Raseri mot Willys – kunder lurade

2023 11 23

Livsmedelsbutiken Willys översköljs för närvarande av en kraftig kritikstorm.

Klagomålen tar sig i uttryck bland annat på sociala medier där kunder anklagar butikskedjan för att mörka varifrån deras varor egentligen kommer.

På Facebook sprids bland annat en video som visar hyllan där en Willysbutik förvarar sin grapefrukt.

Etiketten framhåller att varan kommer från Sydafrika.

Men när kunden tittar bakom lappen finns vad som verkar vara originalet – och där framgår det att frukten i själva verket kommer från Israel.

– Willys gömmer information om grapefrukt som importerats från Israel, hävdar en person som delat klippet.

Upprördheten kommer främst från kunder som försöker bojkotta israeliska varor efter de intensiva striderna mellan just Israel och Hamas under de senaste veckorna, som skördat tusentals civila offer.

"Besviken och arg"

Felet har uppdagats i flera butiker, bland annat i Göteborg och Märsta.

– Willys Märsta envisas med att skriva att grapefrukt från Israel av märket Jaffa kommer från Sydafrika. Påpekat detta ett flertal gånger utan rättelse, framhäver en kund på Facebook.

Och det är många som är upprörda över den felaktiga beskrivningen.

– Mycket besviken och arg. Som konsument i Sverige har jag rätt att få korrekt information, säger en kund som P4 Göteborg talat med.

Anmäls – Livsmedelsverket upprörda

Flera Willysbutiker har nu anmälts.

Och myndigheterna är inte glada över att det stått fel land på frukten.

– Livsmedelsverket ser allvarligt på att man ändrar ursprunget på ett livsmedel på ett otillåtet sätt. Det är baserat på att lagstiftningen inte tillåter det på ett vilseledande sätt, säger Henrik Borsch, från just Livsmedelsverket, till radiokanalen.

Kedjan: "Ett misstag"

Willys själva är fåordiga om kritiken.

Via mejl förklarar dock kedjans kommunikationschef Johanna Eurén att det handlar om ett misstag.

Att det står “Sydafrika” istället för “Israel” har inte gjorts med avsikt, försäkrar hon.

Enligt Willys är det enskilda butiker som har missat att byta skyltar i samband med nya fruktleveranser från nya länder – och att det sådant som ibland råkar ske när en säsong ersätts av en annan.

Johanna Eurén uttrycker också att det har gått ut en påminnelse till Willys-butikerna om att kontrollera så att det står rätt ursprungsland skyltat på hyllorna, enligt radion.

Foto: Willys

Text: Redaktionen


JUST NU: “Unikt köpläge” för svenska villaägare

2025 08 08

Priset på solceller rasar.

Under det senaste årtiondet har allt fler solceller satts upp på taken hos svenska villaägare.

På sistone har dock intresset svalnat.

Nu kommer besked om att priset på solceller rasar – någonting som beskrivs som ett “unikt köpläge” för svenska villaägare.

“Unikt köpläge”

75 procent av svenska solcellsinstallatörer har sänkt sina priser under 2025.

Solpanel- och växelriktarpriserna fortsätter att falla.

– Hemsols färska marknadsundersökning visar att det nu råder ett unikt köpläge för svenska villaägare, framhåller företaget Hemsol, som bland annat jämför priser, i ett pressmeddelande.

Majoriteten sänker

Undersökningen visar att 75 procent av företagen har sänkt priserna, 22 procent håller oförändrade priser och tre procent har höjt priserna.

– Detta är en av de mest dramatiska prissänkningar vi sett på den svenska marknaden. När tre av fyra installatörer sänker priserna samtidigt skapas ett unikt tillfälle för husägare som funderat på solceller, säger Elias Bülow, medgrundare av Hemsol.

Bland de bidragande anledningarna till prisfallet finns pressade marginaler, ökad konkurrens, lagerfyllnad och överkapacitet.

Globalt prisras

Den globala överproduktionen av solpaneler har skapat vad Hemsol beskriver som “en köparens marknad utan motstycke”, vilket nu syns tydligt i de svenska installatörernas prissättning. 

Sedan september förra året har priserna fallit konsekvent månad för månad.

– Med våra enkätresultat som visar att 75 procent av installatörerna sänkt priserna ser vi hur de globala pristrenderna nu verkligen slår igenom på hemmamarknaden. För konsumenten betyder det fantastiska möjligheter, fortsätter Elias Bülow.

“Följer samma mönster”

För en typisk 440W solcellspanel innebär detta att grossistpriset sjunkit från cirka 563 kr (september 2024) till 497 kr (juni 2025) för en N-typ monokristallin solpanel. 

Detta innebär en prissänkning på 66 kr per panel eller nästan 12 procent på bara nio månader.

– Växelriktarmarknaden följer samma mönster som panelerna, med kontinuerliga prissänkningar över hela linjen, förklarar Hemsol.

Foto: F. Öhlander

Text: Redaktionen


Jättesug efter oväntade Biltema-produkten – har sålt 11,5 miljoner

2025 08 08

Biltemas kanske mest hajpade produkt är varken bildelar eller verktyg.

Istället rör det sig om korv.

Den populära kedjan säljer stora mängder korv som marknadsförs under namnet "Biltemakörv".

Bolaget började sälja korven för ungefär sju år sedan – och det är klart och tydligt att kunderna uppskattar konceptet.

11,5 miljoner

Det var få som tänkte sig att korven skulle bli en sådan succé som det har blivit.

Marknadschef Johan Gerdevåg beskriver korven som “helig”.

Den beskrivningen motiveras av att Biltema säljer miljontals "Biltemakörvar”.

– På rullande tolv (månader, reds anm) handlar det i nuläget om ungefär 11,5 miljoner sålda korvar, säger Johan Gerdevåg till Market.

“Betyder allt”

Utöver själva korven säljer även Biltema olika klädesplagg med korvtryck, däribland strandhattar, badshorts, t-shirts och strumpor.

De som uppskattar korven har även etablerat en egen supportersida på Facebook med 12 000 följare.

– Korven betyder allt i den meningen att det är en del av vår identitet, fortsätter Gerdevåg.

– Den genererar så mycket engagemang bland våra målgrupper.

Korven kostar alltjämt fem kronor i Biltemas café.

Har flest varuhus

Norge är det land med flest Biltema-varuhus.

De har 68 varuhus runt om i landet, jämfört med Sveriges 62, Danmarks 19 och Finlands 17.

Det första varuhuset öppnade upp dörrarna redan år 1983, och Biltema har sedan dess expanderat med ytterligare 67 butiker.

I de norska varuhusen arbetar idag cirka 1700 anställda.

Biltema Norges huvudkontor är beläget i samma byggnad som varuhuset i Jessheim, en bit utanför Oslo. 

Danmark och Finland

År 2002 öppnade det första Biltemavaruhuset i Danmark och i landet arbetar 600 anställda.

Finland fick sitt första Biltemavaruhus år 1985 och där arbetar 337 anställda.

Biltema Finlands huvudkontor ligger i samma byggnad som varuhuset i Helsingfors medan Biltema Danmark har sitt huvudkontor i samma byggnad som varuhuset i Slagelse.

Foto: Biltema

Text: Redaktionen