McDonalds vandaliserat i flera länder – på grund av missförstånd
2023 10 26
I ett flertal arabiska länder har det rapporterats om vandaliserade McDonaldsrestauranger.
Detta efter en kampanj på McDonalds i Israel som väcker vrede i många länder i den aktuella regionen.
En av landets restauranger har nämligen börjat erbjuda rabatter till israeliska soldater och säkerhetsstyrkor efter Hamas chockattack den 7 oktober som dödade 1 400 personer.
Hittills har över 100 000 gratismåltider delats ut, rapporterar CNN.
Lokala skillnader
Den amerikanska hamburgerkedjan förlitar sig internationellt i regel på franchiseoperatörer.
Det innebär att restaurangerna drivs av lokala ägare med egen kontroll över verksamheten.
Att så är fallet har nu flera McDonalds-operatörer i arabländer gått ut och försökt kommunicera. Vad som sker på McDonalds i Israel gäller inte överallt.
– McDonalds Pakistan är ett pakistanskt företag som ägs och förvaltas av SIZA foods, framhåller bland annat Pakistans restauranger på X, tidigare Twitter.
Stöttar Gaza
Flera andra länder i regionen gick ut med liknande uttalanden.
– McDonalds Kuwait är ett 100 % lokalt ägt och drivet kuwaitiskt företag, ägt av Al Moausherji Catering Company, framhåller restauranger i Kuwait på samma plattform.
– Som står med våra bröder och systrar i Palestina, särskilt i Gaza.
McDonalds i båda länderna och också gått ut med att man donerat uppemot 250 000 dollar för att bidra till hjälpinsatser i Gaza.
Förvirrande för kunder
Trots alla avståndstaganden från den israeliska restaurangen har det alltså förekommit flera sönderslagna lokaler med det symboliska gula M:et, enligt CNN.
Och enligt Michael Seid, vd för MSA Worldwide som erbjuder rådgivning inom franchisetjänster, kan de lokala skillnaderna orsaka förvirring för kunder som bara ser McDonalds som McDonalds.
– Allt McDonalds har gjort är att licensiera ett system. Det systemet kommer inte säga till en franchisetagare: “Förresten, vi har en konflikt i USA eller det finns en konflikt i Israel, och vi vill inte att du ska göra följande”. De har inte den kontrollen, säger han till CNN.
– I normala fredliga tider är det varumärkeskännedomen som gjorde dem attraktiva för kunder i hela världen. Men nu kan den enhetligheten bli en börda.
Foto: J. Kenda
Text: Redaktionen