbank (57,5)
Privatlån
- Länsförsäkringar Bank (77,1)
- Lån & Spar bank (71,2)
- Handelsbanken (67,9)
- ICA Banken (67,7)
- Övriga (64,2)
- SEB (64,2)
- Branschen (64,1)
- Nordea (59,9)
- Swedbank (58,4)
Sparande
- Avanza (74,6)
- Skandia (73,1)
- Nordnet (73,1)
- Länsförsäkringar Bank (72,4)
- Handelsbanken (71,0)
- Branschen (67,0)
- Övriga (65,8)
- Nordea (64,8)
- SEB (61,9)
- Swedbank (58,0)
Källa. Svenskt Kvalitetsindex
Foto: A. Wischnewsky
Text: Redaktionen