Panikscener på Liseberg – “höll i mig för mitt liv”

2023 11 01

En åktur i attraktionen Mechanica på Liseberg förvandlades till en skräckresa.

Incidenten ägde rum i fredags, men det är först idag, onsdag, som nyheten når medierna.

När en 11-åring satte sig på plats i karusellen tryckte personalen enligt rutin till bygeln.

Därefter åkte Mechanica som vanligt upp 30 meter i luften och snurrade 360 grader kring tre axlar.

Men mitt i åkturen “klickade” bygeln för den 11-åriga besökaren.

Bygeln åkte ut tio centimeter och pojken var på väg att glida ur stolen, berättar han själv för Göteborgs-Posten.

– Jag höll fast mig för mitt liv och spände mig så hårt jag kunde. Det var jätteobehagligt.

Fick panik

11-åringen berättar att han drabbades av panik och började gråta.

Efter åkturen meddelade han personalen som bad om ursäkt och försäkrade att det inte skulle hända igen.

De ska också ha sagt till pojken att det misstänkta problemet skulle anmälas med en gång.

Men något tekniskt fel på Mechanica kunde inte hittas, säger nöjesparkens chef för teknik och säkerhet på Liseberg.

Däremot borde personalen ha bett pojken att stanna samt ha tagit hans kontaktuppgifter.

– Vi gjorde aldrig det i det här fallet, och det är olyckligt. Enligt våra rutiner ska vi alltid behålla gästen på platsen tills en tekniker kommer, så att vi kan få det noga beskrivet hur man har upplevt det, säger Kenneth Berndtsson.

Flera klagomål

Nu baserades undersökningen på andrahandsuppgifter.

Och gäster har tidigare klagat på liknande incidenter på just den aktuella attraktionen.

Enligt Kenneth Berndtsson har förklaringen då varit att besökaren inte suttit i helt rak position när bygeln tryckts till, vilket föranlett ett tomrum mellan rygg och säte.

Då åker kroppen djupare in när karusellen väl startar. Men det ska enligt nöjesparken vara omöjligt att ramla ur sätet om man uppfyller längdkraven, vilket pojken gjorde.

Tungt år

Liseberg har i år haft en tung period och antalet besökare har minskat drastiskt – 6 procent förra besökte parken under sommarsäsongen jämfört med förra året

– Siffrorna är inte i linje med våra förväntningar, men en förståelig konsekvens av fyra mycket turbulenta år, under och efter pandemin, sade Andreas Andersen, vd på Liseberg, i ett pressmeddelande i september.

"Spegling av samhället"

Flera faktorer, som väder och ekonomi, anses ha påverkat nedgången.

Nöjesparken kan inte heller bortse från att den tragiska dödsolyckan på Gröna Lund spelar roll.

– De analyser vi kan göra från parken är nästan alltid en spegling av hur resten av samhället ser ut, säger Andreas Andersen.

Foto: Stefan Karlberg

Text: Redaktionen


Amerikansk missil träffar ufo – “aldrig sett något liknande”

2025 09 12

En amerikansk missil krockar med ett oidentifierat flygande objekt.

Det visar en video som precis har släppts i USA under en utfrågning i representanthuset med republikanen Eric Burlison.

Se videon längst ned i artikeln.

Filmen är inspelad med en amerikansk drönare och har tillhandahållits av en visselblåsare, rapporterar CBS News.

Men vad som sker när den beryktade Hellfiremissilen träffar det okända objektet är närmast chockerande.

Den studsar bara mot föremålet.

– Vi har aldrig sett en Hellfiremissil träffa ett mål och studsa iväg, säger Luiz Elizondo, tidigare högt uppsatt tjänsteman i Pentagon, till CBS.

Brukar förstöra allt

Händelsen utspelade sig utanför Jemens kust och videon är daterad 30 oktober 2024. Detaljerna kring händelsen är fortfarande oklara.

– När en Hellfire träffar någonting fast, en kinetisk attack mot något fast, finns det vanligtvis inte mycket kvar av vad det nu är den träffar, säger Elizondo.

– Den (missilen) är väldigt, väldigt destruktiv. Men i videon verkar det som att missilen antingen omdirigeras, eller kanske snuddar vid objektet och fortsätter iväg.

LÄS MER: Tidigare försvarstoppen: “Det är största upptäckten i mänsklighetens historia"

Över 750 observationer

Pentagon har inte velat kommentera videon, uppger CBS News.

Mellan maj 2023 och juni 2024 har dock försvarsdepartementet tagit emot över 750 nya observationer av så kallade UAP, unidentified areal phenomenon (oidentifierade luftfenomen). Flera av dem har kunnat förklaras, men en del är fortfarande ett mysterium.

Vid tidpunkten som videon är daterad genomförde USA återkommande flyganfall mot Huthirebellerna i området som utgjorde ett hot mot såväl den amerikanska flottan som kommersiella fartyg.

LÄS MER: Ufo-larm i USA – Vita huset i krismöte

Ökat intresse

Ufo-frågan har de senaste åren väckt ett ökat intresse i USA och omvärlden. Inte minst efter att David Grusch, som jobbade 14 år inom den amerikanska underrättelsetjänsten, för två år sedan under ed vittnade om att han har andrahandskällor på att USA besitter utomjordiska rymdskepp och “döda piloter”.

Enligt Grusch har det pågått sedan 1930-talet.

Flera tidigare kollegor gick i god för hans trovärdighet, men många är också skeptiska och påtalar avsaknaden av både bevis och förstahandsvittnen.

– Han har inte inte presenterat något liknande bevis för att vi skulle förvänta oss att tro på något så extraordinärt som detta. Han såg inte dessa saker själv, sade ufo-journalisten Garrett Graff till The Guardian vid tillfället.

Se videon när Hellfire träffar ufot genom att klicka här (länk till X, tidigare Twitter).

Foto: Sociala medier

Text: Redaktionen


Nya däckregler i Sverige – deadline nästa vecka

2025 09 11

I vintras gick regeringen ut med att nya regler för vinterdäck är på gång.

Det var i februari tidigare i år som två olika förslag på förändringar presenterades.

Den första delen gick ut på att ersätta den nuvarande regeln om att vinterdäck alltid måste användas vid vinterväglag mellan 1 december och 31 mars.

Istället skulle en ny regel införas om att det alltid ska råda krav på vinterdäck när vinterväglag råder, oavsett tid på året.

Det andra förslaget handlar om att datumgränsen ska gälla samtliga fordon samt att tunga fordon ska utrustas med snökedjor.

Så väntas nya reglerna bli

Nu ger Fordonsbranschen besked om att ett beslut är på gång.

Tunga fordon ska ha vinterdäck mellan 10 november och 10 april, oavsett väglag, och förslaget om obligatoriska snökedjor slopas.

När det gäller lätta fordon ligger regeln kvar om att vinterdäck enbart behövs vid vinterväglag – men datumgränsen ändras även här till 10 november – 10 april.

Vi ser mycket positivt på att regeringen nu går vidare med tydligare och nya vinterdäckskrav för tunga fordon. Det stärker både framkomligheten och trafiksäkerheten. Att det föreslagna kravet på snökedjor är slopat är särskilt viktigt – det hade inneburit höga kostnader och allvarliga risker ur arbetsmiljö- och trafiksäkerhetssynpunkt, säger Ulric Långberg, samhällspolitisk chef på Sveriges Åkeriföretag, i en kommentar.

LÄS OCKSÅ: Höjer hastigheten till 150 km/h – först i hela EU

Deadline nästa vecka

Något formellt beslut i frågan är dock inte klubbat, vilket beror på att bestämmelser kring internationell handel även angår EU. 

Deadline för invändningar är dock redan nästa vecka, tisdagen 16 september, och om ingen har protesterat innan dess är det grönt ljus för de nya reglerna att träda i kraft den 1 november.

Regeringen agerar både lyhört och skyndsamt, det är positivt. Nu ser vi fram emot att vårens skiftesperiod förlängs för att ge trafikanter och verkstäder bättre planeringsförutsättningar, säger Lars Bergmark vd Svenska Fordonsbranschen, i ett uttalande om saken.

LÄS MER: Polismeddelande till bilister – “det ger faktiskt böter”

Foto: D. Foster

Text: Redaktionen