Nytt löfte till alla som tankar bilen
2023 10 19
Socialdemokraterna lovar att införa en helt ny modell för inblandning av biodrivmedel i bränsle om partiet får förtroende av väljarna.
Den nya modellen, som partiet kallar för ”Sverigebränslet”, presenteras på en pressträff av Mikael Damberg (S), ekonomisk-politisk talesperson och Anna-Caren Sätherberg (S), klimatpolitisk talesperson.
S-ledamöterna meddelar bland annat att partiet vill sänka reduktionsplikten för diesel.
Lägre pris vid pump
S vill sänka andelen inblandning av biodrivmedel till 19 procent för diesel och behålla nivån på bensinen.
I dag ligger reduktionsplikten, som reglerar andelen inblandning av biodrivmedel, på 30,5 procent för diesel och 7,8 procent för bensin.
Socialdemokraterna vill även sänka reduktionspliktsavgiften och gå över till så kallat MK3-diesel (miljöklass 3-diesel).
S bedömer att förslagen skulle ge cirka 4 kronor lägre pris vid pump jämfört med dagens pris.
Vill inte röra bensinen
Socialdemokraterna vill inte röra reduktionsplikten för bensin. Enligt partiet är det en dålig idé eftersom bioetanol fortfarande är billigare.
– Det betyder att bensinbolagen redan i dag har ett intresse av att blanda in en stor andel biobränsle, säger Mikael Damberg.
Kommer inte nå transportmålen
På pressträffen medger Damberg att Socialdemokraternas åtgärdspaket skulle innebära att Sverige inte når transportmålen 2030. Han betonar att det kommer att krävas ytterligare åtgärder för att pressa ned utsläppen inom transportsektorn.
Beskedet kritiseras av samarbetspartnern Miljöpartiet.
– Klimatlagen gäller alltså oavsett regering, det är hela poängen med den - vi måste nå klimatmålen oavsett vem som är statsminister. Alla partier som föreslår ökade utsläpp pga sin politik behöver också redovisa hur de kompenserar för det.
Det skriver MP-språkröret Märta Stenevi på X, tidigare Twitter.
Sänker till sex procent
Vid årsskiftet genomför regeringen och SD en sänkning av reduktionsplikten.
Inblandningen av biodrivmedel i både bensin och diesel kommer att minska kraftigt till sex procent.
– Det utgör en sänkning med 34 procentenheter för diesel respektive 6,5 procentenheter för bensin, jämfört med om reduktionsplikten behållits på beslutad nivå för 2024, uppger Tidöpartierna i en artikel som publicerats i DN.
Enligt regeringen och SD:s beräkningar kan sänkningen resultera i att det blir ungefär 5,50 kronor billigare per liter diesel inklusive moms att tanka redan 2024.
För 2025 och 2026 beräknas dieselpriset bli över 6 respektive 7 kronor lägre.
Foto: Circle K
Text: Redaktionen