UPPGIFTER: Nya regler för snabbmatsrestauranger – det här gäller

2023 11 22

McDonalds klassiska pappersförpackning för pommes frites kan snart vara ett minne blott.

I alla fall om EU får bestämma.

Europaparlamentet väntas klubba igenom ett nytt beslut om nya regler för restauranger under onsdagen.

Förpackningar kan försvinna 

Ett av EU:s mål med de nya reglerna är att slopa så kallade engångsförpackningar. De ska ersättas med förpackningar som kan återanvändas, eftersom det anses vara ett miljövänligare alternativ.

Snabbmatskedjor kan därmed tvingas slopa engångsmuggar och andra pappers- och  kartongförpackningar som är svåra att återanvända.

– Vinnaren i det långa loppet är förmodligen plastbehållare.

Det säger Ali Harlin, forskningsprofessor vid finska Statens tekniska forskningscentral VTT, till Yle.

Forskare är tveksam

Ali Harlin är inte säker på att de nya EU-direktiven kommer att få önskad effekt.

Enligt forskaren är återanvändbara förpackningar inte nödvändigtvis ett miljövänligare alternativ än pappersförpackningar som kan återvinnas. 

 –  Fördelarna måste bedömas från fall till fall, säger forskaren till Yle och påpekar att miljönyttan kan variera för olika produkter beroende på logistik och hur många gånger man kan återanvända förpackningen.

–  Om du har en kopp som behöver tvättas så behövs vatten, tvättmedel och energi. Och så kan också transporten leda till utsläpp då den förs tillbaka. 

Nya regler för hämtmat

Sverige har sedan tidigare bekräftat att nya direktiv kommer införas för hämtmat.

Kunder som beställer hämtmat måste från och med den 1 januari 2024 erbjudas att få sin mat i en låda som går att återanvända.

Det gäller alla som köper så kallad “take away” och innebär i praktiken mer eller mindre ett stopp för engångsförpackningar av plast.

Förändringarna införs i hela landet och omfattar både restauranger och livsmedelsbutiker.

Foto: B. Jordan

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Då blir det 60 dagars värmebölja i Sverige

2024 06 26

Stockholm är en av de städer med snabbast stigande temperaturer i hela Europa.

År 2018 var ett rekordår för huvudstaden – precis som på flera andra platser i Sverige.

I Stockholm uppmättes då 25 dagar med värmebölja, det vill säga en sammanhängande period då dygnets högsta temperatur är minst 25 grader minst fem dagar i sträck.

Men på grund av klimatförändringarna kan dessa dagar komma att öka rejält i framtiden.

– Problematiken med värmeböljor är ny för oss i Sverige och vi har inte anpassat våra städer och samhällen för dessa nya förhållanden. Vi är vana att bygga hus och organisera verksamheter som ska klara svår kyla, inte värme, säger Martina Söderström, divisionschef för Environment & Planning på konsultbolaget Sweco, i en kommentar.

Kan bli 60 dagar med värmebölja

Enligt en ny analys från Sweco, som granskat 24 europeiska städer, är det brådskande att upprätta skydd mot värmeböljor.

År 2100 beräknas Stockholms rekord från 2018 ha kunnat öka med 150 procent. Det innebär att huvudstaden riskerar över 60 dagar med värmebölja – 37 fler än 2018.

– Frågor relaterade till värme förbises ofta i strategier för klimatanpassning, eller är riktad endast till känsliga grupper. Vi behöver öka vår resiliens, ha ett bredare fokus på hela befolkningen och få in de här frågorna i planeringen av våra samhällen och städer, säger Martina Söderström.

Upprättar åtgärdsplan

En tredjedel av Sveriges kommuner har åtgärdsplaner för att motverka extrem värmeökning.

Stockholm är inte en av dem.

Men enligt Sweco har nu huvudstaden insett behovet av att planera för värmeböljor och “utvecklar metoder för att öka utsatta gruppers motståndskraft mot extrem värme, med bland annat analys och kartläggning av skolor, förskolor och äldreboendens sårbarhet”.

– Förutom alla risker som värmeböljor kan innebära för individen, får värmeböljor andra stora konsekvenser för hela samhället. Risken för bränder ökar, men vi ser också stor påverkan på jordbruk, djurhållning, bevattning och dricksvattenförsörjning och mycket mer. Det påverkar hela samhället, säger Martina Söderström.

Dödligheten ökat 30 procent

Sweco pekar på att temperaturen i Europa ökar snabbare än det globala snittet.

Dessutom har dödligheten till följd av värme ökat med drygt 30 procent under de senaste 20 åren.

– Vi vet att värmeböljor innebär ökad risk för grupper som äldre, yngre och gravida, men det finns också en socioekonomisk dimension i frågan, säger Martina Söderström.

–  Vi pratar nu om klimatjämlikhet, då vi ser att socioekonomiskt utsatta grupper riskerar att särskilt fara illa under värmeböljor. Därför blir det av oerhörd vikt att tidigt identifiera strategier och anpassa områden för att klara stigande temperaturer.

Foto: A. Maria

Text: Redaktionen


Amerikansk matjätte ska ta över Sverige – har 800 butiker

2024 06 26

En amerikansk lågprisjätte vill erövra Sverige.

Det handlar om matjätten Costco, som är en av världens största detaljhandlare.

Costco har idag 800 butiker globalt, men bara en i Sverige.

Nu vill den stora kedjan dock utmana om marknadsandelar i Sverige, rapporterar DN.

Måste vara medlem

Costcos enda svenska butik ligger i Arninge utanför Stockholm.

Men redan nästa år kommer man att öppna ytterligare en butik i Bernstorp utanför Malmö, vilket man hoppas ska vara början på en större expansion.

Costco beskrivs dock som en ganska annorlunda matbutik jämfört med vad svenska konsumenter är vana vid.

Alla kunder måste vara medlemmar, vilket kostar 500 kronor per år.

Dessutom behöver man handla i bulk för att tjäna på att välja Costco, och utbudet varierar ganska kraftigt.

– Det är som en kult på något sätt. Vissa gillar det och går runt och tittar efter saker som slutar på en sjua, för då är det väldigt nedsatt, säger kunden Anders Wickholm till tidningen.

Vänder sig till höginkomsttagare

Costco vänder sig framför allt till personer som har god inkomst och konsumerar mycket. Syftet är att erbjuda produkter av hög kvalitet till ett lågt pris när man köper i bulk.

Hittills har Costco gjort stora förluster i Sverige, men som en av världens största matjättar kan de kosta på sig att tänka mer långsiktigt.

Framöver vill matjätten etablera sig ytterligare i bland annat Stockholm och Göteborg.

– Om det kommer att slå och bli stort här är fortfarande rätt oklart, det kräver ett helt annat sätt att tänka kring inköp och de flesta av oss är inte vana vid att köpa i bulk, säger Ulf Johansson från Centrum för handelsforskning vid Lunds universitet, till DN.

Satsar på ehandel

Costco planerar även att försöka nå svenska kunder online via ehandel, rapporterar Ehandel.se.

Exakt när det kommer att ske och vilken typ av utbud som kommer att erbjudas i ehandeln, är dock oklart.

Ser man till bolagets webbshop på Island så hittar man bland annat hemelektronik, dagligvaror, grillar, drycker och tilltugg, rapporterar sajten.

Man räknar dock med att etableringen kommer att ta tid, vilket även är fallet när det gäller vanliga butiker.

Foto: Nathalia Rosa

Text: Redaktionen