BEKRÄFTAT: Här är fenomenet halva Sverige stör sig på

2023 10 19

Svenska folkets mobilvanor irriterar hälften av Sveriges befolkning.

Det visar den nya granskningen Samtalsrapporten, som mobiloperatören Halebop tagit fram.

Rapporten har tittat närmare på svenskarnas mobilvanor och kommit fram till att drygt varannan person stör sig på offentliga telefonsamtal.

I Stockholm, Göteborg och Malmö anger 60 procent att de upplever irritation kring telefonsamtal i det offentliga rummet.

Motsvarande siffra för övriga landet är 52 procent.

Stockholmare sticker ut.

Hela 61 procent av huvudstadsborna uppger att de irriterar sig på fenomenet.

”Måste hitta förståelse”

Emma Craig, Head of Halebop, anser att resultatet visar att det krävs en beteendeförändring i samhället.  

– Vi måste hitta förståelsen och börja se människorna bakom telefonsamtalet – även om det är i det offentliga rummet. Tänk att kvinnan mittemot dig pratar med sin lilla mamma som bor i ett annat land eller att mannen som rusar förbi dig i rulltrappan har sin dotter, som precis flyttat hemifrån, i luren.

– Då blir det plötsligt lite svårare att störa sig på samtalet. Börja unna varandra ett telefonsamtal, säger Halebop-chefen.

Åldersgrupp sticker ut

I åldersgruppen 56–79 år är det vanligast att irritera sig på telefonsamtal som sker offentligt. 64 procent svarar att de upplever irritation kring fenomenet.

Bland de yngre (18–35 år) är det endast 43 procent som stör sig på offentliga telefonsamtal. Mer än hälften i åldersgruppen, 55 procent, uppger dessutom de aldrig eller väldigt sällan blir irriterade när någon lyfter luren i offentliga sammanhang.

– Vi pratar om två helt olika generationer här. Den äldre åldersgruppen är uppvuxen med en hemtelefon medan en stor del av den yngre generationen har pratat i telefon i det offentliga rummet sedan barnsben, förklarar Emma Craig.

Fakta undersökningen

- Totalt svarar 55 procent att de stör sig på telefonsamtalet i det offentliga rummet, ofta eller ibland.

- 44 procent anger att de väldigt sällan eller aldrig upplever ett störningsmoment kring det offentliga telefonsamtalet.

- 57 procent av kvinnor anger att de stör sig på telefonsamtalet, motsvarande siffra för män är 53 procent.

- Äldre personer mellan 56 och 79 år stör sig i högre utsträckning (64%) än yngre i åldern 18–34  där motsvarande siffra är 43 procent.

- Större andel av personer boende i storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö (60%) stör sig på telefonsamtal i det offentliga rummet, än de i övriga landet (52%).

Källa: Samtalsrapporten, Halebop

 

 

 

 

Foto: C. Battaglia

Text: Redaktionen


JUST NU: “Sveriges sämsta bank” pekas ut – har flera miljoner kunder

2025 09 15

Missnöjet med de svenska bankerna ökar.

Det konstaterar undersökningsföretaget Svenskt kvalitetsindex, SKI, i en färsk rapport på måndagen.

Beskedet är en förändring från fjolåret då förtroendet generellt ökade.

– Vi ser tydligt att kundrelationerna satts på prov under året. Passiva råd äventyrar förtroendet. Även i svårbedömda lägen förväntar sig kunderna att banken aktivt visar vägen, säger Johan Parmler, vd för Svenskt kvalitetsindex, i en kommentar.

Oro för börsen

Bakgrunden till de nya siffrorna bedöms ligga i att förra årets positiva signaler bytts ut mot en växande börsoro samtidigt som den svenska ekonomin inte anses ha lyft.

Även det pågående kriget i Ukraina och en allmän handelsosäkerhet spelar roll, menar SKI.

– Förra året såg vi hur sänkt inflation, räntesänkningar och en viss ekonomisk återhämtning bidrog till en ökad optimism bland bankkunderna, säger Johan Parmler.

"Räcker inte"

En annan faktor som fick kundernas förtroende att öka förra året var bankernas digitala lösningar och enkla självservice.

I år har nöjdheten i den kategorin stannat av.

– I verkligheten vi lever i räcker det inte med att erbjuda bra digitala tjänster. Det är aktivitet som räknas, säger Johan Parmler.

LÄS OCKSÅ: Kritiserad skatt sänks – från 25 till 6 procent

Swedbank i botten

Längst ned på förtroendelistan över bankerna i mätningen återfinns Swedbank – bland såväl privatkunder som företagskunder. Storbanken, med över sju miljoner kunder, hamnade sist även förra året. Då var åtminstone siffrorna för kundnöjdheten något högre än i år.

Kundnöjdheten mäts på en skala mellan 0 och 100. Betyg under 60 i kundnöjdhet bedöms generellt som underkänt och tecken på att företaget har svårt att behålla kunder.

Där balanserar Swedbank precis på gränsen.

Betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund. Listan nedan avser nöjdheten bland bankernas privatkunder.

  1. Sparbankerna (74,6)
  2. Länsförsäkringar bank (72,7)
  3. Övriga banker (70,4)
  4. Skandia (70,4)
  5. ICA Banken (69,6)
  6. Danske Bank (68,0)
  7. Handelsbanken (67,8)
  8. Branschen (67,1)
  9. Nordea (66,6)
  10. SEB (65,5)
  11. Swedbank (60,4)

Källa: SKI

LÄS OCKSÅ: 420 000 svenskar riskerar betala mer än de behöver – enkelt att lösa

Foto:

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Trump med “helt omöjligt” krav på Nato

2025 09 15

USA:s president Donald Trump beskrivs ha hittat “Europas akilleshäl”.

Det var i lördags som presidenten meddelade att han är beredd att införa “massiva sanktioner” mot Ryssland.

Ett besked som framstod som ett betydande framsteg för att sätta värdefull press på Ryssland att avsluta kriget i Ukraina.

Men egentligen handlar det om ett taktiskt drag från en pressad Trump att köpa sig mer tid, menar flera experter.

Flera av korrespondenterna hos danska public servicekanalen TV2 drar just den slutsatsen, eftersom Trumps sanktioner villkoras av att Natoländerna slutar köpa rysk olja.

– Allt pekar på att Trumps förslag är en taktisk manöver. Han kan framstå som hård mot Ryssland, men samtidigt ställa villkor som han vet aldrig kommer att uppfyllas, säger Lise Toft Hessellund, EU-korrespondent på TV2, till den egna kanalen.

"Ring Orbán"

Korrespondenten hänvisar till att länder som Ungern och Slovakien inte har någon ambition över huvud taget om att sluta importera rysk olja.

Det vet Trump mycket väl, framhåller Toft Hessellund.

– Det här är några av Trumps bästa vänner i Europa, så han vet mycket väl att det här är Europas akilleshäl. Om han inte ringer Viktor Orbán och säger “nu gör du som jag säger” kommer de här länderna inte att koppla bort sig från rysk energi, säger EU-korrespondenten.

LÄS MER: Trump har bestämt sig: ”massivt” besked om Ryssland

"Är under press"

Experten får medhåll av Lotta Mejlhede, även hon korrespondent på TV2. Enligt Mejlhede handlar det om ett försök från en “pressad Trump att skjuta upp tiden”.

–  Trump är under press, både från sin stab bakom kulisserna och från Natoländerna. Han kan se att Putin inte gör vad han vill. Med det här brevet ger han sig själv lite mer luft genom att avslöja hyckleriet i att folk anser att USA borde göra mer för att stoppa kriget, men att det fortfarande finns länder i Europa som köper rysk olja och gas.

LÄS MER: ”Värsta sedan krigsstarten” – Ryssland pressas rejält

Foto: Official White House Photo by Daniel Torok

Text: Redaktionen