Bekräftat: “Sveriges sämsta elbolag” – har över två miljoner kunder

2023 11 21

Kundnöjdheten i energibranschen är körd i botten.

Förtroendet för branschen är det sämsta på 15 år, visar en ny rapport från Svenskt Kvalitetsindex, SKI.

Negativ trend

Företaget har undersökt belåtenheten både bland Sveriges privat- och företagskunder inom elhandel, elnät och fjärrvärme.

Totalt landar nöjdhetens indexssiffra på 62,2 – vilket är precis över gränsen för att ett företag överhuvudtaget ska kunna motivera sina kunder att stanna kvar.

– Branschen är inne i en negativ trend och har inte klarat av de ändrade kundkrav som är ett resultat av de senaste årens kriser, säger Johan Parmler, vd på Svenskt Kvalitetsindex, i ett pressmeddelande.

Värst bland fjärrvärmekunder

Mest påtagligt är missnöjet inom fjärrvärmesegmenetet.

Det är historiskt den del som hållit uppe nöjdheten för hela branschen – men nu är det tvärtom.

Belåtenheten rasar bland privatkunder som framför allt pekar på ett minskat prisvärde, vilket sannolikt kan kopplas till de chockhöjningar på fjärrvärme som aviserats på flera håll i landet.

Flera bolag kommer att höja sina priser med uppemot 30 procent.

– Det är ju en chock. 33 procent på ett enda år, det är en orimlig höjning, sade exempelvis fastighetsägaren Dan Edlund till Sveriges Radio i september.

Turbulensen kvar

Årets branschstudie har varit något lugnare än den från fjolåret, som präglades av politiska löften, hot om elbrist, skyhöga elräkningar och nedringda kundtjänster.

Men förra årets turbulens har inte runnit av kunderna.

– Prisfrågorna finns på agendan även i år liksom trenden att man som kund vill kunna påverka sin förbrukning och själv bidra till sin energiförsörjning, säger Johan Parmler.

Det kundintresset har dock inte branschen lyckats omfamna.

– Att fånga det ökade intresset och det engagemang som kunderna visar är ett förbättringsområde och en outnyttjad affärsmöjlighet.

Bästa och sämsta elbolaget

Högst rankat av Sveriges privatkunder är GodEl med sina drygt 130 000 kunder. Tvåa på listan ligger Tibber.

Dessa bolag är de enda som når över 75 på kvalitetsindexet – vilket tyder på en stark relation mellan företag och kund.

I botten hamnar energijätten Fortum med två miljoner kunder.

Elbolaget, som beskriver sig som “Nordens största elhandelsbolag”, är det enda på listan som får under 60 i privatkundernas kundnöjdhet.

Hela listan

Här är hela listan över de bästa och sämsta elbolagen enligt Sveriges privatkunder.

Skalan mäts mellan 0-100. Under 60 innebär stora svårigheter att motivera kunderna att stanna kvar, medan över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund.

  1. GodEl (77,6)
  2. Tibber (75,3)
  3. Skellefteå Kraft (73,2)
  4. Trollhättan Energi (72,3
  5. Telge Energi (69,7)
  6. Borås Elhandel (69,6)
  7. Övriga (68,8)
  8. Göteborg Energi (68,6)
  9. Jämtkraft (68,6)
  10. Dalakraft (67,9)
  11. Enkla Elbolaget (67,8)
  12. Branschen (64,2)
  13. Göta Energi (63,9)
  14. Oskarshamns Energi (63,6)
  15. Vattenfall (63,1)
  16. E.ON (61,8)
  17. Fortum (58,3)

Källa: Svenskt Kvalitetsindex

Foto: Tomas Ärlemo Svenska kraftnät

Text: Redaktionen


Utfärdar Swish-varning – “Förlorade mycket pengar”

2024 08 29

Ett Swish-bedrägeri cirkulerar på nytt.

Det är Företagarna i Hylte som går ut med varningen.

Det rör sig om en falsk Swish-app som nu cirkulerar.

Appen ska enligt uppgifter i princip vara identisk med den riktiga Swish-appen, rapporterar Sveriges Radio.

Ser ut att skicka pengar

Det ser ut som att pengar har skickats via den falska Swish-appen, när så egentligen inte alls är fallet.

– Appen är så identisk så att man tror att “swishen” har gått igenom, säger Linnea Petersson, ordförande för Företagarna i Hylte, till SR.

– Vi blev av med ganska mycket pengar och uppenbarligen så figurerar det fortfarande på marknaden.

Inte första gången

Det är inte första gången som uppgifter om en falsk Swish-app cirkulerar.

För ett par år sedan drabbades bland andra ICA-Smedby i Norrköping av ett sådant bedrägeri.

– På något sätt har de laddat ner en fejkapp som ser ut som den vanliga Swish-appen, sade butiksägaren Rickard Johnson till SVT då.

Har varnat

Även branschorganisationen Svensk Handel har tidigare varnat för fenomenet.

– Ett flertal handlare har hört av sig till Säkerhetscenter då det blivit lurade av fejkade Swish-betalningar. Anmälningarna kommer från alla delar av landet så företeelsen verkar vara utbredd.

– För att förtydliga handlar det inte om att Swish-appen blivit hackad. Falska Swish-botar finns enkelt att ladda ner på diverse chattforum, och i dessa är det fritt fram att skriva in mottagare och summa.

Viktigt att anmäla

Konsumentverket understryker att det är viktigt att anmäla bedrägerier och bedrägeriförsök.

– När någon tagit ut pengar med ditt kort, betalat med ditt kort eller gjort överföringar från ditt konto utan tillåtelse har du blivit utsatt för ett bedrägeri eller en så kallad obehörig transaktion. 

– När du upptäcker en obehörig transaktion ska du omedelbart ringa banken och få dina konton spärrade.

Bedragare kommer hela tiden på nya metoder för att lura folk på pengar och kapar kända varumärken för att göra det.

Det är viktigt att inte ge ut känsliga detaljer och hålla koll på om man har att göra med seriösa aktörer.

Foto: Swish

Text: Redaktionen


SWEDBANK: Dessa hushåll kommer få ”bonus” på 7 000 kronor

2024 08 29

Det blir ett ekonomiskt lyft för Sveriges hushåll redan i år.

Det är beskedet från Swedbank på onsdagsmorgonen.

Mot slutet av året kommer svenska folket att ha mer pengar över i plånboken jämfört med förra året – och för en del kommer det innebära ett rejält klirr i hushållskassan.

– Efter två år av ekonomiskt stålbad ser hushållen ut att gå mot ljusare tider. Inte minst om inflationen landar på 1,9 procent i december och bolåneräntorna på 3,65 procent som är vår prognos, säger Arturo Arques, privatekonom för Swedbank och sparbankerna.

Över 7 000 kronor i månaden

De för många efterlängtade nyheterna baseras på en ny rapport från just Swedbank och sparbankerna som släpps idag.

Storbanken pekar på högre löner och pensioner som tillsammans med lägre inkomstskatter och bolåneräntor öppnar upp möjligheter för såväl sparande som konsumtion.

Och den grupp som får mest pengar över kan räkna med uppemot – till och med över – 7 000 kronor mer i månaden.

– Mest pengar ser småhusägare i Stockholm ut att få. De drar mest nytta av högre inkomster, lägre skatter och inte minst lägre bolåneräntor, understryker Swedbank.

LÄS MER: Swedbank: så mycket kommer du behöva spara i månaden

Mindre lyft för andra

Det minsta lyftet omfattar ensamstående och unga vuxna i bostadsrätt. I Västervik och Lidköping tycks ökningen vara som allra minst, men även dessa kan förvänta sig mellan 500 och 800 kronor mer i månaden.

– Förlorarna är hushåll i hyresrätt, säger Arturo Arques i en officiell kommentar.

Han utvecklar:

– De har normalt mindre marginaler och kan inte dra nytta av eventuella räntesänkningar på samma sätt som småhusägare och bostadsrättshavare.

Bilen pekas ut

Swedbank pekar dock på bilen som en besvärande faktor.

I rapporten konstaterar man att många hushåll inte har råd med bil, som för många är en nödvändig levnadskostnad.

– Ensamstående och unga vuxna har dock svårt att ha råd med bil, i synnerhet om de samtidigt ska kunna spara till oförutsedda utgifter, fritidsaktiviteter och andra nöjen, framhåller banken.

LÄS MER: Swedbank: Så mycket kommer styrräntan sänkas

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen