SVERIGE: Grov misshandel med stekpanna

2023 11 18

En kvinna i Norrland har blivit svårt misshandlad med en stekpanna.

Kvinnan befann sig på en adress i Boden när hon blev överfallen av en man.

Gång på gång

Mannen som var i 65-årsåldern greppade en stekpanna innan han gav sig efter offret.

Kvinnan lyckades inte undkomma gärningsmannen som måttade med stekpannan mot kvinnans ansikte, rapporterar SVT Norrbotten.

Han slog kvinnan gång på gång i huvudet och i pannan med stekpannan.

Dammade på

– Ja nog nog dammade han väl på någon vända. Mitt på skallen.

Det uppger kvinnan i förhör till polisen som genomfört förhör med offret.

Kvinnan drabbades av smärta, ömhet och svullnad efter misshandeln.

Gärningsmannen nekar till att ha begått misshandeln.

Druckit alkohol

Han framhåller att han inte kan minnas något från händelsen. Orsaken är enligt mannen att han skall ha druckit så stora mängder alkohol, rapporterar TV-kanalen.

Åklagaren anser dock att det misstänkta brottet är allvarligt. Han menar att det bör klassas som grovts då mannen slog henne med ett tillhygge.

Frågade om att gå på dejt

Ett liknande fall inträffade i Olofström i Blekinge i fjol.

En man i 40-årsåldern dömdes då för att slagit en annan man med stekpanna i huvudet flera gånger om.

40-åringen och hans gäst lagade mat och drack öl men umgänget spårade sedan ur efter ett telefonsamtal.

Det var värdens mamma som ringde och gästen tog då telefonen och frågade efter en dejt.

Och det fick värden att bli rasande.

– Du ska inte prata med min mamma på det sättet, sa värden enligt SVT.

Sparkade offret

Bostadsinnehavaren gick till angrepp med en stekpanna och när offret gick i golvet skall misshandeln ha fortsatt, enligt åtalet.

Den misshandlade, som var i 54-årsåldern, låg i en pöl av blod på golvet men förövaren fortsatt att slå honom och han utdelade även sparkar, enligt åtalet.

Det rapporterade Sveriges Radio.

Det skall även ha konsumerats knark i form av cannabis under kvällen.

Fotograferade

Till slut låtsades offret att han var död och då slutade värden att misshandla honom med stekpannan.

Den 40-årige gärningsmannen fotograferade sedan offret och därefter spreds bilden i sociala medier.

Gärningsmannen dömdes till fängelse i 20 månader.

Text: Redaktionen


Klarna går ut med viktigt meddelande till kunder

2024 11 19

Klarna riktar en uppmaning till kunder efter en ny bedrägerivåg.

Betaltjänstbolaget har under den senaste tiden använts av bedragare som försöker lura folk på pengar.

Som för många andra kända varumärken ställer bedragarna till det när de låtsas vara från bolagen för att vagga in offer i en falsk trygghet.

Nu går Klarna ut med ett viktigt meddelande för att informera kunderna om situationen.

“Viktigt!”

Klarna framhåller följande meddelande via deras webbsida:

– Viktigt! Klarna kommer aldrig att kontakta dig för att be dig identifiera dig. Är du just nu i ett samtal? Avsluta samtalet omedelbart och kontakta oss själv på 08-12012012.

Flera drabbade

Under den senaste tiden har flera personer drabbats av bluffsamtal som låter som att det kommer från Klarna.

Bedragarna utger sig även vara från PayPal, rapporterar Råd & Rön.

– En Råd & Rön-läsare vill varna andra för ett telefonsamtal med en inspelad röst som säger att den ringer från betaltjänstföretaget Klarna, uppger sajten.

– I samtalet, som ser ut att komma från ett svenskt mobilnummer, ombeds mottagaren att godkänna ett köp, men det är en bluff.

“Framstår som trovärdig”

I den nya bedrägerivågen använder bedragarna telefonsamtal för att nå ut till offer.

Klarna förklarar dock att andra kommunikationsvägar ofta sätts i bruk.

– Kommunikationen framstår som trovärdig eftersom den verkar komma från en pålitlig källa. 

– Phishing sker oftast via e-post (men kan även ske via andra kanaler) och målet är att stjäla ditt kreditkortsnummer, lösenord eller andra känsliga uppgifter som sedan används för att köpa varor eller tjänster.

Tänk på dessa saker

Klarna har upprättat några punkter som kunder bör reflektera kring om de får misstänksamma samtal, sms eller mejl.

- Är kontakten oväntad?

- Förekommer det stavfel eller grammatiska fel?

- Finns det ovanliga länkar eller bilagor?

- Ombeds du lämna ut personuppgifter och säkerhetsinformation?

- Försöker avsändaren stressa dig att fatta ett beslut?

– Om svaret är Ja på några eller alla frågor så kan det vara frågan om en phishingattack, understryker Klarna.

– Vi uppmanar dig till att omedelbart avbryta kommunikationen (radera mejlet eller avsluta telefonsamtalet) och eventuellt rapportera phishingförsöket till den verkliga, betrodda källan.

Foto: Rupixen resp Klarna

Text. Redaktionen


Mängder av kunder lurade – ”fakturor på 25 000 kronor”

2024 11 20

I februari stämde Konsumentombudsmannen, KO, företaget Advea AB och personen bakom företaget.

Advea, som i dag heter Folisker AB, anklagades för att ha vilselett konsumenter.

På köpcentrum, marknader, mässor och utanför affärslokaler har företagets säljare lockat människor att skriva på avtal genom att erbjuda gratis elektronikutrustning – till exempel telefoner, hörlurar och surfplattor. 

Samtidigt har säljarna påstått att företaget kan sänka deras abonnemangskostnader. 

Erbjudandet visade sig dock för bra för att vara sant. Konsumenter som skrev på fick fakturor på 11 000–25 000 kronor.

– Metoderna vittnar om en påfallande hänsynslöshet mot konsumenter och en utpräglad nonchalans mot gällande regler, sade Ida Nyström, processråd vid KO, i samband med stämningsansökan.

Bluffmakeriet har pågått på flera platser i Sverige. Säljarna besökte bland annat Sundsvall, Lycksele, Sölvesborg, Karlskrona, Ludvika, Östersund, Falun, Rättvik, Kisa, Linköping, Gagnef, Ockelbo, Tibro, Boden, Örnsköldsvik, Piteå, Umeå och Gävle.

Fälls i domstol

Nu kommer domen mot företaget.

Advea, i dag Folisker, döms att betala en marknadsstörningsavgift på 530 000 kronor.

Dessutom förbjuds de att påstå att något är gratis för att sedan ta betalt för produkterna. Företaget förbjuds också att påstå att de representerar eller samarbetar med kundens befintliga operatör.

Det rapporterarar Konsumentverket med hänvisning till den färska domen från Patent- och marknadsdomstolen.

– Det är bra att domstolen markerar tydligt att den här sortens fula metoder är helt oacceptabla. Många konsumenter har drabbats. Genom att domstolen även ställer personen bakom företaget till svars hoppas vi att det sätter stopp, säger Bettina Lechner, processråd vid KO.

Mångmiljon-vite

Företaget kan tvingas betala en större summa pengar om man bryter mot domen.

– Domen omfattar en rad punkter vilka sammanlagt är förknippade med ett vite på 16 miljoner kronor för företaget och 4 miljoner kronor för personen bakom tidigare Advea, numer Folisker AB, uppger Konsumentverket.

Ett vite är ett slags böter som företag kan få betala om de inte följer förbud, ålägganden eller andra typer av beslut.  

Foto: Kronofogden

Text: Redaktionen