Tele2 varnar mobilanvändare – gäller hela november
2023 11 01
Operatören Tele2 uppmanar svenska folket att vara på sin vakt i november.
Tele2 räknar med att bedrägeriförsöken kommer att öka med 100 procent i november jämfört med en genomsnittlig månad.
Under höstmånaden ökar shoppingen online under både Black Week och inför jul.
Då ökar även bedrägeriförsöken.
– Under november har bedragarna historiskt varit särskilt aktiva och metoderna blir alltmer sofistikerade och varierande, framhåller Tele2 i ett uttalande.
Teleoperatören blockerar dagligen enorma mängder misstänkta bluff-sms och bedrägeriförsök.
Under 2023 har Tele2 avvärjt 10,4 miljoner bedrägeriförsök via sms.
Vanligt tillvägagångsätt
Enligt telejätten följer många av bedrägerierna samma mönster.
- Avsändaren utger sig för att vara en myndighet eller ett välkänt företag.
- Mottagaren påstås ha en skuld eller ha köpt någonting som måste betalas inom kort.
- Mottagaren ombeds klicka på en länk eller ringa ett specifikt telefonnummer om denne har några frågor.
- När offret väl är i kontakt med bedragaren försöker bedragaren i regel få offret att använda sitt BankID, och ibland slutar det med stora förlorade belopp för den som blir bedragen.
Går ut med varning
Nu går Tele2 ut med en varning till alla mobilanvändare.
Allmänheten uppmanas att vara extra vaksamma på bluff-sms i november.
– Vi ser en ökning av bluff-sms varje år. Under november ska man vara särskilt försiktig, för då är bedragarna ovanligt aktiva. På Tele2 arbetar vi hårt för att stoppa bluff-sms, både genom att informera, men också att med hjälp av olika tekniska lösningar försöka ligga steget före, säger Jonas Lindström, säkerhetschef på Tele2.
Tele2 tipsar – gör det här för att minska risken för bedrägeriförsök
- Tänk efter en extra gång. Borde du få det här sms:et? Om du blir utsatt för ett bedrägeriförsök via sms och är kund hos Tele2, vidarebefordra det till din operatör. Då operatören uppdatera sina brandväggsfilter.
- Leverans av paket? Om du inte förväntar dig en försändelse finns det ingen anledning att klicka på någon länk eller följa någon uppmaning. Ladda istället ner apparna från Play/Appstore som PostNord, UPS, DHL med flera tillhandahåller. Då kommer du att att kunna hantera dina försändelser direkt i apparna.
- Var kritisk när okända söker upp dig och om du är osäker ring tillbaka. Logga aldrig in via BankID när du blir uppringd.
- Håll dig informerad om hur kommunikationen ser ut kring exempelvis elstöd, vårdkontakter och myndighetsutskick. Sök och dubbelkolla fakta och information på relevant myndighets hemsida.
- Prata med dina nära och kära: Om du blir uppmanad att swisha till en familjemedlem som har ”tappat sin telefon” och behöver betala en räkning. Ring och dubbelkolla!
- Var försiktig vid alla signeringar/inloggningar med BankID, även när du själv initierar det. Ta för vana att alltid titta på texten för den tjänst som presenteras i BankID-appen. Denna text ska motsvara den tjänst du vill logga in med. Gör detta till en vana!
- Håll dig uppdaterad om pågående bedrägerier och bli en säkrare individ på https://sakerhetskollen.se/. Säkerhetskollen är en organisation under Stöldskyddsföreningen.
- Om du blivit utsatt för ett bedrägeri, eller ett bedrägeriförsök, polisanmäl händelsen.
Foto: Priscilla Du Preez
Text: Redaktionen