Slår larm om Bravos juicer – ”Det är bedrövligt”

2023 10 31

Bravos juicer är vilseledande och felmärkta.

Det fastslår konsumentföreningen Äkta vara i en ny granskning.

Tidigare har det uppdagats att märkningen av Bravos juicer varit vilseledande.

En av juicerna har till exempel benämnts som ”röd apelsin” och förpackningen var täckt med skivor av blodapelsin.

När Äkta vara granskade juicen upptäcktes det att den största ingrediensen i själva verket var äppeljuice som färgats röd med aroniabär.

Efter avslöjandet framhöll tillverkaren Skånemejerier att man tagit till sig av kritiken och ändrat produkten. 

– Det ledde till att de lade till ”med äpple” i liten text under namnet och redigerade in några äppelskivor i förpackningens dekor, skriver Äkta vara i ett pressmeddelande.

Ny upptäckt

Efter Skånemejeriers korrigering har historien om märkningen av Bravos juicer tagit en ny vända. 

Äkta vara har fortsatt att granska juicerna.

Nu har konsumentföreningen gjort en ny upptäckt: Viktig information hemlighålls på juiceförpackningarna.

– Där finns ingen mängdangivelse för de olika frukterna och bären, framhåller Äkta vara och tillägger att samma sak gäller flera av företagets andra juicer.

– Märkningsreglerna säger att om en ingrediens eller råvara lyfts fram särskilt på förpackningen, så ska konsumenten i ingrediensförteckningen kunna se hur mycket – eller lite – av denna som produkten faktiskt innehåller, betonar konsumentföreningen.

Tvingas till ändring

Äkta vara har kontaktat Skånemejerier och påpekat problemet.

Företaget har svarat att man inte behöver skriva ut andelarna med hänvisning till ett ”särskilt undantag”. 

Äkta vara hittade inget stöd för förklaringen och skickade vidare ärendet till Malmö kommun.

Kommunen ger konsumentföreningen rätt.

Efter att ha kontrollerat märkningen har kommunens inspektörer kommit fram till att klagomålet var befogat.

Nu tvingas Skånemejerier ändra sina juicer. En mängdeklaration måste hädanefter finnas på Bravojuicernas förpackningar.

”Det är bedrövligt”

Björn Bernhardson, verksamhetsledare på Äkta vara, har kommenterat granskningen.

Han riktar skarp kritik mot Skånemejerier.

– Det är bedrövligt att ett stort livsmedelsföretag har så dålig koll på märkningen. Det är först när Äkta vara skickar in ett klagomål som det händer något. De här bristerna har dessutom funnits i flera år, säger Björn Bernhardson.

Fakta Äkta vara

- Äkta vara är en ideell konsumentförening som driver frågor om ärligare mat och bättre matkvalitet.

- Konsumentföreningen jobbar för färre tillsatser och mer råvara i maten.

Källa: Äkta vara

Foto: Skånemejeriet

Text: Redaktionen


Konsumentverket varnar Jysk och Mio: sluta omedelbart

2024 06 14

Sex företag har fuskat med rean och riskerar stränga straff.

Det meddelar Konsumentverket efter att ha genomfört en större granskning av hur företagen skötte sig under realisationen i höstas.

På listan finns bland annat möbeljättarna Jysk och Mio.

Nu kräver myndigheten att de utpekade företagen omedelbart upphör med sina metoder. Annars väntar bestraffningar i form av höga vitesbelopp.

Har visat fel pris

Utöver Mio och Jysk finns även två nätbutiker som säljer kläder samt två mindre möbelföretag på Konsumentverkets radar. De fyra resterande företagen nämns inte vid namn.

– Gemensamt för de sex företagen är att de inte har visat rätt pris för de senaste 30 dagarna, det vill säga det pris som ska tala om för konsumenten vad varan brukar kosta, framhåller myndigheten.

– Ofta har företagen i stället använt ett högre pris att jämföra reapriset med, vilket gör att reapriset framstår som mer fördelaktigt. 

LÄS MER: Mio slår tillbaka – “det kommer aldrig att ske”

Lurar kunderna

Enligt Konsumentverket har företagen vid upprepade tillfällen tagit med ett högre pris som egentligen aldrig använts, eller i bästa fall enbart använts under ett par dagars tid.

Utifrån det priset har man sedan räknat ut många procent rea det är.

– Problemet är att man som konsument tror att man gör ett klipp, medan varan i själva verket aldrig kostat så mycket som det står, förklarar Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.

Kan tvingas betala 2 miljoner

Konsumentverket understryker allvaret i situationen.

Förbuden kopplas till viten på mellan en halv miljon och två miljoner kronor och kan komma att dömas ut om företaget bryter mot förbudet.

Om företagen överklagar KO:s föreläggande går ärendet vidare till Patent- och marknadsdomstolen för prövning.

Enligt prisinformationslagen ska varans pris de senaste 30 dagarna tydligt redovisas när företaget vill marknadsföra en rea eller kampanj.

Så här skriver Konsumentverket om lagen:

Paragrafen som styr är 7A, och den vilar i sin tur på ett EU-direktiv. Regeln har införts för att säkerställa att prissänkningen är äkta och inte en bluff. EU-kommissionen har i sin vägledning uttryck att lagparagrafen syftar till att förhindra att företag på konstlad väg höjer referenspriser och vilseleder konsumenterna om storleken på rabatten.

Foto: Jysk resp Mio

Text: Redaktionen


Skarp uppmaning från polisen: Till alla som köper jordgubbar

2024 06 14

Under torsdagen genomförde polisen, tillsammans med flera andra myndigheter, en omfattande insats riktad mot jordgubbsförsäljning.

– Insatsen syftade till att med hjälp av samhällets samlade befogenheter upptäcka och stoppa stora illegala penningflöden inom jordgubbsförsäljning, som finansierar grov organiserad brottslighet, till exempel handel med vapen och narkotika, människohandel, mord och mordförsök, framhåller polisen i ett uttalande.

Insatserna ägde rum inom polisregion Bergslagen (Dalarnas, Värmlands och Örebro län), polisregion Mitt (Södermanlands, Örebro, Värmlands, Västmanlands och Uppsala län) och polisregion Stockholm.

Polisen och andra myndigheter slog till mot en central våldsdrivande aktör och företagsstrukturerna runt denne.

Stora beslag gjordes under insatsen.

– Genom att strypa finansieringen av den här typen av grov organiserad brottslighet försvagas nätverkets våldskapital och förmåga att driva sin kriminella verksamhet, säger Per Lundbäck, polismästare i polisregion Bergslagen.

Uppmanar alla som köper jordgubbar

Efter insatsen går polisen ut med en skarp uppmaning till alla som köper jordgubbar.

Kunder uppmanas att vara uppmärksamma på verksamheter som verkar misstänkta.

– Om man funderar på att handla av den här typen av verksamhet ska man vara medveten om att man bidrar till att finansiera grov kriminalitet. Vi kommer med gemensam kraft fortsätta slå till mot verksamheter som samarbetar med kriminella, säger Per Lundbäck.

Polismästaren uppmanar kunder att vidta två konkreta åtgärder.

– Säkerställ alltid att du swishar till ett företagsnummer som börjar med 123.

– Du kan också alltid fråga om försäljaren har giltigt tillstånd.

Resultatet av insatsen i polisregion Bergslagen

- I Bergslagen har polisen gjort 14 besök på arbetsplatser/försäljngsstånd, vilket renderat i 7 arbetsplatsinspektioner som har resulterat i olika åtgärder.

- Polisen har påträffat ett flertal barn som dels sålt och hanterat kontanter och ett barn som sade sig vara med varje dag vid försäljning (8-år). Sol14 kommer skrivas på samtliga.

- Fyra brott mot utlänningslagen har anmälts. En person är tagen i förvar och avvisad.

- En anmälan om ordningsförläggande på grund av användning av dubbdäck och en anmälan om ringa narkotikabrott har även upprättats.

- Kronofogden har utmätt sju olika bilar av värden 100 000 kr, 65 000 kr, 50 000 kr, 30 000 kr, 20 000 kr och 10 000 kr. Myndigheten har även utmätt en gaffeltruck, 920 kronor i kontanter, guld i oklart värde, en cykel av värde 5 000 kr och två klockor med uppskattat värde 400 000 kr.

Foto: I. Pauliuchenka

Text: Redaktionen