FHM: Vi kan ha begått covid-misstag

2023 11 24

Folkhälsomyndigheten kan ha gjort en felbedömning av smittspridningen.

Den 7 november drog höstens vaccinationskampanj igång i Sverige.

Men redan nu kan toppnoteringen för spridningen av covid-19 ha passerat – och då är enbart 40 procent av folk över 80 år vaccinerade med det uppdaterade vaccinet.

Ett misstag kan därmed ha varit att sätta igång vaccinationerna alldeles för sent.

– Vi får se i slutändan, det är väldigt svårt att bedöma det. Om det var för sent vi började och man skulle ha börjat lite tidigare, eller om det var helt perfekt, säger Magnus Gisslén, Sveriges statsepidemiolog, till Sveriges Radio.

Blev mycket kraftig

Nya siffror visar också att enbart en tredjedel av åldersgruppen 65-79 år har fått den nya dosen.

Detta samtidigt som smittspridningen alltså håller på att plana ut – men det uppdaterade vaccinet levererades redan i mitten av september.

Ändå väntade Folkhälsomyndigheten med att sätta igång vaccinationerna, trots att länder som Norge, Tyskland och Storbritannien inledde sina kampanjer betydligt tidigare.

Och under hösten blev alltså smittspridningen mycket kraftig. 

Bland annat tvingades sjukhus upp i stabsläge för att klara av trycket det orsakade.

– Vi vet att effekten är som bäst i början när man tagit den, sedan avtar effekten med tiden, så det gäller att optimera tiden när man tror att smittspridningen kommer igång, sade Magnus Gisslén i oktober om varför man väntade.

"Bör ske inför säsongen"

När höstkampanjen lanserades underströk statsepidemiologen att vaccinet ger ett gott skydd mot allvarlig sjukdom och död, men inte lika bra mot att bli infekterad.

Han påtalade även vikten av att vaccinera i rätt tid.

– Vaccinationerna bör ske inför säsongen för att öka skyddet under den period då sjukdomarna sprids som mest, sade Magnus Gisslén vid tillfället.

En till två veckor

Enligt Folkhälsomyndigheten tar det cirka en till två veckor efter vaccinering att få ett bra skydd mot virussjukdomar som covid-19 och influensa.

I många fall har sprutorna getts samtidigt under höstens kampanj.

Det är en relativt stor andel i befolkningen som har en ökad risk för allvarlig sjukdom, och för dem är det viktigt att vaccinera sig mot både covid-19 och influensa, sade Magnus Gisslén.

Foto: CDC resp Lena Katarina Johansson

Text: Redaktionen


Populär pizza stoppas

2024 11 24

Lidl återkallar en av sina populära pizzor.

På lördagen meddelar Lidl att de återkallar en av butikskedjans populära pizzor.

Anledningen till återkallelsen är att pizzan i fråga kan innehålla metallbitar.

Det framhåller Lidl i ett pressmeddelande via deras webbsida.

Kebabpizza stoppas

Produkten som stoppas är stenugnsbakad pizza med kebab av varumärket Trattoria Alfredo.

Lidl uppmanar de som har pizzan att återlämna den till butik.

– Lidl Sverige återkallar produkten Stenugnsbakad pizza med kebab med anledning av att produkten kan innehålla metallbitar, meddelar Lidl.

– Produkten är bortplockad ur butik och vi uppmanar alla kunder som köpt varan att returnera den till närmaste Lidl-butik. Kunderna får pengarna tillbaka, även utan uppvisande av kassakvitto. Produkten har sålts i samtliga Lidl-butiker i Sverige.

“Vi beklagar”

Pizzan som berörs har bäst före-datum 16.08.2025 samt 17.08.2025.

– Lidl Sverige beklagar och ser allvarligt på det inträffade, utreder tillsammans med leverantören hur det kunnat ske, samt ser över att något liknande inte sker igen, fortsätter Lidl.

Kom till Sverige

Pizzan är en av de absolut mest populära maträtterna i Sverige.

Under 1960-talet började pizzan göra avtryck i Sverige på riktigt.

– Under revolutionsåret 1968 öppnade de första pizzeriorna i Sverige och förtjusade svenskarna, förklarar Ica om pizzans historia.

– I alla fall de yngre generationerna. Med sin avslappnade stämning passade pizzeriorna ungdomarna som handen i handsken!

Har utvecklats

Pizzan har genomgått utveckling i många olika former och allt från kebab och tonfisk till ananas och svamp kastas på.

– Den svenska pizzan har sett olika ut beroende på vad som varit hett i matvärlden. Att vi exempelvis slänger på burkchampinjoner är en rest från 70-talets konservvurmande, fortsätter Ica.

– Men till de mest svenska pizzorna hör nog oxfilé- och bearnaisepizzan och kebabpizzan, som slog igenom på 80- och 90-talet. Idag vill vi gärna ha lite lyxigare pizza med tunn botten och finare råvaror.

Arkivfoto: M. Motebassem

Text: Redaktionen


Aladdinask säljs för 5 kronor – bara i dag söndag

2024 11 24

Inför jul är det många som köper den klassiska chokladasken.

Det är i dag exakt en månad kvar till julafton.

Redan nu har många butiker börjat sälja julrelaterade produkter - däribland Aladdinasken.

Hos en försäljare går det att köpa asken för bara 5 kronor - men bara i dag söndag.

För 5 kronor

Det är webbutiken Matsmart som har upprättat erbjudandet.

Under resten av söndagen går det att via deras hemsida klicka hem en Aladdinask för bara 5 kronor.

Normalpriset är 99 kronor - och det rör sig därmed om en rabatt på nästan 95 procent.

Det är en ask per kund som gäller.

Klassisk produkt

Aladdinasken är en av de mest klassiska julprodukterna i Sverige.

Enligt Ica är det den mest köpta pralinasken i landet.

– Marabou Aladdin är Sveriges mest köpta pralinask från 1939! Asken är fylld av våra ikoniska och fantastiskt goda chokladpraliner med många härliga fyllningar.

Det är Matsmart

Matsmart har sedan 2014 sålt livsmedel på nätet och de fokuserar mycket på hållbarhet.

– Ända sen vi grundades 2014, har vår stora passion varit att rädda mat och konsumentprodukter som riskerar att slängas.

De satsar bland annat på att sälja produkter som är ur säsong, som har kort bäst före-datum, som har vad Matsmart beskriver som “skönhetsfel” och som är “överproducerade”.

2023 speciellt år

Vd Peter Beckius uttalade sig efter årsredovisningen för 2023 om att året var ett speciellt sådant.

– 2023 var ett tufft år, både för konsumenter som fick mindre pengar att röra sig med, och för e-handeln i stort med inflation och ökade kostnader, sade han.

– Tillväxten för mat online stannade av i Europa. På vissa marknader, i Sverige till exempel, var tillväxten negativ. Sett ur det perspektivet är jag extremt stolt över våra prestationer.

Ur ett konsumentperspektiv så finns ljusningar - detta i samband med att Riksbanken har sänkt styrräntan flera gånger och väntas fortsätta göra så kommande månader.

Det innebär mer pengar i plånboken för konsumenter i och med att bolånekostnaderna sjunker - och detsamma gäller för företagen som har pressats av höga kostnader och ett minskat köptryck från konsumenter.

OBS: Mondelez - som äger Marabou som i sin tur producerar Alladinasken - har fått kraftig kritik för företagets affärer i Ryssland trots landets brutala anfallskrig mot Ukraina.

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen