UPPGIFTER: Sveriges banker skriver hemliga avtal – tystar sina kunder
2023 11 20
Anmälningar om bankkunder som blivit lurade fullständigt väller in.
I somras berättade Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, att man fått in mängder med rapporter om människor som behöver hjälp efter att ha blivit lurade.
Bara under årets tre första månader hade det kommit in 800 stycken och under hela förra året 1 700 – vilket var dubbelt så många som 2021.
Men bankerna är inte intresserade av att tala öppet om problemet, uppger källor för P4 Stockholm.
Tvärtom skriver de hemliga avtal med drabbade kunder för att försäkra sig om att informationen inte kommer ut.
Sållar ut ärenden
Det handlar om sekretessbelagda förlikningsavtal med kunder som har anmält att de blivit lurade av bedragare och vill ha sina pengar tillbaka.
Då sållar banker ut ärenden som man inte vill ska gå till domstol, menar advokaten Magnus Nyström.
Anledningen uppges vara en ovilja att bli stämd samt att undvika just stämningar i framtiden.
– Bankerna tänker strategiskt. De vill få bort sådana mål som är smutsiga och som inte är till bankens fördel, säger Magnus Nyström till radiokanalen.
619 miljoner kronor
Förra året lurades svenska bankkunder på över 619 miljoner kronor.
Bland de som försökt få tillbaka pengar har många ingått just sådana sekretssavtal med sin bank, uppger flera kunder till P4 Stockholm.
I avtalen förbinder de sig att inte berätta om innehållet, vilket bland annat inkluderar den summa som de eventuellt fått tillbaka.
Det är ingen slump vilka kunder som erbjuds förlikningsavtal, menar Magnus Nyström.
– Det kan till exempel vara omständigheter där banken gjort något fel eller där det finns för många konstigheter som banken kan falla på.
Äldre särskilt utsatta
Värst utsatta för bedrägerier är den äldre delen av befolkningen.
– Så kallade “mum and dad frauds” är just nu vanliga. Bedrägeriet går ut på att du kontaktas via sms av någon som utger sig för att vara ditt barn eller barnbarn, varnar exempelvis Handelsbanken på sin webbplats.
– I meddelandet står det till exempel att barnet tappat sin mobil och behöver hjälp med att göra en brådskande betalning.
"Följer reglerna"
Även Nordea har gått ut med liknande varningar.
– Bedragarna tar tyvärr aldrig semester, skriver man på sin sajt.
Samma bank, tillsammans med Swedbank och Danske Bank, har uppgett för P4 Stockholm att de “följer gällande regelverk”.
SEB svarar att banken inte kräver några sekretessavtal.
Foto: S. Graham
Text: Redaktionen