Bekräftar: Vanligaste misstaget svenska folket gör innan man dör

2023 11 03

Svenskarna planerar inte för sin egen död i tillräckligt hög utsträckning.

Faktum är att det är ett av de absolut vanligaste misstagen som svenska folket gör när man närmar sig döden.

Det bekräftar begravningsentreprenören Livia Lundbäck som har märkt en tydlig trend.

– Folk tror att de aldrig kommer att dö, säger hon till P4 Göteborg.

Försvårar för anhöriga

Många har tagit för vana att vifta bort döden.

Och det försvårar för anhöriga, till exempel de efterlämnade barnen, som ska organisera begravningen.

– Det är väldigt populärt att säga “äsch släng mig i minneslunden”, säger Livia Lundbäck och menar att frågan inte tas på tillräckligt stort allvar.

Autogiro problematiskt

Men begravningsplaneringen är långt ifrån de enda förberedelserna man bör göra redan när man är i livet.

Att se över ekonomin innan man dör, och informera anhöriga om den, underlättar oerhört för familjen som ska ta hand om dödsboet.

Om någon till exempel dör vid ett månadsskifte kan det ställa till stora problem med autogiro och andra räkningar som dras automatiskt.

Många anhöriga tänker inte på det, menar Livia Lundbäck.

Frågan om sociala medier

Begravningsentreprenören är inte ensam om sin uppmaning.

I de digitala tider vi lever i nu blir även frågan om vad som ska hända med ens sociala mediekonton efter döden en fråga som det behöver planeras för.

För en del anhöriga är kontona en plågsam påminnelse, för andra en fin minnesplats.

– Generellt sett är det inte förrän efteråt som man tänker på det här. Det är många anhöriga som tycker att det kan vara väldigt jobbigt, om de exempelvis ser att någon skriver på den avlidnes Facebook-sida, säger Timothy Prellwitz, chefsjurist på Lavendia vid tidpunkt för intervjun, till Dagens industri.

Skriv testamente

Juristen understryker även vikten av att skriva ett testamente – oavsett var i livet man befinner sig.

Det går att göra digitalt.

– Men kanske framför allt på lite äldre dagar. Och då är det ju viktigt att skriva ner vilka önskemål man har om hur ens sociala medier ska skötas efter att man dött, säger Timothy Prellwitz.

Foto: N. Sillman

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen