Stor insats i svenska skidparadis

2023 11 16

Polisen har tillsammans med Arbetsmiljöverket, Skatteverket, Jämnställdhetsmyndigheten och Kronofogden genomfört omfattande kontroller i två populära turistorter i Sverige.

Tillsammans har aktörerna utfört arbetsplatskontroller i Idre och Sälen.

Nu uppger polisen att man identifierat ”allvarliga brister” på byggarbetsplatser i fjällsamhällena.

– Bland annat hittades ett stort antal byggarbetare som nu misstänks sakna tillstånd att arbeta i Sverige, framhåller polisen som nu har inlett en gedigen brottsutredning.

Flera fall av brott mot utlänningslagen utreds, uppger myndigheten på sin hemsida.

Om en arbetsgivare fälls för brott mot utlänningslagen kan denne straffas med böter eller fängelse.

Fara för livet

Efter kontrollerna av byggarbetsplatserna slår även Arbetsmiljöverket larm. 

Myndigheten påträffade allvarliga brister i fallskyddet samt allvarliga brister gällande byggställningarnas stabilitet.

– Bristerna medförde omedelbara förbud, framhåller polisen.

Bygg- och anläggningsarbete är ofta förenat med stora risker för arbetsrelaterade olyckor och ohälsa.

– Det är tyvärr alltför vanligt med allvarliga olyckor, till och med dödsolyckor, i både byggnads- och anläggningsarbete. Därför är det viktigt att försöka förebygga arbetsmiljörisker så tidigt som möjligt, gärna redan under projekteringen.

– Vi behöver komma bort från ”löses-på-plats” eftersom det kan leda till arbetsmiljörisker för dem som ska utföra arbetet, säger Agneta Axelsson, sakhandläggare på Arbetsmiljöverket.

Nya regler

För att öka säkerheten och förebygga arbetsmiljörisker i bygg- och anläggningsprojekt träder nya regler i kraft den 1 januari 2025

De nya reglerna innebär att ansvaret och uppgifterna för arbetsmiljöarbetet i ett byggnads- eller anläggningsprojekt tydliggörs och blir lättare att ta till sig.

– Det blir tydligare vem som ska göra vad vilket underlättar det tidiga samarbetet i projektering och produktion, och det bidrar till att förebygga olyckor och ohälsa, understryker Arbetsmiljöverket.

Foto: M. Duineveld

Text: Redaktionen


Här är Sveriges ”sämsta” mobiloperatör – 2,8 miljoner kunder

2025 10 27

Missnöjet mot landets mobiloperatörer ökar bland svenska kunder.

Det visar den senaste kundnöjdhetsundersökningen från Svenskt Kvalitetsindex (SKI), som fastslår att kundnöjdheten bland privatkunder har minskat kraftigt – från ett kundhetsnöjdhetsbetyg på 68,7 till 66,5.  

Sämst av alla

Störst kundmissnöje orsakar Tre, som har omkring 2,8 miljoner kunder. Mobiloperatören får värdet 61,5 på indexet som mäts mellan 0 och 100 – där betyg över 75 visar på en stark relation mellan företag och kund, medan 60 eller lägre innebär att företaget har stora svårigheter att motivera kunder att stanna kvar.

Högst upp på listan hamnar de små aktörerna Vimla (82,5) och Fello (81,7).

Enligt Johan Parmler, vd på Svenskt Kvalitetsindex, finns det en tydlig förklaring till de små företagens topplaceringar.

Kunderna har skiftat fokus, uppger Parmler – från att endast bry sig om teknisk kvalitet och mobiltäckning till att värdera en helhetsupplevelse som inkluderar allt från priser och abonnemang till personlig kontakt.

– Vi ser att kunderna idag har ett annat beteende än tidigare. Kunderna ser bortom det grundläggande och värdesätter operatörer som är transparenta, flexibla och enkla att ha att göra med. De vill inte känna sig låsta av långa avtal eller betala för tjänster de inte använder, säger Parmler.

LÄS MER: “Markant ökning” – Postnord går ut med ny varning

Hela listan

Här är hela listan på SKI:s uppmätta kundnöjdhet av mobiloperatörer bland privatkunder. Över 75 innebär stark relation mellan företag och kund. Under 60 innebär att företaget inte kan räkna med att kunderna stannar kvar.

  1. Vimla (82,5)
  2. Fello (81,7)
  3. Comviq (75,5)
  4. Halebop (74,1)
  5. Hallon (72,3)
  6. Övriga (67,1)
  7. Telia (66,6)
  8. Branschen (65,8)
  9. Telenor (63,9)
  10. Tele2 (63,3)
  11. Tre (61,5)

Källa: Svenskt Kvalitetsindex

LÄS OCKSÅ: Tung rapportvecka: Techjättarna i fokus 

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen


Akut förbud för 4,3 miljoner ryssar – kalabalik i rysk region

2025 10 27

Ett omedelbart köpstopp införs i en rysk region med över fyra miljoner invånare.

Det handlar om Sverdlovskregionen i västra centrala Ryssland.

Regionens omkring 4,3 miljoner invånare förbjuds från att köpa 95-oktanig bensin, rapporterar oberoende Moscow Times.

Köpstopp har införts på samtliga bensinmackar i regionen.

– Vi har någon form av problem med bränsleförsörjningen i vår stad. Jag besökte tre bensinstationer i morse – de har slut på 95-oktanig och G-Drivebensin, säger en invånare i staden Jekaterinburg till tidningen.

En annan stadsbo uppger att bilister förgäves kör runt i cirklar och letar efter bensin. En tredje vittnar om att ambulanser står still på grund av bensinbristen.

Oljeproduktionen stagnerar

Bensinstoppet i Sverdlovsk införs samtidigt som Ukraina fortsätter att attackera ryska oljeraffinaderier.

Sedan början av augusti har ukrainska styrkor regelbundet angripit oljeanläggningar i Ryssland.

Luftattackerna har varit framgångsrika.

Den ryska oljeproduktionen har minskat kraftigt. De senaste veckorna har flera ryska regioner infört ransonering och fryst bränslepriserna.

Samtidigt har Moskva tvingats minska sin egen export av bensin och diesel för att klara av krisen.

LÄS MER: Putins nya taktik i kriget

Larmet: ”På gränsen till kollaps”

BBC:s Rysslandskorrespondent Steve Rosenberg har tidigare rapporterat att ryska medier skriver om att landet ”står på gränsen till en fullständig bränslekris”.  Detta efter att ukrainska drönarattacker slagit ut en stor del av oljeproduktionen.

– Ryssland står på gränsen till en fullskalig bränslekris, och förare rapporterar om kilometerlånga köer vid bensinstationer i de östra delarna av landet. Många väntar i timmar på att tanka – ofta förgäves, uppgav Rosenberg i sitt nyhetsbrev i slutet av augusti.

LÄS OCKSÅ: Amerikanskt stridsflygplan och helikopter har kraschat

Foto: V. Milevskij

Text: Redaktionen