Två fartyg en meter från att kollidera

2023 10 06

Spänningarna i Sydkinesiska havet är på väg att eskalera fullständigt.

I veckan anklagades Kina för att ha placerat ut en “flytande barriär” i syfte att stoppa filippinska båtar från att fiska i nämnda hav.

Det 300 meter långa hindret klipptes sönder av Filippinerna, och sedan dess har det känsliga läget mellan de två länderna i regionen blivit än värre.

En meter från kolission

Nu har fartyg från den kinesiska kustbevakningen istället blockerat filippinska leveransbåtar till en utpost i just Sydkinesiska havet.

Och blockaden var nära att sluta i fullständig katastrof, rapporterar Reuters.

I samband med att ett av de kinesiska fartygen skar av vägen för Filippinernas kustbevakning var de stora båtarna blott en meter från att kollidera.

Det uppger vittnesmål från det filippinska patrullfartyget.

– Kinas kustbevakning utfärdar en varning via megafon att lämna när den filippinska besättningen noga tittar på en radar som visar två fartyg sida vid sida, framhåller nyhetsbyrån.

Paramilitära fartyg

Förutom att färdas farligt nära filippinska fartyg har Kina även anklagats för att skjuta vattenkanoner och lysa med lasrar för att driva bort nämnda båtar, rapporterar BBC.

Enligt Filippinerna har Kina även satt in paramilitära fartyg för att bistå den kinesiska kustbevakningen i att patrullera det omtvistade området i havet.

Varnat för provokationer

Kina å sin sida anklagar Filippinerna för att göra intrång i vad diktaturen anser vara kinesiskt vatten.

Man har också varnat fartyg från nämnda land att sluta provocera.

– Kina upprätthåller bestämt suveräniteten och de maritima rättigheterna på ön Hangyan, och vi råder den filippinska sidan att inte provocera och orsaka problem, sade Wang Wenbin, talesperosn för Kinas utrikesdepartement, förra veckan enligt Reuters.

Erkänner inte domstolsbeslut

De senaste månaden har spänningarna mellan Kina och Filippinerna varit särskilt känsliga då de sistnämnda nyligen stärkte sina militära band med USA – Kinas främsta utmanare om inflytande i regionen.

Peking har också vägrat erkänna det beslut som fattades i Haags skiljedomstol 2016 om att Kinas anspråk på de stora havsområdena saknar grund.

Arkivfoto: L. Weaver

Text: Redaktionen


Skatteverket riktar uppmaning till alla med ID-kort

2024 09 29

Skatteverket går nu ut med en uppmaning.

Myndigheten vill att fler svenskar ska se till att man har koll på att förnya ID-kortet i god tid, och kontrollera att det nuvarande fortfarande är giltigt när man ansöker om ett nytt.

Risken är att det blir långa väntetider om folk inte har koll på sina ID-kort.

Det framhåller Skatteverket via sin webbsida.

“Kom ihåg”

Skatteverket förklarar vad de vill att svenskarna ska göra.

– Kontrollera att ditt nuvarande id-kort fortfarande är giltigt för att slippa onödig väntan när du väl ansöker om det nya id-kortet. Kom ihåg att ansöka och boka tid med god framförhållning, framhåller myndigheten.

Detta ska du tänka på

Skatteverket litar de viktigaste sakerna att tänka på när det är dags att ansöka om nytt ID-kort.

- Kontrollera giltighetstid på ditt befintliga id-kort.

- Betala in en ansökningsavgift till Skatteverket. Kom ihåg att ange ditt personnummer i samband med betalningen.

- Boka tid på Skatteverkets webbplats om ditt id-kort håller på att löpa ut.

- Ha en giltig id-handling när du ska förnya ditt id-kort.

Då måste du byta

ID-kortet gäller i fem år, men även om man ändrar någonting relevant så finns all anledning att skaffa ett nytt kort.

– Id-kortet gäller i fem år. Tänk på att ansöka om ett nytt id-kort i god tid innan kortet slutar gälla. Du behöver också ansöka om ett nytt id-kort om du byter namn eller personnummer. Skatteverket skickar ingen påminnelse.

– Du kan använda id-kortet för att visa din ålder och vem du är. Id-kortet innehåller också en e-legitimation av typen AB Svenska pass. Med den kan du använda Skatteverkets e-tjänster.

Passar på

Myndigheten passar även på att påminna om att det börjar bli dags att ansöka om jämkning för kommande år.

– Sista datum att ansöka om helårsjämkning för 2025 är den 10 november, oavsett om ansökan görs i e-tjänsten eller på papper. Det går att ansöka om jämkning senare också, men då blir det inte för hela året, påminner Skatteverket.

Foto: F. Bratt Skatteverket

Text: Redaktionen


Storbråk mellan Sverige och Kina

2024 09 29

Sverige har hamnat i bråk med stormakten Kina.

Kina har de senaste åren satt käppar i hjulen för Sverige inom ett specifikt område.

Stormakten sätter stopp för exporten till Sverige av en väldigt viktig råvara, visar en ny EU-rapport, enligt SR.

Det handlar om råvaran grafit.

Sverige enda drabbade landet

Kina dominerar marknaden för grafit, en råvara som behövs när man tillverkar elbilsbatterier.

Sverige uppges vara det enda landet i EU som drabbas av ett sådant handelshinder från kinesiskt håll, enligt radiokanalen.

– Sedan 2020 har Kinas handelsministerium slutat godkänna exportlicenser för export av konstgjorda grafitprodukter till Sverige, utan i våran mening uttryckligt beslut eller någon ytterligare förklaring, säger Olof Gill, EU-kommissionens talesperson i handelsfrågor, till SR.

Använder marknadsmakten

Problemet har pågått i flera år.

Från svenskt håll tror man att Kina använder sig av sin dominanta ställning för att kontrollera marknaden.

– Då kan man ju använda den här marknadsmakten för att konkurrera ut konkurrenter som inte är kinesiska, säger Tobias Persson, analytiker på Tillväxtanalys, till radiokanalen.

Grafit är alltså en viktig råvara när det gäller batteritillverkning, och bland de företag som är beroende av råvaran finns bland annat krisande Northvolt.

Företaget uppger dock att de har säkrat sin tillgång till råvaran, enligt radiokanalen.

Har kommersiella motiv

Frågan om Kinas särbehandling av Sverige när det gäller grafit har tidigare uppmärksammats internationellt.

Den ansedda tidningen The Economist lyfte frågan i en artikel redan 2023, under rubriken ”Why is China blocking graphite exports to Sweden?”

Enligt tidningen har Kina i det här fallet snarare ekonomiska och kommersiella motiv, snarare än politiska.

Redan i början av 2020 upptäckte svenska batteritillverkare att deras kinesiska leverantörer inte längre kunde sälja dem grafit, enligt tidningen.

Från svensk sida trodde man från början att det var ett övergående problem, men i stället har problemet blivit permanent – allt medan Kina ökat sina investeringar i europeiska batteriindustri, rapporterade The Economist.

Foto: Alejandro Luengo resp Linus Mimietz

Text: Redaktionen