“Landets värsta företag” fastställt – Sveriges kunder överens

2023 11 30

Idag presenteras listan som inget företag vill hamna på.

Det handlar om konsumentorganisationen Råd & Röns “skamlista”.

Organisationen har samlat företagen som anmälts flest gånger till myndigheten Konsumentverket av Sveriges konsumenter.

Och på den osmickrande listan finns stora och välkända företag som exempelvis Telenor och Klarna.

Men det är inget av dem som ligger på första plats.

Det gör istället Dinbilgaranti – med nästan tre gånger så många anmälningar som nummer två på samma lista.

Lurar kunder med "faktura"

Enligt Råd & Rön har många konsumenter lurats av falska bilgarantier och bilvärderingssajter.

Men allra flest anmälningar har alltså Dinbilgaranti – hela 633 stycken.

– Företaget skickar ut ett erbjudande om förlängd fordonsgaranti, som ser ut som en faktura och många känner sig lurade att nappa på detta, framhåller konsumentorganisationen på sin hemsida.

Kunderna luras därmed att betala för något som de egentligen inte önskar.

Och garantin de köper har visat sig vara mer eller mindre värdelös i praktiken.

Myndighet har varnat

Dinbilgaranti beskriver sig som “branschledande” och som ett skydd vid verkstadskostnader.

– Vår ambition är att leverera den mest kompetenta garantitjänsten på marknaden för fordon, framhåller företaget på sin webbplats.

Men man har varit i blåsväder flera gånger tidigare

Bland annat har Konsumentverket varnat för företaget.

Det brev som Dinbilgaranti skickar ut, och som är utformat som en faktura, är egentligen marknadsföring i form av erbjudande.

Konsumenter binder då upp sig i minst ett år och på flera tusen kronor.

Genom att erbjudandet är utformat som en faktura rörande förlängning av ett tidigare skydd är det många konsumenter som vilseleds att betala, antingen i tron att det rör sig om en faktura avseende ett redan ingånget avtal, eller att det är fråga om en garanti från tillverkaren av fordonet, understryker Konsumentverket.

"Inte seriöst"

På sajten Trustpilot, där kunder lämnar omdömen på företag, sågas Dinbilgaranti längs med fotknölarna av den absoluta majoriteten.

Företaget kallas för en “bluff”.

– Faktum kvarstår att företaget använder alla medel för att missleda och att det därmed inte är seriöst, skriver en kund och ifrågasätter varför inte polisen agerar.

Hela listan

  1. Dinbilgaranti, 633 anmälningar
  2. Cardata, 248 anmälningar
  3. Telenor, 170 anmälningar
  4. Allente, 161 anmälningar
  5. Klarna, 132 anmälningar
  6. Svenska Garantier, 109 anmälningar
  7. Paydrive, 49 anmälningar

Källa: Råd & Rön

Foto: Kronofogden

Text: Redaktionen


Många svenskar får detta sms just nu – radera direkt

2024 11 18

Ett nytt bedrägeri-meddelande når många just nu.

Bedrägerier är alltjämt ett betydande samhällsproblem.

Nu cirkulerar ett nytt bedrägeri-sms som många svenskar får.

Det rör sig om ett bluffmeddelande som uppmanar till att ta kontakt för att en faktura är på väg att förfalla.

Det rapporterar Råd & Rön.

Så lyder meddelandet

Bedragarna utger sig vara från Sergel Inkasso.

Så här lyder meddelandet som sprids:

– Hej! Förfallodatumet på din faktura har utlöpt. Var god kontakta oss för att undvika påminnelseavgifter.

Därefter följer ett telefonnummer som alltså inte går till Sergel Inkassos kundtjänst.

Den som får meddelandet bör inte följa några uppmaningar utan istället radera sms:et omgående.

Sergel Inkasso varnar

Även Sergel Inkasso har gått ut med en varning för att uppmärksamma kunder på bedrägeriförsöken.

– Vi vill varna för bedrägeriförsök där personer utger sig för att vara från Sergel. Dessa försök kan ske genom sms, mejl och telefonsamtal, varnar bolaget.

– Om du blir ombedd att identifiera dig med Bank-ID, vänligen se till att begäran kommer från Sergel eller Sergel Kredittjänster AB.

“Tänk på detta”

Sergel Inkasso fortsätter.

– Använd endast betalningsuppgifter som tydligt framgår på ditt inkassokrav eller när du loggar in på Mina Sidor. Var noga med att alltid kontrollera att Sergel är angiven som betalningsmottagare.

På många sätt

Det finns många olika sätt som bedragare försöker lura folk på pengar på.

Under de senaste åren har bedrägeriförsök via sms, mejl och telefonsamtal varit vanligt förekommande.

Bedragarna försöker då få offret att lämna känsliga personliga uppgifter genom att vagga in dem i en falsk trygghet, exempelvis genom att låtsas vara kända företag eller myndigheter.

Bank-ID och Swish används ofta för att överföra pengar och banker samt polisen går ut med återkommande varningar som uppmanar allmänheten till att vara försiktiga med känsliga uppgifter.

Sund skepsis och att hålla sig uppdaterad är en god grund för att undvika att bli lurad.

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen


Alla i hela landet kommer få samma brev – från och med i morgon

2024 11 18

Från och med i morgon måndag kommer alla hushåll att börja få hem broschyrer.

Det är MSB - Myndigheten för samhällsskydd och beredskap - som ansvarar för det massiva utskicket.

En ny version av broschyren “Om krisen eller kriget kommer” börjar anlända till Sveriges hushåll.

Det framhåller MSB i ett meddelande via deras webbsida.

Helt annat läge

Från och med i morgon måndag och två veckor framåt kommer breven att skickas ut.

MSB understryker att världsläget har ändrats markant i jämförelse med det senaste utskicket för sex år sedan.

Rysslands anfallskrig i Ukraina skapar stor förödelse, ett omfattande krig pågår i Mellanöstern och det geopolitiska läget fortsätter att oroa experter och världsledare världen över.

Samtidigt pågår cyberoperationer och hybridkrigföring över Europa.

“Läget har försämrats”

MSB meddelar följande om det kommande utskicket.

– Läget i världen har kraftigt försämrats sedan den tidigare broschyren skickades ut 2018. Krig pågår i vår omvärld, extremväder blir allt vanligare. 

– Terrorhot, cyberattacker och vilseledande information används för att skada och påverka oss. Sverige har även gått med i försvarsalliansen Nato. Mot den bakgrunden fick MSB regeringsuppdraget att ta fram en ny version av broschyren ”Om krisen eller kriget kommer”.

Det finns i broschyren

Myndigheten förklarar även vad som kommer att ingå i broschyren.

– I den nya broschyren får du råd om hur du kan förbereda dig, och vad du ska göra om krisen eller kriget kommer, fortsätter MSB.

– Från 18 november kommer broschyren att finnas digitalt på flera språk, inläst på svenska och engelska, teckenspråkstolkad och i punktskrift.

Många oroliga

Många känner sig oroliga över det rådande världsläget och i broschyren kommer viktig information att riktas till svenska folket.

För den som vill ha mer stöd uppmanar MSB att besöka deras webbsida Krisinformation.

– Vi lever i en tid med hot som kan skapa oro och osäkerhet. På krisinformation.se finns det samlad information för dig som känner oro.

Foto: R. Davidson resp M. Lis

Text: Redaktionen