Trots svåra ekonomin – svenska folket vägrar säga nej till en sak

2023 11 09

Sverige befinner sig i en fortsatt tuff lågkonjunktur.

Många hushåll har till och med gått på knäna under de drygt senaste två åren.

Räntorna har ökat – precis som priserna på bland annat drivmedel och mat.

Dessutom lider en hel del fortfarande av de höga elpriserna från i vintras.

Vägrar prioritera bort

Det tuffa ekonomiska läget har fått många hushåll att prioritera om när det kommer till tidigare beteenden, konsumtion och vanor.

Men det finns en sak som svenska folket tycks vägra att prioritera bort – trots det ekonomiska läget.

Det gäller utlandssemestrar och resor, enligt en undersökning som researrangören Apollo har låtit göra.

Siffrorna visar att omkring 40 procent av svenskarna kommer att fortsätta att resa som tidigare, oavsett kraftiga prisökningar och en tuff ekonomi.

Inställningen bekräftas även av försäljningsstatistik hos Apollos, som nu säljer 20 procent fler resor än motsvarande period förra året.

"Fasar för vintern"

Störst är ökningen bland barnfamiljer.

I den gruppen har försäljningen ökat med hela 30 procent under 2023.

– Efterfrågan på resor har varit hög under hela året, men den ökade särskilt under våren och nu inför vintern, säger Apollos pressansvarig Martina Krantz i ett pressmeddelande.

– Det är ingen tvekan om att många blev besvikna på sommarvädret här hemma och nu fasar för en lång, kall och mörk vinter.

Det här prioriteras bort

Samtidigt som svenskarna i stor utsträckning vägrar säga nej till resor uppger även hela 90 procent att de aldrig lånat pengar för att ha råd med en semester.

Istället visar undersökningen att man skär ned på andra saker i vardagen.

- Beställa takeaway (32 procent)

- Äta på restaurang (30 procent)

- Åka taxi (25 procent)

Skönhetsbehandlingar, konserter, kläder och inredning nämns också bland sådant som prioriteras bort för att ha råd med att resa istället.

Stärker motivationen

I Apollos undersökning framgår att behovet av att resa är en fråga om hälsa.

Många uppger att en resa ger någonting att se fram emot och stärker motivationen.

15 procent anser till och med att de skulle vara direkt olyckliga om de inte kunde resa på semester.

– Det är ingen slump att en stor del av de ögonblick vi aldrig glömmer är kopplade till en semester eller en resa, säger Martina Krantz.

Foto: J. Schnobrich

Text: Redaktionen


Matjätte sänker priserna – på nästan hela sortimentet

2024 05 20

En av landets största livsmedelsgiganter sänker priset på nästan alla varukategorier.

Det är Coop Sverige som på måndagsmorgonen går ut med beskedet att man sänker priset på nästan hela butikssortimentet i 58 butiker utspridda över hela landet.

Kunderna kommer att kunna ta del av de nya priserna i företagets lågpriskedja X:tra som finns på drygt 50 orter i Sverige.

– Vi har valt att justera priserna för att placera Coops lågpriskedja X:-tra i nivå med branschens bästa priser, säger Sven Skarlöv, tillförordnad affärschef X:-tra på Coop Sverige, i en kommentar.

"Långt över 500 varor"

De nya priserna gäller från och med idag den 20 maj.

Totalt prissänks “långt över 500 varor” med minst fem procent. I många fall ännu mer. Coop bekräftar att nästan alla kategorier omfattas av det man kallar för “prisras”.

– Vi har valt att lägga prissänkningen på de varor som våra kunder uppskattar att lägga i sin varukorg. Det är viktigt att vi har en prisnivå för vårt sortiment som tilltalar våra medlemmar och kunder, säger Sven Skarlöv.

– X:-tra är en tydlig lågpriskedja och ska därmed också erbjuda kvalitativa varor till schyssta priser. Då krävs en konstant översyn av priserna.

Gäller tills vidare

Coop Sverige är tydliga med att det inte handlar om en tidsbestämd kampanjperiod. Prissänkningen gäller på ordinarie sortiment tills vidare.

– Erbjudandet ligger i tiden. X:-tra-butikerna har lockat rekordmånga nya medlemmar till Coop. Vi ser i våra mätningar att medlemmar och kunder uppskattar kedjans sortiment och redan låga prisbild. Att vi nu tar nästa steg för X:-tra-konceptet stärker lågpriskonceptet än mer på en konkurrensutsatt marknad. 

– Satsningen Coop gör på X:-tra-formatet är oerhört spännande och något som kommer möjliggöra tillväxt inom segmentet lågprishandel, säger Magnus Wåhlander, vd för Coop Mitt, som även ger besked om att ett Coop X:tra kommer att öppna i Akall i Stockholm den 30 maj.

Vill se fler butiker

Coop har tidigare varit tydliga med att man vill storsatsa på sin lågpriskedja. I april förra året gick Coop Sveriges ordförande Leif Linde ut med att man vill se att kedjan etablerar sig snabbare.

– Det behövs en mycket större satsning på X:tra, sade han till Dagligvarunytt vid tillfället.

Foto: M. Lin Kim resp T. Clark

Text: Redaktionen


Betalningssystem har slagits ut i hela landet

2024 05 21

Under måndagen har flera butiker och restauranger drabbats av stora problem.

Runt om i landet har kunder inte kunnat betala med kort.

Problemet har bland annat drabbat livsmedelskedjorna Hemköp och Willys.

Matjättarna har varit förtegna om problemet, men nu kommer uppgifter som gör gällande att det rör sig om ett omfattande problem hos en specifik leverantör.

Enligt uppgifter till Di har företaget Westpays kortterminaler slagits ut helt och hållet.

– En av Westpays partners är it-leverantören Tietoevry, som tidigare varit föremål för en omfattande hackerattack, rapporterar tidningen.

Hackerattacken mot Tietoevry ägde rum i början av året och påverkade bolagets tjänster till flera företag – bland annat Rusta, Filmstaden, Granngården och statliga Systembolaget.

Den ryska hackergruppen Akira låg bakom attacken.

Flera kända kunder

Westpay har inte uttalat sig om måndagens tekniska problem.

Leverantören erbjuder olika betallösningar till flera stora aktörer som butikskedjan Elon, snabbmatskedjan Max och matjättarna Willys och Hemköp.

– Fintech- och betalningslösning är kärnan i vårt erbjudande. Till detta adderar vi kringtjänster som ger våra kunder full kontroll och säkerhet i världsklass. Drivkraften är att vara en möjliggörare för våra kunders drömmar och ambitioner. Du förstår, vi älskar att göra våra kunder lite bättre genom att addera vår styrka till deras fördel, framhåller Westpay på sin hemsida.

”Klart att det påverkar”

Restaurangkedjan Sushi Yama använder Westpays kortterminaler. 

Kedjans talesperson Danny Barsoum konstaterar att man inte fått någon information om när problemet kan vara åtgärdat.

– Vi får hänvisa kunder till andra betalsätt.

– Vi har möjlighet att ta emot swish och beställningar via app och webb, så vi har fler kanaler som vi kan använda, men kortbetalningar är det främsta betalsättet så det är klart att det påverkar, säger han till Di.

Fakta: Westpay

- Grundades 1988

- Leverantör inom fintech betallösningar

Arkivfoto: Axfood resp Jonas Leupe

Text: Redaktionen