Smittspridningen ökar flera hundra procent i två regioner

2021 08 10

I Västerbotten och Gotland ökar smittspridningen med flera hundra procent.

Från Region Västerbotten kommer nu uppgifter om en mycket kraftig ökning av smittspridningen. Antalet nya smittfall har ökat från 52 veckan innan till 288 den senast registrerade veckan till och med i går söndag. Det är en ökning med 454 %.

Riktigt oroväckande

– Vi har inte sett så här höga nivåer i smittspridningen sedan i slutet av maj. Det är riktigt oroväckande med tanke på att fler börjar återgå till skola och arbete, säger biträdande smittskydds- läkare Therese Thunberg till SVT som rapporterar att över 90 % av fallen avser den mycket smittsamma deltavarianten.

Smittan rusar

Även på Gotland rusar smittan. De senaste veckosiffrorna som presenterats för Region Gotland avser vecka 30 och då skedde en ökning från 25 smittade veckan innan till 95 smittade. Det är en ökning med 280 %.

Är allvarligt

– Det är klart att det är allvarligt. Framför allt i åldersgrupperna 18-29 år är det stora ökningar. Efter att restriktionerna lättades när det gäller antal besökare i butik den 15 juli ser man också ett annat beteende. Det är allvarligt, för alla har ett eget ansvar. Man ska hålla avstånd, följa de rekommendationer som finns, säger Region Gotlands regionråd Eva Nypelius (C) till Aftonbladet.

För samma period ökar smittan även med över 150 % i följande regioner enligt Folkhälsomyndighetens statistik uppger Aftonbladet:

⛔ Jämtland-Härjedalen

⛔ Sörmland

⛔ Västmanland

⛔ Dalarna

 

ANALYS

Det är farligt att vifta bort smittökningar med argumentet att det sker från låga nivåer. Ökningarna är så kraftiga att allt pekar på ett negativt trendbrott. Och det är alldeles uppenbart att många nu tror att pandemin är över och att man inte längre behöver hålla distansen i butiker med mera.

Om allmänheten inte klarar av att hantera pandemin på ett ansvarsfullt sätt så kan myndigheterna väntas gripa in. Och det är min prognos om vad som kommer att ske framöver. Stramare tongångar och möjligen även nya restriktioner kan vänta.

Det alla kan göra förutom att hålla distansen och stanna hemma när man är sjuk med mera är att se till att få dos 2 av vaccinet så snart möjlighet ges.

Foto: Region Uppsala

[yop_poll id="464"]

Systembolaget går ut med varning till alla kunder

2025 01 31

Systembolaget riktar nu viktig information till kunder.

Det rör sig om en falsk webbsida som nu oroar Systemet.

Därför går man ut med en varning till alla kunder gällande webbplatsen.

Sidan använder Systembolagets namn och design - men det rör sig alltså om en falsk webbsida.

Systembolaget varnar

Så här skriver Systembolaget på deras webbsida:

– Vi vill informera om att en falsk webbplats som utger sig för att vara vår har upptäckts. 

– Den här sidan använder vårt namn och design för att lura besökare. Men den har ingen koppling till oss eller våra tjänster.

“Så vet du”

Vidare understryker Systembolaget att det finns några punkter som kan vara bra att hålla koll på.

Detta för att säkerställa sig om att det är den riktiga webbsidan man besöker.

Här är Systembolagets tips:

- Vår enda officiella webbplats är systembolaget.se

- Vi använder säkra betalningsmetoder som Trustly, Swish och kortbetalningar för att garantera din trygghet.

- Om du handlar på en annan sida som utger sig för att vara vår, ber vi dig registrera en polisanmälan.

Systembolaget har polisanmält bluffsidan.

Inte ovanligt

Det är ingen ovanlighet med falska webbsidor som försöker dra trafik genom att använda sig av kända varumärken.

Säkerhetskollen har upprättat några tips - där det första är att undersöka hur webbadressen ser ut.

– Granska webbadressen högst upp i fönstret på din dator. Om inte adressen börjar med https så kan det vara en osäker plats att vara på – webbsidan visas som Not Secure.

Nästa tips

Nästa uppmaning handlar om att vara noggrann och ta reda på om det känns rimligt om sidan är autentisk eller inte.

– Bedragare är mycket bra på att få webbsidor att se äkta ut, framhåller Säkerhetskollen.

– Ofta är det många små tecken på en sida som kan avslöja om en sida är falsk eller inte. Gå noga igenom en sida innan du överväger att göra ett köp.

Många falska webbsidor är även direkt översatta automatiskt av program.

Språket på sidan kan då bli svagt om man läser noga.

Var därför uppmärksam på om det förekommer stavfel, fel i meningsuppbyggnad och andra konstigheter i text.

Foto: Systembolaget

Text: Redaktionen


Lågpriskedja gör succé i Sverige – går bättre än någonsin

2025 01 31

Kunder väller in till Willys.

Under fjärde kvartalet noterade lågpriskedjan en tillväxt på 4,8 procent.

Siffran är den högsta noteringen någonsin för Willys och innebär att den Axfood-ägda butikskedjan fortsätter att växa mer än marknaden.

Axfoods vd och koncernchef Simone Margulies har uttalat sig om styrkebeskedet.

– Willys har aldrig tidigare haft en starkare marknadsposition och det är tydligt att momentum håller i sig med fortsatt hög kundtillströmning och ökad lojalitet, framhåller hon.

Tar marknadsandelar

Fjärde kvartalet var en framgångssaga för Axfood, som också äger Hemköp och City Gross.

Koncernens butiker stärkte sina marknadspositioner rejält.

– Under 2024 tog vi marknadsandelar trots höga jämförelsetal. Tillväxten i detaljhandelsomsättningen uppgick under fjärde kvartalet till 14,1 procent, säger Simone Margulies.

– Vårt fokus på produktivitet och kostnadseffektivitet har intensifierats, och med vår struktur och de investeringar vi gör i bakomliggande led har vi en bra utgångspunkt att successivt förbättra vår konkurrenskraft över tid.

Hemköp går starkt

Vid sidan om Willys stärkte Hemköp sin marknadsposition med en tillväxt på 4,6 procent.  

– Butikskedjan har tagit stora steg de senaste åren i att stärka sin position på marknaden, och ett flertal stora nyetableringar skapar förutsättningar för att stärka positionen ytterligare, säger Simone Margulies.

Ökad utdelning

Axfoods framgång är glada nyheter för koncernens aktieägare.

– Till årsstämman föreslår styrelsen en ökad utdelning om 8,75 kronor per aktie som fördelas på två utbetalningar, berättar Simone Margulies.

Nyckeltal – Axfoods delårsrapport fjärde kvartalet 2024

- Nettoomsättningen uppgick till 84 057 miljoner kronor, en ökning med 3,6 procent.

- Detaljhandelsomsättningen var 68 052 miljoner kronor, en ökning med 6,8 procent. Exkluderat City Gross var ökningen 4,3 procent.

- Rörelseresultatet var 3 290 miljoner kronor. Rörelsemarginalen uppgick till 3,9 procent (4,1).

- Det justerade rörelseresultatet uppgick till 3 433 miljoner kronor (3 602). Den justerade rörelsemarginalen uppgick till 4,1 procent (4,4).

- Periodens resultat uppgick till 2 219 miljoner kronor (2 373) och resultatet per aktie före utspädning till 10,16 kr (10,92).

Foto: Axfood

Text: Redaktionen