Tele2 varnar mobilanvändare – gäller hela november

2023 11 01

Operatören Tele2 uppmanar svenska folket att vara på sin vakt i november.

Tele2 räknar med att bedrägeriförsöken kommer att öka med 100 procent i november jämfört med en genomsnittlig månad.

Under höstmånaden ökar shoppingen online under både Black Week och inför jul.

Då ökar även bedrägeriförsöken.

– Under november har bedragarna historiskt varit särskilt aktiva och metoderna blir alltmer sofistikerade och varierande, framhåller Tele2 i ett uttalande.

Teleoperatören blockerar dagligen enorma mängder misstänkta bluff-sms och bedrägeriförsök.

Under 2023 har Tele2 avvärjt 10,4 miljoner bedrägeriförsök via sms.

Vanligt tillvägagångsätt

Enligt telejätten följer många av bedrägerierna samma mönster.

- Avsändaren utger sig för att vara en myndighet eller ett välkänt företag.

- Mottagaren påstås ha en skuld eller ha köpt någonting som måste betalas inom kort.

- Mottagaren ombeds klicka på en länk eller ringa ett specifikt telefonnummer om denne har några frågor.

- När offret väl är i kontakt med bedragaren försöker bedragaren i regel få offret att använda sitt BankID, och ibland slutar det med stora förlorade belopp för den som blir bedragen.

Går ut med varning

Nu går Tele2 ut med en varning till alla mobilanvändare.

Allmänheten uppmanas att vara extra vaksamma på bluff-sms i november.

– Vi ser en ökning av bluff-sms varje år. Under november ska man vara särskilt försiktig, för då är bedragarna ovanligt aktiva. På Tele2 arbetar vi hårt för att stoppa bluff-sms, både genom att informera, men också att med hjälp av olika tekniska lösningar försöka ligga steget före, säger Jonas Lindström, säkerhetschef på Tele2.

Tele2 tipsar – gör det här för att minska risken för bedrägeriförsök

- Tänk efter en extra gång. Borde du få det här sms:et? Om du blir utsatt för ett bedrägeriförsök via sms och är kund hos Tele2, vidarebefordra det till din operatör. Då operatören uppdatera sina brandväggsfilter.

- Leverans av paket? Om du inte förväntar dig en försändelse finns det ingen anledning att klicka på någon länk eller följa någon uppmaning. Ladda istället ner apparna från Play/Appstore som PostNord, UPS, DHL med flera tillhandahåller. Då kommer du att att kunna hantera dina försändelser direkt i apparna.

- Var kritisk när okända söker upp dig och om du är osäker ring tillbaka. Logga aldrig in via BankID när du blir uppringd.

- Håll dig informerad om hur kommunikationen ser ut kring exempelvis elstöd, vårdkontakter och myndighetsutskick. Sök och dubbelkolla fakta och information på relevant myndighets hemsida.

- Prata med dina nära och kära: Om du blir uppmanad att swisha till en familjemedlem som har ”tappat sin telefon” och behöver betala en räkning. Ring och dubbelkolla! 

- Var försiktig vid alla signeringar/inloggningar med BankID, även när du själv initierar det. Ta för vana att alltid titta på texten för den tjänst som presenteras i BankID-appen. Denna text ska motsvara den tjänst du vill logga in med. Gör detta till en vana!

- Håll dig uppdaterad om pågående bedrägerier och bli en säkrare individ på https://sakerhetskollen.se/. Säkerhetskollen är en organisation under Stöldskyddsföreningen.

- Om du blivit utsatt för ett bedrägeri, eller ett bedrägeriförsök, polisanmäl händelsen.

Foto: Priscilla Du Preez

Text: Redaktionen


Klassisk vara slut i nästan alla butiker – tomma hyllor

2024 12 10

Kunder möts av tomma hyllor vart de än går.

Omåttligt populära O’Boy är slut nästan överallt. 

Anledningen är “en tillfällig brist på kakaobönor hos en av våra leverantörer”.

Det framhåller tillverkaren Mondelez, rapporterar Sveriges Radio.

Är krisen åter?

Den plötsliga bristen får många att minnas den uppmärksammade “O’boy-krisen” hösten 2018.

Vid det tillfället berodde de tomma hyllorna på ett tekniskt problem hos tillverkaren, vilket fick privatpersoner att ta saken i egna händer.

Bland annat såldes O’boy för tusentals kronor på säljsajten Blocket och andra andrahandsmarknader.

– Folk är väl galna så länge det gäller socker. En del betalar vad som helst för O’boy tydligen, sade Patrik Lundgren som var en av alla som passade på att sälja sitt lager av den klassiska drycken, till SVT 2018.

Då kommer O'boy tillbaka

Förhoppningen är att det inte ska bli lika illa den här gången.

O’boy beräknas vara tillbaka i butikerna framåt slutet av månaden.

– Som det ser ut nu kommer vi att vara leveransdugliga igen från vecka 51 och framåt, berättar Mondelez för radion.

Chokladjätten vädjar dock om tålamod.

– Det kan ta ytterligare några veckor innan dess att hyllorna är välfyllda igen.

"Krisen slår till igen"

O’boy-bristen 2018 var väldigt omtalad i svenska medier när det begav sig.

Liknande tendenser syns nu.

"O'boy-krisen slår till igen i svenska matbutiker” lyder exempelvis rubriken i Kristianstadsbladet där det rapporteras att varan är helt slut i flera skånska mataffärer, bland annat på Willys, Ica och Coop.

Vi fick reda på att det skulle bli så här förra veckan, det var vår leverantör som berättade det för oss, säger Andreas Sjöstrand, butikschefen på Coop i Broby, till tidningen.

Fakta O’boy:

  • O’boy lanserades redan 1960 och har sedan dess varit Nordens populäraste chokladdryck.
  • Namnet kommer från det amerikanska begreppet "oh boy". Marabous dåvarande marknadschef snappade upp uttrycket under ett besök i USA precis vid tiden av utvecklingen av O´boys recept. Han tyckte att det var ett passande namn för chokladpulvret och så fick det bli!
  • O´boy har genom åren funnits i smakerna vanilj, jordgubb, blåbär, Mocca och mörk choklad.
  • Idag finns O´boy i Original, Less Sugar och smidiga portionspåsar med vattenlösligt pulver.

Källa: ICA

Foto: Jessica Gow, Ica-gruppen

Text: Redaktionen


Raseri mot Swedbank – storbanken spärrar alla konton

2024 12 10

Efter fem transaktioner kunde småbarnsmamman Josefine Roos plötsligt inte använda sina konton på Swedbank.

Totalt handlade det om transaktioner på 14 800 kronor – fyra mottagna swishar från sambon och en utbetalning från köp och sälj-appen Vinted.

Betalningarna väckte misstankar hos Swedbank.

Storbanken kontaktade Josefine Roos och gav henne tio dagar på sig att förklara vad transaktionerna handlade om. 

Några dagar senare låstes hennes konton hos banken. Swedbank meddelade att hennes ärende behandlades, men ingenting hände.

Josefine Roos bankkonton spärrades i ett halvår och flera av hennes räkningar gick till inkasso innan hon kunde öppna ett konto hos en annan bank, rapporterar TV4.

– Du står där, du har små barn, du kan inte handla mat, du kan inte betala dina räkningar. Du får absolut ingen respons tillbaka när du försöker kolla vad som har hänt och vad det grundar sig i, säger småbarnsmamman till tv-kanalen.

Spärrade Bank-ID

Efter sex månaders väntan kom nästa smäll för Josefine Roos.

Swedbank meddelade att hon blivit uppsagd som kund och att hennes Bank-ID spärrats i ett år. 

Beskedet kom som en blixt från klar himmel.

– Du behöver ju för fan Bank-ID till allt. Du är helt handikappad utan, säger hon till TV4.

Swedbank har avböjt att kommentera det enskilda ärendet. Storbanken hänvisar till att kunder kan överklaga beslut till bankens kundombudsman.

Hannes Mård, pressansvarig på Swedbank, har tidigare uppgett att banken är skyldig att förebygga terrorfinansiering, penningtvätt och annan brottslighet.

– Vi har rutiner och system för monitorering av transaktioner. Ser vi mönster som avviker eller misstänker ett bedrägeri kan vi begränsa möjligheterna att använda våra tjänster, sade han i en kommentar till Aftonbladet.

– Vi ställer frågor. Vi måste kunna hantera riskerna som finns, tillade Mård.

Många klagomål

Enligt Konsumenternas bank- och finansbyrå är fallet med Josefine Roos inte unikt.

Uppsagda eller spärrade bankkonton har varit ett vanligt klagomål det senaste året, uppger organisationen till tv-kanalen.

Nya regler – kan blockera kunder

Sveriges banker är skyldiga att arbeta mot penningtvätt, terrorfinansiering och annan ekonomisk brottslighet.

Under 2024 har flera åtgärder införts för att försvåra för kriminella som vill använda bankernas produkter.

I maj meddelade Bankföreningen att svenska banker ska kunna blockera användningen av Swish och Bank-ID för kunder som identifieras som bedragare och så kallade penningmålvakter (personer som tvättar pengar genom att upplåta sitt konto och hjälper till att flytta pengar från brottslig verksamhet).

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen