EU jagar farlig svensk man

2023 11 20

Europol arbetar på högtryck för att försöka få tag på tre efterlysta svenska personer.

Idag uppdaterar Europol, EU:s byrå för samarbete inom brottsbekämpning, sin “most wanted”-lista på kontinentens mest efterlysta personer.

Totalt finns 62 européer på listan – varav tre stycken är svenskar.

En av de svenska personerna är en 31-årig kvinna.

Hon är en av blott tre kvinnor på listan över personer som den europeiska polisbyrån prioriterar att få fast.

Grova narkotikabrott

Den svenska kvinnan är efterlyst för grova narkotikarelaterade brott samt grov penningtvätt, skriver EU Most Wanted på sin hemsida.

Hon kopplas till ett organiserat kriminellt nätverk.

– Hennes roll har varit att leverera och transportera stora mängder narkotika och pengar, informerar Europol.

– Hon har också varit engagerad i affärer gällande herrelösa djur och troligen involverad i ett nätverk av oregelbundet djurägande och deras transporter utomlands.

"Farlig" svensk man

De två efterlysta svenska männen är 33 respektive 27 år gamla.

Den förstnämnda av dem har av Europol markerats som “farlig”.

– Misstänkt för att ha varit inblandad i särskilt grov smuggling av narkotika. Smugglingen har organiserats, lyder efterlysningen av 33-åringen.

– Särskilt stora mängder kokain och cannabis har skeppats till Sverige med avsikt att bedriva storskalig handel med narkotika.

Även 27-åringen misstänks för narkotikabrott.

Mördare och rånare

Bland övriga på Europols lista finns personer som efterlysts för bland annat mord, människohandel, väpnat rån och cyberbrottslighet.

På sin hemsida har byrån publicerat såväl namn och bilder på individerna man jagar, och man vädjar till allmänheten att inkomma med tips.

– Samarbete mellan EU-länder och med EU-medborgare är avgörande när man försöker hitta efterlysta brottslingar, säger Catherine De Bolle, Europols verkställande direktör, i ett pressmeddelande.

"Bli vår hjälte"

Hon tillägger:

– Dessa brottslingar flyr från land till land och försöker upprepade gånger undvika brottsbekämpande myndigheter. Genom att snabbt bläddra på vår webbplats bland EU:s mest efterlysta kan du hjälpa till att rädda potentiella offer.

– Kolla hemsidan och hjälp oss att hitta dem. Bli vår nästa hjälte.

Foto: M. Fleischmann

Text: Redaktionen


Anstormning till Jysk

2024 09 20

Jysk trotsar lågkonjunkturen.

Det kan man lugnt konstatera i samband med att möbel-och heminredningskedjan släppt sin rapport för räkenskapsåret 2023/24.

Där framgår att Jysk har satt nytt kundrekord och nytt omsättningsrekord.

Samtidigt planerar kedjan att expandera till Nordafrika.

“Det är anledningen”

Jysk själva framhåller att det är deras låga priser som har lett till framgångarna.

– Även om den globala osäkerheten och oron fortsatte under räkenskapsåret 2023/24 investerade JYSK i att sänka sina redan konkurrenskraftiga priser på över hälften av sina populära produkter och inkludera ännu fler produkter i sitt "Fast lågt pris"-sortiment, meddelar Jysk.

– Detta resulterade i en ökning med 11 procent i antalet sålda enheter. JYSK satte också ett nytt kundrekord med 8,1 miljoner nya kunder, jämfört med året innan, som handlade i någon av de mer än 3 400 JYSK-butikerna i 48 länder.

Öppnar i nytt land

Jysk förklarar i samband med redovisningen att det finns planer på att öppna butiker i Nordafrika.

Det är Marocko som under nästa år kommer få landets första Jysk-butiker.

– Jysk fortsätter sin expansion och öppnade 137 nya butiker runt om i de 48 länder där JYSK finns. Nu uppgår det totala antalet butiker till över 3 400. Under året tillkännagavs också planerna att under våren 2025 öppna de första butikerna i Marocko.

Nya distributionscenter

Jysk kommer även att investera i två nya toppmoderna distributionscenter för att möta det ökade behovet.

Det ena distributionscentret kommer att upprättas i Lelystad i Nederländerna.

Det andra kommer etableras i de södra delarna av Spanien, närmare bestämt i Almenara.

“Fortsätter ta marknadsandelar”

Rami Jensen, VD och koncernchef för JYSK, är mycket nöjd med tillväxten.

– Vårt räkenskapsår hade en utmanande start med låg försäljning, men med vårt fokus på konkurrenskraftiga priser och våra kvalitetsprodukter lyckades vi sätta ännu ett omsättningsrekord för JYSK, säger han.

– Vi har också ökat antalet kunder avsevärt i våra butiker i alla våra länder och online samtidigt som vi fortsätter att ta marknadsandelar.

Foto: JYSK

Text: Redaktionen


Nya däckregler inför vintern – börjar gälla 30 november

2024 09 20

Från och med kommande vinter gäller nya däckregler i Sverige.

Det tycks många bilägare har missat.

Av det skälet går därför konsumentorganisationen Riksförbundet M Sverige på fredagen ut med en påminnelse till landets bilister om att det nu är nya krav som gäller.

Det handlar om nya regler som avser dubbfria däck som börjar gälla från och med i år.

– Inför den här vintersäsongen gäller det att kolla extra noga att bilens dubbfria däck verkligen uppfyller kraven, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på M Sverige, i ett uttalande.

"Då är det dags att köpa nya"

De nya reglerna trädde egentligen i kraft redan sommaren för fyra år sedan, men aktualiseras först 2024. Nya vinterdäck som sålts sedan 1 juni 2019 måste nu ha symbolen alptopp/snöflinga (3PMSF) alternativt vara dubbade och uppfylla kraven för dubbdäck för att vara godkända.

Alla vinterdäck som sålts på marknaden före nämnda datum, och som saknar alptopp-symbolen, förbjuds den 30 november 2024.

– Kör man på äldre däck som saknar alptopp-symbolen är det dags att köpa nya, konstaterar Carl-Erik Stjernvall.

Dessa omfattas inte

Under perioden 1 december 31 mars ska alla personbilar utrustad med vinterdäck, eller likvärdig utrustning, när det råder vinterväglag.

Samma sak gäller tunga fordon och släpvagnar.

Förändringen och de nya kraven för just den här vintern gäller alltså dubbfria däck, som ibland även går under namnen friktionsdäck eller nordiska friktionsdäck. 

Dubbdäck, som är tillåtet att använda från 1 oktober till 15 april, omfattas inte av de nya reglerna.

Polisen har varnat

Polisen har de senaste åren återkommande varnat för att vänta för länge med att byta till vinterdäck.

Att olyckor i början av vintersäsongen orsakas av att folk fortfarande har sina sommardäck på bilen är inte ovanligt. 

Det var enligt snöröjare på plats även slitna däck på minst en lastbil som delvis låg bakom det sanslösa kökaos som uppstod på E22 i Skåne förra året när folk tvingades spendera uppemot ett dygn i sina bilar.

Åker man ut med sommardäck på och orsakar en allvarlig olycka så räknas det som ett medvetet risktagande, har Mats Öhman, presstalesperson vid polisen region Bergslagen, sagt till SVT vid ett tidigare tillfälle.

Här är nya regeln i korthet:

  • Fram till och med 30 november 2024 är även dubbfria däck som enbart är märkta med M+S, M.S, M & S, M-S, MS eller "Mud and Snow" att anses som vinterdäck på bilar med en totalvikt av högst 3 500 kilo. Från 1 december måste dubbfria däck ha alptopp-märkningen.
  •  I dagsläget kräver även Tyskland, Finland, Österrike  och Luxemburg 3PMSF-märkta vinterdäck.
  • På släpvagnar med en totalvikt av högst 3 500 kilo anses däck med M+S-märkning som vinterdäck om de är särskilt framtagna för vinterkörning fram till och med 30 november 2028.
  • För fordon med en totalvikt över 3 500 kilo gäller från och med 1 december 2024 att däcken antingen ska vara märkta med symbolen alptopp/snöflinga eller vara dubbade. Undantaget är däck som inte sitter på framaxeln eller drivande axel. Är fordonets vikt över 3 500 kilo ska däck ha ett mönsterdjup på minst 5 millimeter när det är vinterväglag.

Källa: Riksförbundet M Sverige

Foto: D. Foster

Text: Redaktionen