Svenska bilägare kan tvingas göra sig av med sina fordon

2023 11 26

Ett nytt EU-förslag kan ställa till det ordentligt för bilälskare.

I Sverige är kulturen kring veteranbilar mycket stark, och många uppskattar den gemenskap som kärleken för bilarna innebär.

Nu kommer dock ett tydligt hot mot veteranbilarna, då ett nytt EU-förslag kan innebära att människor kommer behöva skrota sina fordon, även om de inte vill det.

Av miljöskäl vill EU se över regelverket, och få kontroll över bilarnas livstid från produktion till skrotning.

Det rapporterar Aftonbladet.

Nya kriterier

Förslaget kan innebära att fordonsägarna själva inte beslutar om när bilen ska skrotas.

Istället ska en punktlista upprättas, där äganderätten för fordonet förverkas om någon av punkterna uppfylls.

Bland annat kan bilarna bedömas vara avfall och ska i sådana fall skrotas.

Riktar kritik

Förslaget har fått stor uppmärksamhet och kritiserats kraftigt från olika håll.

En som är skeptisk mot förslaget är den socialdemokratiske Europaparlamentarikern Helene Fritzon.

– Den här lagen passar helt enkelt inte här då äganderätten till bilen är viktig och måste respekteras, säger hon till Aftonbladet.

– Det här är en folkrörelse, och jag anser att en sådan lag skulle göra ett alldeles för stort ingrepp på ett kulturarv.

Har framfört synpunkter

Bland de som har ilsknat till mot förslaget finns Motorhistoriska riksförbundet, som har framfört sina synpunkter till Klimat- och näringslivsdepartementet.

– Förslaget leder till en utarmning av det fordonshistoriska kulturarvet, särskilt som sannolikheten är stor att få av fordonen som satts på marknaden de senaste 15 åren kommer finnas kvar överhuvudtaget. Framtidens historiska fordon kommer då endast vara de från förra århundradet och även dessa kommer successivt destrueras, sade förbundets Jan Tägt.

Riktar uppmaning

Samtidigt riktar förbundet en uppmaning till politikerna om att agera angående förslaget.

– Motorhistoriska Riksförbundet och Sveriges fordonsentusiastsrörelse förväntar sig att deras folkvalda i riksdagen och regeringen vidtar åtgärder för att eliminera riskerna med kommissionens förslag.

Foto: M. Spiske

Text: Redaktionen


Svensk solcellsjätte går i konkurs

2024 08 30

Ett av Sveriges största solcellsföretag går i konkurs.

Beskedet är en större smäll i den svenska solcellsbranschen och kan nu riskera att drabba flera privatkunder.

Det är Solcellen Sverige AB, mer känt som Solcellen.nu, som kastar in handduken, enligt Bolagsverket. 

Konkursen inleddes nu i veckan.

Omsätter 200 miljoner

Solcellen Sverige AB grundades 2016 och är hemmahörande i Österbybruk i Uppsala län.

Företaget omsätter 200 miljoner årligen och beskrivs som ett av Sveriges största solcellsföretag.

– Vi har sedan starten hunnit med att installera flera tusen solcellsanläggningar och har på så sätt skaffat oss ovärderlig rutin i en annars ung bransch, framhåller företaget på sin hemsida.

Kunder bekymrade

Efter åtta år i branschen har dock den initiala succén vänt.

På sociala medier har nyheten väckt mängder med reaktioner bland konsumenter.

– Aha misstänkte det… de har inte svarat på mail eller telefon. “Vi har stängt” säger telefonsvararen, skriver en användare i gruppen “Vi som har Solel” med tiotusentals medlemmar.

– Alla dessa konkurser. Därför jag handlade solceller dyrt från Eon för flera år sedan, skriver en annan.

– Kan inte vara lätt att sälja solceller nu med dagens låga elpriser, framhålls i en annan grupp för kunder till elbolaget Tibber.

– Trist… Betyder det att man får ta över sin egen anläggning nu? frågar sig en person.

LÄS MER: Solcellstrend i Europa – inte tillåtet i Sverige

Tuff månad

Solcellsbranschen har generellt en tuff månad bakom sig.

I början av augusti meddelades att den amerikanska energijätten Sunpower, vars solcellstillverkning ansetts vara världens bästa, ansökt om konkurs.

År 2020 avbröt Sunpower tillverkningen för att fokusera helhjärtat på solcellsinstallationer till kommersiella fastigheter och bostäder.

Beslutet visade sig vara ett snedsteg.

– Inflation och höga räntor ökade kostnaderna för konsumenterna. Under tiden hindrade företagets egna beslut dess verksamhet, rapporterade nyhetsbyrån Bloomberg vid tillfället.

I Sverige bedriver Sunpower verksamhet via SunnyFuture, som är den enda auktoriserade Sunpower-installatören i Sverige.

Foto: M Winkler

Text: Redaktionen


Öresundsbron stängs av

2024 08 29

Öresundsbron stängs av.

Beskedet påverkar bilister som kör från Sverige till Danmark.

Bron stängs för samtlig biltrafik i riktning mot Danmark med anledning av att en bil fattat eld.

Flera räddningsfordon har ryckt ut till platsen.

– Det är en bil som har brunnit. Det är släckt nu och assistans är på plats för att bärga bort bilen.

Det säger Thomas Hansen, trafikledare på Öresundsbron, till Sydsvenskan.

Kommenterar skadeläget

Det är oklart om någon skadat sig i samband med branden.

– Det vet jag inte, men det tror jag inte. Det är inte en kollision, säger Thomas Hansen till tidningen.

– Den har börjat brinna, man har parkerat och gått ut ur bilen.

Då öppnas bron igen

Branden ska ha börjat i höjd med flygplatsen Kastrup utanför Köpenhamn, precis efter den 3,7 kilometer långa Öresundstunnelns slut.

Enligt Öresundsbrons trafikinformation beräknas bron öppna igen klockan 17.15.

Invigdes av kungen

Öresundsbron löper från udden Lernacken i Malmö, över Öresund till den konstgjorda danska ön Pepparholm. Bron är en nästan 8 kilometer lång snedkabelbro som går över till den 4 kilometer långa ön och därefter den 4 kilometer långa Drogdentunneln.

Sammanlagt mäter Öresundsförbindelsen 16 kilometer och når en höjd av 204 meter.

Byggstarten ägde rum 1995 och bron invigdes sommaren 2000.

Kung Carl XVI Gustaf av Sverige och Dronning Margrethe II av Danmark genomförde invigningen den 1 juli 2000. Vid invigningen ägde även det så kallade Broloppet rum.

Broloppet var en löpartävling som lockade 96 000 anmälda och som sedan genomfördes även åren 2001-2006 samt 2010.

Kronprinsessan Victoria året före

Året innan invigningen, det vill säga 1999, så möttes Kronprinsessan Victoria och Kronprins Frederik av Danmark  vid bron i samband med att jättekranen Svanen placerade dit den sista brosektionen till Öresundsbron.

Det symboliska mötet mellan de båda kungahusen markerade att Sverige och Danmark blivit landfasta med varandra för första gången i historisk tid. Dagen var den 14 augusti 1999.

665 kronor

Att köra över Öresundsbron med en vanlig personbil kostar i dag hela 665 kronor per fordon. Ska man åka tur och retur så kostar det 1 330 kronor enligt ordinarie pris.

Med släp eller husvagn stiger priset till 2 150 kronor för enkel resa och till 4 300 kronor tur och retur enligt Øresundsbrokonsortiets webbsida.

 

 

 

 

 

Foto: Johan Nilsson Øresundsbron

Text: Redaktionen