Mängder av reklam stoppas i Sverige
2023 11 20
Flera reklamfilmer stoppas i Sverige.
Det uppger Konsumentombudsmannen (KO) i ett uttalande.
KO har satt stopp för fyra lånebolags reklamfilmer.
Det handlar om följande bolag:
- Zmarta
- Lendo
- Sambla
- Enklare
Enligt KO ger bolagens reklamfilmer för samlingslån intrycket att lånet är ett lätt och nästan lite skojigt sätt att lösa ekonomiska problem.
Sådan reklam är inte tillåten.
– Lagen säger att företagen inte får framställa krediter som ett enkelt sätt att komma till rätta med eventuella ekonomiska problem.
– Konsumentombudsmannen, KO, förbjuder nu därför Lendo, Zmarta, Sambla och Enklare att visa flera av sina reklamfilmer. Skulle företagen bryta mot förbudet framöver riskerar de att dömas att betala ett vite på mellan 1 miljon och 1,5 miljoner kronor vardera, skriver KO.
Pekar ut stor risk
Elin Berner, processråd vid KO, framhåller att lån inte är som vilken vara som helst.
– Många människor riskerar att ta lån som de sedan inte klarar av att betala tillbaka, och därför måste företagen vara neutrala när de informerar om sina krediter, säger hon och påpekar att konsumentkreditlagen säger att måttfullhet ska iakttas vid marknadsföring av krediter.
– I förarbetena till lagen står det också att marknadsföringen inte får framställas på ett sätt som kan missleda kunden i fråga om de ekonomiska konsekvenserna av krediten. Marknadsföringen får inte heller framställa krediten som en bekymmersfri lösning på kundens eventuella problem eller locka kunden till att fatta ett oöverlagt beslut om att binda sig för krediten. Reklamen ska i princip vara neutral; kunden ska själv avgöra i vilken mån krediten är förmånlig eller inte för honom eller henne.
Fastslår: Totalkostnaden kan öka
Låneförmedlarna Lendo, Zmarta, Sambla och Enklare erbjuder konsumenter en möjlighet att slå ihop flera smålån till ett stort lån.
KO konstaterar att konsumenternas månadskostnad kan komma att minska, men pekar på att totalkostnaden trots det kan öka, eftersom återbetalningstiden ofta blir längre.
Därför anser KO att reklamen kan vilseleda konsumenten om de ekonomiska konsekvenserna av krediten.
Företagen kan överklaga beslutet.
Foto: J. Leupe
Text: Redaktionen