Matjättarnas nya drag – slår hårt mot kunderna

2023 10 04

Priserna på butikskedjornas egna märken har skjutit i höjden.

Det visar en ny sammanställning av Matpriskollen som DN har tagit del av.

Utgör en allt större del

Enligt Matpriskollens analys har priserna på livsmedelskedjornas egna märken ökat avsevärt mycket mer jämfört med andra produkter.

Prisökningarna tenderar att slå hårt mot kunderna, eftersom butikernas egna märken har fått ett allt större utrymme på butikshyllorna.

– Priserna på butikernas egna märkesvaror har gått upp rejält, samtidigt som de utgör en allt större del av butikernas utbud.

Det säger Ulf Mazur, vd på Matpriskollen, till DN.

Fortsätter att öka

Enligt Matpriskollens sammanställning fortsätter butikernas egna märkesvaror att öka i pris.

I genomsnitt ökade dessa varor med 0,3 procent i september.

Priset på flera andra produkter går åt ett motsatt håll.  

Framför allt har priserna på mejeri och bröd minskat i september.

De sjunkande mejeripriserna härleds till storaktören Arla.

Mejerijättens prissänkning i augusti har tvingat konkurrenter att anpassa sig och justera sina priser.

Arla sänkte priserna för flera hundra produkter med i genomsnitt 10 procent.

– Det vi kan se nu är mycket en effekt av att konsumenterna inte vill köpa dyrare varor. Det tvingar företagen till att sänka priserna för att få folk att handla igen, säger Ulf Mazur till DN.

Därför sjunker brödpriset

Prisnedgången på bröd beror på två saker.

För det första har priset på el gått ner. För det andra har priserna på spannmål sjunkit.

Kombinationen innebär att produktionskostnaderna har minskat, vilket i sin tur leder till ett lägre pris i matbutikerna – exempelvis har Pågen sänkt priserna med hela 5 procent i september.

– Energi är en viktig del av livsmedelsproduktionen. Priset på energi, såsom el och bränsle, påverkar indirekt matpriserna genom att öka produktionskostnaderna, framhåller Matpriskollen på sin hemsida.

Foto: ICA Gruppen Jessica Gow

Text: Redaktionen


Ny lågpriskedja kommer till Sverige

2025 09 12

Ett nytt alternativ till Rusta och Clas Ohlson kommer till den svenska marknaden.

Kedjor som Rusta, Clas Ohlson och Dollarstore fortsätter att breda ut sig i Sverige.

Samtidigt kommer nu besked om att en ny lågpriskedja kommer till den svenska marknaden.

Det handlar om den finska jätten Puuilo, uppger Hufvudstadsbladet.

Puuilo till Sverige

Clas Ohlson och Rusta får alltså ny konkurrens.

I samband med kedjans delårsrapport framhåller Puuilo att de ämnar etablera sig på den svenska marknaden.

– Puuilos ledning har reviderat sin uppskattning av butikspotentialen i Finland uppåt till över 90 butiker, meddelar bolaget.

– Företaget kommer också att inleda en organisk internationell expansion, för vilken det kommer att öppna butiker i Sverige.

Oklart var

Det är i nuläget oklart var och när och hur många butiker som kommer att öppna i Sverige.

Vd Juha Saarela bekräftar dock ambitionen.

– Vi ser betydligt större potential att utöka vårt butiksnätverk i Finland än vad vi tidigare beräknat, säger han i ett pressmeddelande.

– Dessutom har vi noggrant utvärderat utsikterna för Puuilo-butiker utomlands och kommer att testa butiker i Sverige under strategiperioden.

Läs mer: UPPGIFTER: Amerikansk snabbmatsjätte kommer till Sverige

Det är Puuilo

Puuilo grundades år 1982 och är en av de ledande lågprisvaruhuskedjorna i Finland.

I dagsläget finns omkring 40 butiker i hemlandet, men som framgår av pressmeddelandet finns planer på att öka det till uppemot 90 stycken.

Det säljs där

Till Puuilos sortiment ingår bland annat byggmaterial, verktyg, biltillbehör, trädgårdsredskap, djurfoder och samt ett brett urval av hushållsvaror.

– Puuilo startade som en snickarverkstad, förklarar kedjan om sin historia.

– Först fanns det sex gamla bussar, som gick runt Finlands byars och städers marknadsplatser, och sålde järnvaror. I början av 2000-talet övergavs bussarna och byggandet av affärer började.

Läs mer: Arbetsförmedlingen: Här finns jobben i höst

Foto: G. Ribeiro

Text: Redaktionen


iPhone gör viktig uppdatering – flera modeller lämnas utanför

2025 09 12

iOS 26 är här – men inte alla med en iPhone kan uppgradera.

Apple presenterar sitt senaste mobiloperativsystem där den offentliga versionen av det nya iOS 26 blir tillgängligt den 15 september 2025.

Bland modellerna som kan uppgraderas återfinns iPhone 17-serien, iPhone 16-serien, iPhone 15-serien samt flera äldre modeller ända ner till iPhone SE, andra generationen, rapporterar Zdnet.

– Den nya uppdateringen erbjuder ett helt nytt gränssnitt, Liquid Glass, som ger en mer enhetlig design över alla Apple-enheter, säger Apple i ett pressmeddelande.

iOS 26 innehåller också förbättringar av funktioner, prestanda och säkerhet, vilket gör det till en viktig uppgradering för de som har kompatibla modeller.

Äldre modeller påverkas

Alla iPhones kan dock inte ta del av den nya lanseringen.

Flera äldre modeller, inklusive iPhone X, XS, XR och XS Max, är alla berörda och kan inte uppgraderas till iOS 26.

Detta innebär att användare med dessa modeller inte får tillgång till de nya funktionerna eller säkerhetsförbättringarna.

– Om din iPhone inte stöds, är det tyvärr dags att överväga en nyare modell om du vill ha det senaste iOS, meddelar Apple.

Användare med äldre modeller kan dock fortfarande använda sina telefoner som tidigare, men kommer sakna nyheter som förbättrad design och vissa funktioner som är exklusiva för iOS 26.

Beta version tillgänglig

Den offentliga beta-versionen av iOS 26 finns redan tillgänglig för de som vill testa innan den stabila versionen släpps.

Betaversioner ger entusiaster en chans att prova nya funktioner, men Apple rekommenderar de flesta användare att vänta på den stabila uppdateringen.

– Beta-versionen är perfekt för tekniskt intresserade som vill utforska nya funktioner tidigt, men för dagligt bruk är den officiella versionen alltid säkrare, uppger Apple.

Den offentliga uppdateringen av iOS 26 släpps gratis den 15 september 2025, och iPhone-ägare kan då enkelt uppgradera via inställningarna på sina enheter.

Foto: D.Coffman

Text: Redaktionen