Stort larm om Guldfågeln – ”Finner inga ord”

2023 10 24

Guldfågeln är ett av Sveriges ledande företag när det gäller svenskproducerad kyckling.

Nu presenterar djurrättsorganisationen Djurens Rätt allvarliga uppgifter om företagets hantering av djuren.

För andra året i rad har Djurens Rätt kartlagt Guldfågelns verksamhet.

Stora djurskyddsbrister har upptäckts.

Minst 200 000 kycklingar utsattes för djurskyddsbrister som innebar onödigt lidande under 2022, uppger organisationen.

Exempel på brister är följande, enligt granskningen:

- Hög dödlighet på grund av olämplig temperatur.

- Ovarsam hantering och frätskador under djurens fötter.

- Vid fyra tillfällen har skinnflådda kycklingar hittats, med skador in mot musklerna och i ett fall in så allvarligt att tarmarna hängde ut. Samtliga kycklingar levde när de hittades.

- I de flesta fall upptäcks inte problemen förrän efter transport eller till och med efter att kycklingarna har dödats.

”Hittar inga andra ord”

– Jag hittar inga andra ord för det som sker än att det är ett systematiskt djurplågeri, och att vi måste göra allt vi kan för att förändra det.

– Detta är dessutom endast det som inspektioner visar, mycket sker fortfarande bakom stängda dörrar i de svenska kycklingfabrikerna.

Det säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt, i ett uttalande.

Kräver systemförändring

Nu kräver Djurens Rätt en systemförändring för att lösa problemen på Guldfågelns slakterier.

Nästan 40 miljoner kycklingar transporteras till och slaktas på slakterierna varje år.

– Nu måste takten på slakterierna minska, och myndigheterna måste få bättre verktyg att kraftfullt agera mot de här bristerna som drabbar miljontals djur varje år, framhåller Camilla Bergvall.

Följer Svensk Fågels djuromsorgsprogram

På sin hemsida skriver Guldfågeln att företaget är noga med att följa  Svensk Fågels djuromsorgsprogram när det gäller hanteringen av djur som ska slaktas.

Vidare uppger företaget att kycklingarna har det bra under sin uppväxt. Guldfågeln framhåller att djuren är placerade i ”stora luftiga hallar” där de kan ”sprätta fritt på en bädd av kutterspån”.

– Under kycklingarnas uppväxt sätts deras välmående i främsta rummet i hela vår värdekedja. Om kycklingarna har det bra kan vi producera högkvalitativa och säkra produkter med gott samvete, skriver företaget.

Urval från Djurens Rätts granskning av Guldfågeln

- Vid sex tillfällen var dödligheten efter transport onormalt hög. Kycklingarna hade frusit ihjäl eller dött av värmestress. Det handlar totalt om otaliga tusentals som också led av den olämpliga temperaturen under transport, men överlevde fram till slakt. 

- Vid nio tillfällen upptäcktes att nästan alla kycklingar som kontrollerades hade frätskador under fötterna. Totalt lär minst 100 000 individer ha varit drabbade.

- Vid ett tillfälle dog kycklingar i transporten av hjärtsäcks- eller bukhinneinflammation och många av dem som överlevt “kasserades”. Transportören hade fått information innan om att kycklingarna var sjuka, men de genomförde transporten ändå.

- Vid fyra tillfällen har skinnflådda kycklingar hittats, med skador in mot musklerna och i ett fall in så allvarligt att tarmarna hängde ut. Samtliga kycklingar levde när de hittades, vilket innebär att de lidit av skadorna under längre tid och behövt utstå transport till slakteriet.

Foto: Guldfågeln 

Text: Redaktionen


JUST NU: “Sveriges sämsta bank” pekas ut – har flera miljoner kunder

2025 09 15

Missnöjet med de svenska bankerna ökar.

Det konstaterar undersökningsföretaget Svenskt kvalitetsindex, SKI, i en färsk rapport på måndagen.

Beskedet är en förändring från fjolåret då förtroendet generellt ökade.

– Vi ser tydligt att kundrelationerna satts på prov under året. Passiva råd äventyrar förtroendet. Även i svårbedömda lägen förväntar sig kunderna att banken aktivt visar vägen, säger Johan Parmler, vd för Svenskt kvalitetsindex, i en kommentar.

Oro för börsen

Bakgrunden till de nya siffrorna bedöms ligga i att förra årets positiva signaler bytts ut mot en växande börsoro samtidigt som den svenska ekonomin inte anses ha lyft.

Även det pågående kriget i Ukraina och en allmän handelsosäkerhet spelar roll, menar SKI.

– Förra året såg vi hur sänkt inflation, räntesänkningar och en viss ekonomisk återhämtning bidrog till en ökad optimism bland bankkunderna, säger Johan Parmler.

"Räcker inte"

En annan faktor som fick kundernas förtroende att öka förra året var bankernas digitala lösningar och enkla självservice.

I år har nöjdheten i den kategorin stannat av.

– I verkligheten vi lever i räcker det inte med att erbjuda bra digitala tjänster. Det är aktivitet som räknas, säger Johan Parmler.

LÄS OCKSÅ: Kritiserad skatt sänks – från 25 till 6 procent

Swedbank i botten

Längst ned på förtroendelistan över bankerna i mätningen återfinns Swedbank – bland såväl privatkunder som företagskunder. Storbanken, med över sju miljoner kunder, hamnade sist även förra året. Då var åtminstone siffrorna för kundnöjdheten något högre än i år.

Kundnöjdheten mäts på en skala mellan 0 och 100. Betyg under 60 i kundnöjdhet bedöms generellt som underkänt och tecken på att företaget har svårt att behålla kunder.

Där balanserar Swedbank precis på gränsen.

Betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund. Listan nedan avser nöjdheten bland bankernas privatkunder.

  1. Sparbankerna (74,6)
  2. Länsförsäkringar bank (72,7)
  3. Övriga banker (70,4)
  4. Skandia (70,4)
  5. ICA Banken (69,6)
  6. Danske Bank (68,0)
  7. Handelsbanken (67,8)
  8. Branschen (67,1)
  9. Nordea (66,6)
  10. SEB (65,5)
  11. Swedbank (60,4)

Källa: SKI

LÄS OCKSÅ: 420 000 svenskar riskerar betala mer än de behöver – enkelt att lösa

Foto:

Text: Redaktionen


Viktigt polismeddelande till alla som kör bil – gäller hela veckan

2025 09 15

Från och med idag, måndag, inleder polisen särskilda kontroller i Sverige.

Hela landet berörs av det som polisen kallar för nationell trafikvecka med fokus på hastigheten. Insatsen pågår till och med söndag.

Fokuset den här gången ligger på vägar med hastighetsgränser på 70 kilometer i timmen och uppåt.

Under årets första sju månader omkom totalt 112 personer i olyckor på Sveriges vägar och dessa som nu ska kontrolleras extra är överrepresenterade i statistiken.

Många underskattar skillnaden som några få km/h kan ha för utgången av en olycka.  Våra bilar är inte så säkra som man kan tro, i en frontalkollision är risken stor att dödas om man kör fortare än 80 km/h, säger Urusla Edstörm, trafikstrateg vid polisen, i ett uttalande.

– Därför har vi denna vecka valt att fokusera våra kontroller på sträckor med lite högre hastigheter, till exempel landsvägar.

Därför informerar polisen i förväg

Det är inte första gången som polisen genomför en nationell trafikvecka. Sedan ett tag tillbaka aviseras insatserna dessutom på förhand.

Enligt polisen har det varit effektivt.

–  Att vi informerar i förväg om fler hastighetskontroller kan verka märkligt men faktum är att det också ger resultat. Människor följer i större utsträckning hastighetsbegränsningarna under våra insatsveckor, vilket också syns på olycksstatistiken. Vårt yttersta mål är alltid att rädda liv, inte att bötfälla så många som möjligt, säger Ursula Edström.

LÄS OCKSÅ: Polisen förtydligar – "det ger faktiskt böter"

Kan spara 50 liv

Såväl målade som civila polisbilar kommer att genomföra hastighetskontrollerna.

Även motorcyklar skickas ut för att hålla ordning i trafiken. Mätningarna kommer ske både med synliga laserinstrument vid vägkanten samt med dolda genomsnittshastighetsmätare.

Trafikverket delar polisens bild av att insatserna är effektiva, till och med avgörande.

– Förra året höll 54 procent  rätt hastighet på våra vägar, men om alla höll hastigheten skulle cirka 50 liv sparas varje år, säger Maria Krafft, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket, i samma utskick.

LÄS OCKSÅ: Höjer hastigheten till 150 km/h – först i hela EU

Fakta: Polisens nationella trafikveckor

- Den nationella trafikveckan med fokus på hastighet är en av många trafiksäkerhetsveckor som polisen genomför varje år.

- Under de andra veckorna ligger fokus på bland annat nykterhet, brott på väg och yrkestrafik.

- Syftet med veckorna är att kraftsamla resurser och göra samstämmiga kontroller i hela EU.

Källa: Polisen

Foto: Polisen

Text: Redaktionen