Swish bojkottas

2023 11 11

Flera handlare väljer att inte längre använda sig av Swish.

Det är i bland annat Västernorrland som det råder stor frustration bland handlare.

Flera har blivit utsatta för bedrägerier under den senaste tiden, och många har beslutat sig för att inte längre använda betalappen Swish.

Detta på grund av att bedragarna använder sig av appen.

Det rapporterar SVT.

Använder fejkapp

Bland de som har blivit utsatta finns butiken “Det goda bruket” i Matfors utanför Sundsvall.

Ett par kom till affären för att handla inredning och sedan betala med Swish, men butiksägaren märkte sedan att en fejkapp använts i samband med betalningen.

Det handlar om en app som ser ut som originalet och som inte går att genomskåda om man inte kontrollerar bankkontot och att överföringen gått in.

“Tragiskt för Swish”

Butiksägaren Åsa Dahlberg är en av flera som har beslutat sig för att bojkotta Swish framöver på grund av situationen.

– Det är tragiskt för Swish som företag. De gör säkert jättemycket redan men någonstans kanske man måste göra ännu mer, menar Åsa.

“Arbetar aktivt”

Swish framhåller via sin webbsida att man arbetar aktivt för att lösa situationen.

– Vi på Swish arbetar aktivt med att stänga ner sajter som möjliggör dessa fejk-appar och vi har även dialog med banker, polisen och Svensk Handel gällande dessa bedrägeriförsök, förklarar de.

– Vi ser också över möjligheten att ytterligare förbättra funktionaliteten i bekräftelsevyn för att motverka denna typ av bedrägeri.

Fejkad bekräftelse

Swish meddelar vidare att man aldrig bör se bekräftelsevyn som ett definitivt kvitto.

– Under de senaste veckorna har vi blivit uppmärksammade på en ny form av bedrägeri mot företag som har tjänsten Swish Företag. Bedrägeriet går ut på att en kund visar upp en webbsida, som speglar en fejkad bekräftelsevy av en skickad Swish-betalning.

Swish arbetar tillsammans med flera aktörer för att försöka begränsa bedrägeriernas omfattning.

Foto: Swish

Text: Redaktionen


Experter avråder: ladda aldrig din mobil så här

2024 10 03

Folk förstör sina mobiltelefoner genom att ladda dem på fel sätt.

En gång om dagen, och gärna på natten eller på jobbet.

Det är laddrutinen för många mobilanvändare.

Men det kan vara ett stort misstag, flaggar flera experter.

Såväl i Sverige som utomlands avråds nu folk från att ladda sin telefon under lång tid – och man bör även undvika att låta den ladda ur helt.

– Om du låter din telefon vara inkopplad eller låter den dö, minskar batteriets livslängd snabbt. Istället bör du sikta på att hålla din laddningsnivå mellan 20-80 procent.

Det säger Kewin Charrion, chef för den avdelning som lagar begagnade mobiler på företaget Back Market, till Daily Mail.

Brandkåren: Ha den inte i soffan

Åsikten delas av räddningstjänsten i Sverige. Från deras perspektiv handlar dock rekommendationen om att inte ladda telefonen under natten främst om brandsäkerhet.

– Det som kan hända med batterierna är att det sker en termisk rusning i batteriets celler. Batteriet värmer upp sig själv så pass att det kan antända och då bildas den här gasen som är så giftig, har Kristian Gissler från brandkåren i Attunda sagt till TV4 Nyheterna tidigare.

– Undvik att ha den i sängen eller soffan, hellre på ett bord. Och det ska finnas en fungerande brandvarnare i varje hem – det är jätteviktigt.

Kan sno bilder via sladden

Det finns dock fler vanliga misstag folk begår när de laddar sina telefoner.

Och de har ingenting med brandrisker eller att man sliter ut batteriet att göra.

Istället handlar det om att telefonen kan utsättas för skadlig programvara om man inte är försiktig, vilket bland annat FBI, USA:s federala polismyndighet, återkommande varnat om.

Dessutom kan bilder från telefonen föras över till andra enheter.

Den risken finns när du laddar på offentliga laddningsstationer som blir allt vanligare, till exempel på köpcentrum eller flygplatser.

Även sms, e-post och kontaktuppgifter är då i farozonen.

Ta med din egen laddare och USB-sladd och använd ett eluttag istället, framhåller FBI på X.

Foto: A. Haslinger

Text: Redaktionen


Ny lag införs – bilägare riskerar kalldusch

2024 10 02

Lagen om nya regler för bensin och diesel är nu officiellt klubbad.

Beslutet fastställdes av riksdagen genom en omröstning förra veckan.

Det handlar om det nya EU-handelssystemet ETS2 som innebär utvidgade villkor för handel med utsläpp, bland annat drivmedel till bilar.

Från och med 1 januari 2025 måste drivmedelsbolagen nu börja rapportera sina utsläpp. Därefter behöver de till år 2027 köpa en utsläppsrätt för att kompensera för sin försäljning av bensin och diesel.

Kort sagt rör det sig om ett successivt ökat pris på koldioxid inom hela EU för att minska utsläppen.

Kritiker: priserna kan skjuta i höjden

Men i samband med att riksdagen nu klubbat igenom regeln för Sveriges räkning höjs upprörda röster.

Kritiker menar att priserna på bränsle fullständigt kan skjuta i höjden som följd av ETS2.

– Utsläppsrätten är en rörlig komponent som läggs ovanpå övriga delar av drivmedelspriset. Eftersom det är marknaden som styr är det svårt att sia om hur stor den exakta effekten blir, säger Viktor Gunnarsson, som representerar branschorganisationen Drivkraft Sverige där han ansvarar för konkurrenskraftfrågor, till Sveriges största bilmagasin Vi Bilägare.

"Världens bästa styrmedel"

Regeringen ställde sig tidigt bakom implementerandet av det nya utsläppshandelsystemet i svensk lag. Redan i maj gav man första klartecknet.

– EU:s utsläppshandelssystem är världens bästa styrmedel för att minska utsläppen. Eftersom det är väldigt bråttom så har regeringen beslutat att Sverige ska ligga i framkant och införa fler sektorer i det nya ETS-systemet, som vi är med i redan från start, sade klimat- och miljöminister Romina Pourmokthari vid tillfället.

Kallduschen: "40 kronor vid pump"

I propositionen räknar regeringen med ungefär en krona högre literpris 2027.

Men framåt 2040 kan priset ha ökat betydligt kraftigare. Konsumentorganisationen M Sverige har kallat det en “kalldusch” för bilister.

– Vi har haft möten med företrädare inom bränslebranschen som tror att bränslepriset kan öka till uppemot 40 kronor per liter, har även Bränsleupprorets talesperson Peder Blohm Bokehielm tidigare sagt till motormagasinet Carup.

Lovar kompensera bilägare

Redan i maj underströk Romina Pourmokhtari att man planerar att kompensera konsumenter och verksamheter för effekterna på drivmedelpriserna som införandet av ETS2 innebär.

Det beskedet står kvar, men exakt hur det ska gå till finns det vid tidpunkten för klubbandet fortfarande inte något konkret svar på. För det väntar en utredning som ska tillsättas.

Jag vet att frågan bereds på Regeringskansliet just nu, och jag förväntar mig att utredningen kommer att presenteras nu under hösten, säger Martin Kinnunen, miljöpolitisk talesperson för SD, under riksdagsdebatten.

Foto: Circle K

Text: Redaktionen