Jättebesked från Ikea – enorm tvärvändning

2023 11 29

I september månad aviserade Ikea en stor prissänkning.

Totalt omfattades nästan 500 produkter, bland annat den ikoniska bokhyllan Billy och omåttligt populära garderobssystemet Pax.

Beslutet fattades efter att Ikea under två års tid tvingats se sina försäljningsvolymer minska drastiskt på grund av skyhög inflation, en period då man även motvilligt valde att höja sina priser.

Som flera andra företag kapades företagets vinster ordentligt förra året efter att Ryssland invaderat Ukraina och startat en ekonomisk kris i hela Europa.

Svänger kraftigt

Men nu vänder det för Ikea.

Och det med besked.

Möbeljätten ökar sin nettovinst för årets första halvår med hela fem gånger så mycket som under fjolåret, rapporterar AFP idag på onsdagen.

Siffrorna landar på 1,5 miljarder euro, en ökning med svindlande 300 miljoner euro jämfört med 2022.

Stigande försäljning i kombination med höjda priser bedöms vara anledningen.

– En bra prestation trots ekonomisk instabilitet, geopolitisk volatilitet och att de fortsatta konsekvenserna av pandemin skapade utmanande situationer 2023, framhåller Inga Group, Ikeas ägare, enligt nyhetsbyrån.

"Noll procent till aktieägare"

Den enorma vinsten sker samtidigt som många kunder går på knäna ekonomiskt.

Att köpa möbler är idag en större finansiell påfrestning än tidigare.

Inget fel i det, enligt Ingka Groups finansdirektör och koncernchef Juvencio Maeztu.

– Noll procent går till några privata aktieägare, utan 85 procent av vinsten efter skatt stannar i firman för att finansiera Ikeas utveckling, säger han till Dagens industri.

– Resterande 15 procent går till Stichting Ingka Foundation som delar ut pengar till välgörande ändamål via Ikea Foundation.

3,5 miljarder till anställda

Efter det stora vinstbeskedet ska nu Ikea betala ut 311 miljoner euro, motsvarande ungefär 3,5 miljarder kronor, till sina anställda.

Detta i form av en prestationsbaserad bonus.

Ytterligare 103 miljoner euro går till en kompletterande pensionsfond för anställda med mer än fem års erfarenhet på företaget.

Ikea är fast beslutna att ytterligare minska sin personalomsättning, som steg kraftigt under pandemin.

– Vi hade en personalomsättning på 21,4 procent tidigare och nu är vi nere på cirka 18 procent, säger Ikeas personalchef Ulrika Biesert enligt AFP.


Aladdinask säljs för 5 kronor – bara i dag söndag

2024 11 24

Inför jul är det många som köper den klassiska chokladasken.

Det är i dag exakt en månad kvar till julafton.

Redan nu har många butiker börjat sälja julrelaterade produkter - däribland Aladdinasken.

Hos en försäljare går det att köpa asken för bara 5 kronor - men bara i dag söndag.

För 5 kronor

Det är webbutiken Matsmart som har upprättat erbjudandet.

Under resten av söndagen går det att via deras hemsida klicka hem en Aladdinask för bara 5 kronor.

Normalpriset är 99 kronor - och det rör sig därmed om en rabatt på nästan 95 procent.

Det är en ask per kund som gäller.

Klassisk produkt

Aladdinasken är en av de mest klassiska julprodukterna i Sverige.

Enligt Ica är det den mest köpta pralinasken i landet.

– Marabou Aladdin är Sveriges mest köpta pralinask från 1939! Asken är fylld av våra ikoniska och fantastiskt goda chokladpraliner med många härliga fyllningar.

Det är Matsmart

Matsmart har sedan 2014 sålt livsmedel på nätet och de fokuserar mycket på hållbarhet.

– Ända sen vi grundades 2014, har vår stora passion varit att rädda mat och konsumentprodukter som riskerar att slängas.

De satsar bland annat på att sälja produkter som är ur säsong, som har kort bäst före-datum, som har vad Matsmart beskriver som “skönhetsfel” och som är “överproducerade”.

2023 speciellt år

Vd Peter Beckius uttalade sig efter årsredovisningen för 2023 om att året var ett speciellt sådant.

– 2023 var ett tufft år, både för konsumenter som fick mindre pengar att röra sig med, och för e-handeln i stort med inflation och ökade kostnader, sade han.

– Tillväxten för mat online stannade av i Europa. På vissa marknader, i Sverige till exempel, var tillväxten negativ. Sett ur det perspektivet är jag extremt stolt över våra prestationer.

Ur ett konsumentperspektiv så finns ljusningar - detta i samband med att Riksbanken har sänkt styrräntan flera gånger och väntas fortsätta göra så kommande månader.

Det innebär mer pengar i plånboken för konsumenter i och med att bolånekostnaderna sjunker - och detsamma gäller för företagen som har pressats av höga kostnader och ett minskat köptryck från konsumenter.

Koppling till Putins brutala regim

Mondelez - som äger Marabou som i sin tur producerar Alladinasken - har fått kraftig kritik för företagets affärer i Ryssland trots landets brutala anfallskrig mot Ukraina.

Den ryska regimen ligger bakom att flera hundratusen personer dödats, torterats, våldtagits eller skadats svårt.

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen


Populär pizza stoppas

2024 11 24

Lidl återkallar en av sina populära pizzor.

På lördagen meddelar Lidl att de återkallar en av butikskedjans populära pizzor.

Anledningen till återkallelsen är att pizzan i fråga kan innehålla metallbitar.

Det framhåller Lidl i ett pressmeddelande via deras webbsida.

Kebabpizza stoppas

Produkten som stoppas är stenugnsbakad pizza med kebab av varumärket Trattoria Alfredo.

Lidl uppmanar de som har pizzan att återlämna den till butik.

– Lidl Sverige återkallar produkten Stenugnsbakad pizza med kebab med anledning av att produkten kan innehålla metallbitar, meddelar Lidl.

– Produkten är bortplockad ur butik och vi uppmanar alla kunder som köpt varan att returnera den till närmaste Lidl-butik. Kunderna får pengarna tillbaka, även utan uppvisande av kassakvitto. Produkten har sålts i samtliga Lidl-butiker i Sverige.

“Vi beklagar”

Pizzan som berörs har bäst före-datum 16.08.2025 samt 17.08.2025.

– Lidl Sverige beklagar och ser allvarligt på det inträffade, utreder tillsammans med leverantören hur det kunnat ske, samt ser över att något liknande inte sker igen, fortsätter Lidl.

Kom till Sverige

Pizzan är en av de absolut mest populära maträtterna i Sverige.

Under 1960-talet började pizzan göra avtryck i Sverige på riktigt.

– Under revolutionsåret 1968 öppnade de första pizzeriorna i Sverige och förtjusade svenskarna, förklarar Ica om pizzans historia.

– I alla fall de yngre generationerna. Med sin avslappnade stämning passade pizzeriorna ungdomarna som handen i handsken!

Har utvecklats

Pizzan har genomgått utveckling i många olika former och allt från kebab och tonfisk till ananas och svamp kastas på.

– Den svenska pizzan har sett olika ut beroende på vad som varit hett i matvärlden. Att vi exempelvis slänger på burkchampinjoner är en rest från 70-talets konservvurmande, fortsätter Ica.

– Men till de mest svenska pizzorna hör nog oxfilé- och bearnaisepizzan och kebabpizzan, som slog igenom på 80- och 90-talet. Idag vill vi gärna ha lite lyxigare pizza med tunn botten och finare råvaror.

Arkivfoto: M. Motebassem

Text: Redaktionen